اعتماد به نفس

اعتماد به نفس

فکر می کنی حتما باید کار خاصی انجام بدی تا به اعتماد به نفس و خود باوری برسی ؟

شروع رابطه یا ابراز احساس به شخصی که بهش علاقه دارید رو به تاخیر میندازید، تا وقتی اعتماد به نفس لازم رو پیدا کردید اقدام کنید؟

با وجود موفقیت هایی که دارید فکر میکنید اعتماد به نفس و اقندار لازم رو ندارید؟

در این مقاله قصد داریم برای شما مطالبی رو بیان کنیم. تا ببینید چطور میشه اعتماد به نفس درونی پیدا کرد و به خواسته ها رسید:

مفهوم حقیقی اعتماد به نفس

آیا اینکه به توانایی هامون اعتماد و ایمان داشته باشیم، به این معنیه که اعتماد به نفس داریم؟

این طرز فکر که یادگیری مهارت و توانایی های جدیدی یا افزایش توانایی ها و مهارت های متعددی که بهشون ایمان داریم. مثلا اینکه من یک پیانیست حرفه ای ام، یک سخنور عالی هستم و اکثر افراد جذب حرف هام میشن، یک فروشنده ی ماهر هستم. باعث داشتن اعتماد به نفس میشه. ایراداتی میتونه داشته باشه. از جمله اینکه یک انسان انقدر زمان نداره که تمام مهارت هارو یاد بگیره و در هر جایی، حرفی برای گفتن داشته باشه.

درضمن در مواردی هم ممکن خیلی از کارها در حیطه ی علاقه و استعداد فرد نباشه و یا زمان خیلی زیادی رو ازش بگیره. به طوری که از موفقیت در حوزه ی تخصصی خودش غافل بمونه.

از همه مهمتر با این کار اعتماد به نفس خودتون رو محدود به زمان هایی می کنید که مهارت هایی رو بلدید. با این شرایط و طرز فکر زمانی که با یک فعالیت نو و تازه رو به رو بشید. شرایط واقعا دشوار و اذیت کننده میشه، چون اعتماد به نفس درونی وجود نداره. بنابراین سعی می کنید در همون حوزه های مهارتی خودتون باقی بمونید و به سمت موارد تازه ای نرید.

اینجاست که می بینیم خیلی از افراد در کار، مهارت و یا فعالیت خاصی که در اون عالی هستن غرق شدن. ساعات زیادی از زندگیشون رو درگیرش میکنن. چرا که اعتماد به نفس اونها در این شرایط بالاست. پس ترجیح میدن اگر در کاری مهارت دارن، ساعت بیشتری رو باهاش سپری کنن. این مورد باعث میشه از داشتن اعتماد به نفس واقعی محروم بمونن.

 

اعتماد به نفس واقعی

اعتماد به نفس واقعی بر پایه ی داشتن توانایی و مهارت های متعدد و بخصوص نیست. شاید بارها با خودتون فکر کرده باشید، اگر کسی به موفقیت آرزو، میزان درآمد و پول خیلی زیاد و یا به زیبایی با عمل های متنوع میرسه. قطعا دارای اعتماد به نفس هست و یا حداقل با وجود این موارد اعتماد به نفس پیدا میکنه. به همین دلیل خیلی اوقات به جای پیدا کردن اعتماد به نفس واقعی و درونی، به دنبال تمام این موارد بیرونی هستیم. درواقع اعتماد به نفس واقعی، ارتباطی با آنچه در زندگی بیرونی اتفاق میفته نداره.

در حقیقت اعتماد به نفس واقعی، از درون خودتون میاد. نه از عوامل بیرونی، پس به جای اینکه به دنبال اضافه کردن ابزارها، مهارت و یا موارد متعدد بیرونی باشیم. در ابتدا باید به دنبال اقزایش اعتماد به نفس حقیقی و درونی باشیم.

 

اعتماد به نفس درونی

درواقع اعتماد به نفس درونی نتیجه ی باور قلبی شما به توانمند بودنتون هست، نه به توانایی هایی که کسب می کنید. باور به این که هرکاری بخواید میتونید انجام بدید. این اعتماد به نفس تعهد شما به خودتون هست، تعهد به اینکه، هرکاری لازم باشه انجام میدید تا به نیازهاتون برسید. این یعنی اعتماد به نفس ریشه در اعتماد به خودتون داره و به خوبی و بدی نتیجه بستگی نداره.

اگر من اعتماد به نفس داشته باشم، به خودم و توانمند بودنم باور دارم. طوری که هر کاری که بخوام رو میتونم انجام بدم، دراین مسیر ممکن شکست ها، چالش ها و ناراحتی هایی وجود داشته باشه. قرار نیست با نتایج مثبت و پیاپی روبه رو بشم، چون از درون به خودم اعتماد و تعهد دارم. هر اتفاقی که بیفته و هر مشکلی که پیش بیاد، با کمال میل هر کاری که بتونم براش انجام میدم. ک تک موارد رو حل میکنم تا به چیزی که میخوام برسم.

با این نگرش و اعتماد به نفس درونی، در اصل اعتماد شما به خودتون بابت یک یا چند توانایی مثل: وکیل بودن، زیبا بودن، نقاش بودن و یا ثروتمند بودن نیست. بلکه توانایی شما در عمل کردن و اقدام کردن خواهد بود.

چرا با اینکه به خودم باور داشتم نتیجه ی دلخواهم رو نگرفتم؟

از نظر عقلانی و جهان بینی قرار نیست همه چیز طبق آرزوها و اهداف ما پیش بره و همیشه به خواسته هامون برسیم. اگر پایه و اساس اعتماد به نفس، بر توانایی ها و رسیدن به خواسته ها و آرزوها باشه، قطعا این اعتماد به نفس پایدار و واقعی نخواهد بود.

قرار نیست که چون من به خودم باور دارم، همیشه نتیجه ی دلخواهم رو بگیرم. اعتماد به نفس درونی و حقیقی نباید بر پایه ی نتیجه ی دلخواه گذاشته بشه. بلکه باید بر پایه ی این حقیقت باشه که من هرآنچه در توان دارم انجام میدم و ایرادات و خطا هارو پیدا میکنم تا به مرور حلشون کنم و به چیزی که میخوام برسم.

بنابراین اعتماد به نفس براساس آنچه که هستم استواره. نه موفقیت ها و شکست هایی که در پس اقدامات من میاد. درواقع این خود باوری و اعتماد به نفس از عزم و اراده درونی فرد میاد نه نتایجی که از کارش میگیره.

اعتماد به نفس

جملات فردی که اعتماد به نفس درونی داره

من انسانی هستم که به خواست خودم اطمینان دارم. اگر تصمیم بگیرم کاری رو انجام بدم بهترین روشهای ممکن رو یاد می گیرم و انجام میدم. در این بین از شکست ها نمی ترسم، آزمون و خطا میکنم تا تجربه کسب کنم. درتمام این لحظات حس خوب، به همراه خودباوری و اعتماد به نفس دارم. در نتیجه  حتی پیروزی هم که به ارمغان میاد، منبع اعتماد به نفس من نیست بلکه منبع اصلی در درون من هست.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد مفهوم اعتماد به نفس واقعی و درونی ارائه بشه. قطعا در هر مرحله از زندگی اعتماد به نفس، نقش مهم و پر رنگی داره که برای هر فردی با توجه به داستان زندگی متفاوت و خاص خودش، فرق میکنه. علاوه بر استفاده از تکنیک های افزایش اعتماد به نفس، مواردی هست که نیاز به صورت فردی نیاز در مشاوره فردی بررسی بشه. میتونه در این مواقع از همراهی مشاوره ی متخصص در این زمینه استفاده کنه.