راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس


در مقاله ای دیگر درمورد اعتماد به نفس به عنوان یکی از ویژگی های شخصیت کاریزماتیک صحبت کردیم؛ پس اگر آن را مطالعه کردید الان میدانید که داشتن اعتماد به نفس اهمیت زیادی در موفقیت های فردی دارد.

آوای مشاوران در این مقاله قصد دارد راهکارهایی کاربردی جهت افزایش اعتماد به نفس ارائه دهد.

مزیت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس فقط باعث داشتن شخصیتی جذاب نمیشود بلکه در موقعیت های مختلف زندگی موجب عبور از موانع و مشکلات جدی میشود و عدم اعتماد به نفس  مشکلات بسیار جدی ای را برای هر کسی به دنبال دارد.

یک فرد با اعتماد به نفس به توانایی های خود ایمان دارد و برای مواجهه با چالش ها و مشکلات زندگی آمادگی دارد و خود را نمی‌بازد. پس هرچه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید ریسک بیشتری خواهید کرد و در نتیجه ریسک بیشتر موفقیت بیشتری به دنبال دارد.

یکی از نکات خیلی مهم این مورد هست که بتوانید اعتماد به نفس واقعی را از اعتماد به نفس کاذب تشخیص دهید که می توانید از مقاله ی اعتماد به نفس یا اعتماد به سقف استفاده کنید.

 

این راهکارها عبارتند از:

غلبه بر ترس های خود

غلبه بر ترس ها و چالش های شخصی اولین قدم برای اعتماد به نفس است که این راهکار خیلی سریع نتیجه میدهد. شما باید کاری را انجام دهید که همیشه از انجام دادن آن میترسیدید.

به عنوان مثال اگر شما از صحبت کردن درجمع میترسید باید دقیقا خود را در همان موقعیت قرار دهید و مدام به خودتان بگویید که” من میتوان این کار را انجام دهم”. هرچند انجام این کار ممکن است بسیار سخت باشد اما باید آن را انجام دهید.

بعد از آن که یکی دو بار شروع کنید به رو در رو شدن با ترس شخصی خود، آنگاه به خود ثابت میکنید که توانسته اید و دلیلی ندارد که از انجام آن در دفعات بعد بترسید و نگرانی داشته باشید.

این مقاله هم از دست نده :   ورزش های مناسب برای کاهش استرس

درخواست خود را به راحتی بیان کنید

نداشتن اعتماد به نفس باعث میشود که نتوانید درخواست های خود را بیان کنید. دلیلش هم این است نگران هستید مبادا دیگران فکر کنند شما ضعیفید.

درخواست کردن در مواقع لزوم نشانه ضعف نیست. افراد موفق همیشه درخواست های فوق‌العاده ای مطرح می‌کنند. هرچه درخواست قوی تر باشد نشانه  دهنده ی قدرت بیشتری است و باعث میشود فرصت های خوب بیشتری به دست آورید.

برای افزایش اعتماد به نفس میتوانید درخواست کردن را تمرین کنید. بهتر است برای شروع،  درخواست هایی را مطرح کنید که ساده هستند و میدانید دیگران به آن جواب مثبت میدهند. به مرور زمان درخواست های دیگری که قوی تر هستند از سایر افراد داشته باشید و همینطور ادامه دهید؛ البته باید درخواست های قوی خود را بدون توجه به واکنش دیگران و مثبت یا منفی بودن نظراتشان  ارائه دهید.

تکرار تمرین درخواست های قدرتمند از دیگران در نهایت باعث افزایش اعتماد به نفس میشود.

گفتن بله یا نه

گفتن “بله” به پیشنهاد هایی که ما از آن ترس داریم میتواند بسیار کمک کند. به عنوان مثال اگر شما به یک مهمانی دعوت شدید که فقط میزبان را میشناسید و از رودر رو شدن با دیگران نگران هستید بهتر است به آن پیشنهاد جواب مثبت بدهید یا اگر از پذیرفتن مسئولیت میترسید باید سعی کنید داوطلبانه یک مسئولیت را (حتی سبک)  قبول کنید.

این کار موجب ترک منطقه امن و راحتی شما میشود و تجربه های جدید و زیادی به دنبال دارد که باعث پختگی شخصیت نیز میشود.

اما میتوان با گفتن “نه” نیز به بعضی موارد به همان نتیجه ی خوب “بله” گفتن رسید.

شما نباید از ترس ناراحت شدن دیگران مدام به همه‌ی پیشنهاد ها و درخواست های آنان بله بگویید و مدام دچار دردسر برای خود شوید. پس میتوانید از طریق رو در رو شدن با ترس از “نه” گفتن و تمرین آن اعتماد به نفس خود را افزایش داد.

سرزنش نکردن

به جای سرزنش کردن خود یا دیگران و قضاوت کردن آن ها هنگام مواجهه با مشکلات، باید مشکلات و شرایط فعلی را ارزیابی و بررسی کنید تا در صورت مواجهه با آن ها در دفعات بعد بتوانید از آن شرایط بد عبور کنید.

این مقاله هم از دست نده :   روش های کاهش استرس

اگر دست از سرزنش کردن بردارید تمرکز بیشتری برای یافتن راه حل خواهید داشت و توانمندی بیشتری از خود نشان میدهید. با تکرار این تمرین توانمندی شما بیشتر خواهد شد و به دنبال آن اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

بی توجهی به کنترل کردن

شما میتوانید مواردی که مربوط به شخصیت خودتان هست مانند طرز فکر و عملکرد خود را کنترل کنید اما موقعیت هایی وجود دارند که مربوط به شخصیت شما نیستند و قابل کنترل کردن نیز نیستند؛ مانند افکار و اعمال دیگران و یا رویداد ها.

اکثر افراد تمایل دارند همه چیز را کنترل کنند  زیرا مطمئن نیستند همه چی همانطور که میخواهند پیش برود. آن ها تمایلاتی دارند که میخواهند قبل از قدم گذاشتن دریک مسیر همه چیز قابل پیشبینی باشد به همین دلیل وقت زیادی را صرف میکنند

توجه بیش از حد به کنترل کردن علاوه بر کم کردن سرعت پیشرفت شما، استرس زا نیز هست، چرا که هر لحظه ترس از اتفاق افتادن چیزی بر خلاف انتظار شما  باعث اضطراب میشود.

مکالمه قدرتمند

هنگام صحبت و مکالمه با دیگران و یا حتی با خود باید سعی کنید از جملات و کلماتی استفاده کنید که عاقلانه هستند و قابلیت نفوذ زیادی دارند. ازآن مهم تر اینکه نباید از جملات و کلماتی استفاده کنید که حس منفی میدهند.

به عنوان مثال شما باید به جای ایتفاده از لفظ “نمیتوانم…”،  “چگونه میتوانم…” استفاده کنید. یا بهتر است به جای پر کردن جملات با حروفی مانند “اممم، ااااا، اووو و …” مکث کنید.

اگر به طور مداوم روی طرز صحبت کردن خود، کار کنید به تدریج اصول آن را فرا خواهید گرفت.

این نکته را در نظر بگیرید که زبان شما فقط استفاده از کلمات نیست بلکه لحن، حالات بدن، حرکات دست وحالات چهره نیز عوامل مهمی در یک مکالمه قدرتمند هستند.

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

منظم بودن

نداشتن نظم باعث میشود که نتوانید کارهای مربوط به خودتان را به درستی کنترل کنید. منظم بودن به دلیل این که همه چیزتان را سازماندهی میکنید اشتباهاتتان کم میشود و این امر افزایش اعتماد به نفس را در پی دارد.

این مقاله هم از دست نده :   چطور یک رابطه عاطفی را تمام کنیم؟

برای دور شدن از هرج و مرج و به هم ریختگی باید حتی چیزهای بسیار کوچک و ساده را هم منظم کرد. هرچند هر کدام از این نظم های کوچک بی اهمیت به نظر میرسد اما مجموع آن ها تاثیر بسیار زیادی بر مدیریت صحیح شما روی کار های خودتان میشود.

اقدام کردن

همیشه بعد از تصمیم گیری، اقدام کردن را به عقب نیندازید. اغلب افراد حتی بعد از تصمیم گیری نیز دیر اقدام میکنند زیرا انسان تمایل دارد که در همان حالت بماند اما نباید اجازه داد این اتفاق بیفتد حتی برداشتن یک قدم کوچک میتواند مفید باشد.

دلیل اصلی به عقب انداختن اقدام، شک کردن به توانایی های خود است که بسیاری آن را با تنبلی اشتباه میگیرند و با اقدام کردن این شک و تردید از بین میرود و در ادامه باعث افزایش اعتماد به نفس میشود. مقاله ی افزایش اعتماد به نفس در سه روز نیز کمک کننده خواهد بود.

قبول کردن مسئولیت

وقتی  گفتید میخواهید کاری را انجام دهید حتی وقتی  فقط به خودتان هم قول انجام کاری را داده باشید. باید آن را انجام دهید و مسئولیت آن را نیز قبول کنید. این به این معناست که باید در برابر آن چه پذیرفته آید پاسخگو باشید.

وقتی به تعهدات و وعده‌هایی که قول داده اید به درستی عمل کنید. این را به خود ثابت میکنید که “میتوانید”  و این “توانستن” اعتماد به نفس شما را بیشتر میکند.

توجه به رشد خود

گاهی باید به موفقیت هایی که کسب کرده اید و یا سختی های که به خوبی از پس آن برآمدید هر چند کوچک  فکر کنید. وقتی به رشد خود توجه میکنید در میابید که فردی سرسخت هستید و این موجب افزایش اعتماد به نفس شما میشود.

به این نکته توجه کنید که نباید خود را با دیگران مقایسه کرد بلکه همیشه باید مقایسه را با گذشته ی خود انجام دهیم.

 

کلام آخر…

تمام راهکارهایی که در این مقاله گفته شد بسیار مؤثر هستند به شرط آن که آن ها را به صورت روزانه تمرین کنید و به نتیجه برسانید. کتا ب هایی نیز درمورد افزایش اعتماد به نفس وجود دارند اما ما در این مقاله به صورت مختصر و مفید مهمترین آن ها را بررسی کردیم. درصورت نیاز جهت دریافت راهکارهای بیشتر و مختص شرایط فردی تان می توانید از مشاور فردی استفاده کنید. آوای مشاوران در این روند با ارائه ی مشاوره رایگان تلفنی شما را همراهی می کند.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *