راهکارهای افزایش عزت نفس

در بسیاری از موقع افراد بین واژه ی اعتماد به نفس که در مقاله ی اعتماد به نفس واقعی درمورد آن صحبت شده با عزت نفس دچار اشتباه می شوند. در هرصورت معمولا افراد به دنبال افزایش سطح عزت نفس و یا اعتماد به نفس خود هستند. ایتدا نیاز هست نسبت به تفاوت  این دو واژه آگاهی پیدا کنیم. سپس درصدد افزایش آن بربیایم.

آوای مشاوران در این مقاله قصد دارد شما را نسبت به تعریف دقیقی از عزت نفس آگاه کند سپس راهکارهای افزایش عزت نفس را ارائه دهد.

مفهوم عزت نفس و تفاوت آن با اعتماد به نفس

عزت نفس به معنای “ایمان داشتن و باور کردن خود”، یا به عبارتی “ارزش قائل شدن برای خود” است. بسیاری از افراد عزت نفس و اعتماد به نفس را یکی میدانند در حالیکه این دو با هم متفاوت هستند؛ اگر شما در یک رشته مهارت داشته باشید اعتماد به نفس دارید اما اگر آن مهارت و توانایی ای که دارید را قبول نداشته باشید نشان دهنده ی نداشتن عزت نفس است.

تا اینجا متوجه مفهوم عزت نفس و اعتماد به نفس شدید؛ برای درک بیشتر تفاوت این دو میتوانید مقاله‌ی دیگر ما را که در مورد راهکار های افزایش اعتماد به نفس است مطالعه  سپس با همین مقاله مقایسه کنید.

 

روش های افزایش عزت نفس

 

۱: اهمیت دادن به خود

یکی از راه های افزایش عزت نفس مهم بودن برای خود است. کسی که اعتماد به نفس کمی دارد یا فاقد عزت نفس است همیشه درمورد خود سختگیر است، بیهوده خود را اذیت میکند و به خود اهمیتی نمیدهد.

این مقاله هم از دست نده :   چطور برنامه ریزی کنیم

دلیل این کار هم معمولا نگران بودن از واکنش دیگران نسبت به خودش است و به همین دلیل میخواهد همیشه، همه افراد از او راضی باشند، او برای راضی نگه داشتن همه کار هایی انجام میدهد تا جای که حتی شخصیت خودش هم زیر سوال میرود.

پس اگر به خود اهمیت بدهید بخش بزرگی از عزت نفس را انجام داده اید.

مقاله ی بالابردن اعتماد به نفس در سه روز نیز کمک کننده خواهد بود.

۲: بودن با افراد خوب

کسانی را به عنوان دوست خود انتخاب کنید که رفتار درستی دارند  و با شما به خوبی رفتار میکنند. بعضی افراد می‌توانند انسان را نابود کنند. بهترین نوع دوست کسی است که بودن در کنار او باعث پدید آوردن احساس خوبی نسبت به خودتان میشود و کنار او خود واقعییتان هستید.

یک رفیق خوب همیشه باعث پیشرفت شما میشود و پیشرفت شما باعث افزایش اعتماد به نفس و به دنبال آن باعث افزایش عزت نفس نیز میشود. اگر از این نوع افراد در کنارتان هست او را از دست ندهید.

۳: ایجاد طرز فکری مثبت

همیشه جملات مثبت و مفید را با خودتان تکرار کنید. فکر کنید میخواهید به بهترین دوستتان انرژی مثبت بدهید. آیا در شرایط بد به دوستتان راهکار و دلگرمی میدهید یا انرژی منفی؟ باید در فکرتان هم همین رفتار را با خود کنید.

باید با خود مهربان باشید  همانطور که گفته شد نباید نسبت به خود سختگیر باشیم و مانند دوستی دلسوز در برابر خود عمل کنیم.

نکته های مثبت را در زندگی خود ببینید و روی آن تمرکز کنید. معمولا افکار منفی راحت تر وارد ذهن انسان ها میشود اما اگر مثبت اندیشیدن را تمرین کنید تمام چیزی که می‌بینید انگیزه و اعتماد به نفس و عزت نفس است.

۴: پرهیز از کمال گرایی

این که کسی همیشه در انجام هر کاری بهترین خود را نشان میدهد بسیار عالیست؛ اما نباید همیشه از خود توقع داشته باشیم که در هر کاری آن را به بهترین صورت انجام دهیم (اصلا هیچ کس نمی‌تواند چنین کاری کند). پس بهتر است همیشه بدون توجه به نتیجه در هر کاری بهترین آن را ارائه دهیم.

این مقاله هم از دست نده :   چگونه کاریزماتیک باشیم؟

اگر در انجام همه چیز به دنبال کمال باشیم و اتفاقی بر خلاف توقع رخ دهد. یعنی  نتیجه کار به آن خوبی ای نباشد که توقع داشتید باعث از بین رفتن عزت نفس میشود.

۵: تعیین اهداف

داشتن هدف هایی ساده هم میتواند عزت نفس و کیفیت زندگی شما را افزایش دهد. تعیین هدف هایی مانند رفتن به باشگاه، رفتن به یک کلاس خاص برای یادگیری چیزی و به طور کلی هرچیزی که به آن علاقه دارید و به شما احساس خوبی میدهد باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس میشود.

باید هدف های خود را به طور جدی دنبال کنید. اگر پایبند هدف های خود باشید و برای آن برنامه ریزی کنید و آن برنامه را منظم انجام دهید؛ به خود افتخار خواهید کرد که از زمانتان بهترین بهره را بردید!

مقاله ی چرا باید هدف داشته باشیم نیز کمک کننده خواهد بود.

راهکارهای افزایش عزت نفس

۶: کمک کردن به دیگران

بخشش و کمک به دیگران در داشتن عزت نفس بسیار مؤثر است. شما میتوانید از هر مهارتی که دارید برای کمک به دیگران استفاده کنید. حتی بدون داشتن مهارت هم میتوانید این کار را انجام دهید.

وقتی که شما به دیگران کمک میکنید و هر بار به آن می اندیشید به خود افتخار خواهید کرد و از آن جایی که با انجام این کار ها باعث ایجاد تفاوت میشوید به شما عزت نفس میدهد.

۶:ایجاد انگیزه

هر انسانی میتواند به خود انگیزه دهد اما اگر شخص دیگری در شما انگیزه ایجاد کند راحت تر تأثیر میگذارد. بهترین راه دریافت انگیزه کمک گرفتن از مشاور است. او میتواند از طریق روش های مختلفی اعتماد به نفس و عزت نفس را در شما بیشتر کند.

برای ایجاد انگیزه در خود میتوانید از مشاوره های ما نیز بهره ببرید. با بهره گیری از مشاور تغییرات  مثبتی در زندگی خود احساس میکنید و با افزایش عزت نفس، بیشتر به خود احترام  خواهید گذاشت.

این مقاله هم از دست نده :   قانون جذب ثروت

مقاله ی اعتماد به نفس یا اعتماد به سقف نیز کمک کننده خواهد بود.

۷:بودن در اجتماع

برای افزایش عزت نفس باید سعی کنید در اجتماع و جمع های مختلف حضور داشته باشید. حتی اگر در ابتدا نمیتوانید در انجام این کار موفق شوید به خود افتخار خواهید کرد که تلاش خود را کرده اید. این مهم است که مردم را دوست داشته باشید و با دیگران روابطی پایدار ایجاد کنید. همانطور که در دومین عنوان گفته شد باید افراد خوب و مناسبی را برای رابطه پیدا کنید. اما باید اول به خود اعتماد کنید تا بتوانید با امتحان کردن دیگران به آن ها نیز اعتماد کنید. به طور کلی باید در زندگی خود حضور داشته باشید. در موقعیت های مختلف آن شرکت کنید؛ تا اعتماد به نفس و به دنبال آن عزت نفس را در خود تقویت کنید.

۷: تکیه گاه اصلی خودتان باشید

نباید به افکار و حرف های دیگران وابسته باشید. نباید منتظر قدردانی و دوست داشته شدن توسط دیگران باشید. به این نکته توجه کنید که گرفتن مشورت از دیگران و یا دوست داشته شدن توسط دیگران بسیار خوب است اما اگر این ها در اطراف شما نباشد چه…؟

باید همیشه تمرین کنید که بهترین دوست و خانواده ی خود، خودتان هستید. در این صورت نه احساس ناامنی خواهید کرد و نه از خالی بودن پشتتان خواهید ترسید. در نهایت به شخصیتی قدرتمند تبدیل خواهید شد که عزت نفس شما کاملا مشهود شده.

 

کلام آخر

با تمرین روزانه موارد گفته شده به شخصیتی با عزت نفس بالا تبدیل خواهید شد. این موارد از مهم ترین راه های افزایش عزت نفس هستند. این نکته را در نظر بگیرید که عزت نفس  با خود شیفتگی مرز باریکی دارد اما تفاوت آن بسیارزیاد است. پس مراقب باشید به جای دیدن شدن استقلال و قدرت خود توسط دیگران (که بسیار جذاب است)، شخصیتی خودخواه و خودشیفته از دید دیگران نباشید. اگر این مقاله برای افزایش عزت نفس شما کافی نبود میتوانید روی کمک” آوای مشاوران” و مشاوره فردی حساب کنید. در این روند با استفاده  از مشاوره رایگان تلفنی آوای مشاوران مسیر برای شما هموار تر خواهد بود.

4.5/5 - (26 امتیاز)

2 دیدگاه

  • من واقعا وقتی به کسی کمک می کنم حس خوبی دارم انگار قوی ام
    یک سوال داشتم فرق عزت نفس و اعتماد به نفس چیه؟

    • سلام وقت بخیر بله دقیقا حس خوبی داره
      برای اینکه جواب سوالتون رو کامل بگیرید بهتون پیشنهاد می کنم مقاله ی افزایش عزت نفس رو مطالعه کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *