خانواده و اعتیاد

خانواده و اعتیاد

درخصوص خانواده و اعتیاد میشه گفت که اعتیاد به عنوان یکی از چالش های پر اهمیت و بزرگ جامعه شناخته میشه. با حضور مواد مخدر های صنعتی و جدیدی که هر روزه در اختیار افراد قرار میگیره و به عنوان خطر بزرگی محسوب میشه.

روند درمانی متنوع و مختلفی تاکنون برای اعتیاد در نظر گرفته شده. نکته ی مهم اینجاست که موضوعات مختلفی در درمان دخیل هستن.

 

خانواده نقش اصلی، در اعتیاد

خانواده در درمان اعتیاد یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار هست. نوع برخورد خانواده، رفتار، نوع حمایت، از اهمیت خیلی بالایی برخوردار هست. به عنوان مثال زمانی که خانواده متوجه اعتیاد فرزندش میشه. به علت شوک زیادی که به خانواده وارد شده واکنشی هیجانی دارند. در نتیجه عملکرد مناسبی ندارند.

درگیری هایی در این بین پیش میاد و بعد تازه خانواده به دنبال درمان فرد می گرده. خانواده میتونه قوی ترین عنصر کمک به فرد درگیر با اعتیاد باشه  و کمک بزرگی برای رهایی از دام اعتیاد باشه.

اشتباهات خانواده،  در برابر فرد درگیر اعتیاد

 

  1. سازش پذیری

یکی از اشتباهاتی که خانواده میتونه مرتکب بشه سازش پذیری با فرد در درون خانواده هست. زمانی که خانواده نسبت به اعتیاد فرد آگاهی پیدا میکنه. معمولاً در ماه های اول به دنبال ترک اعتیاد و رهایی فرد از اعتیاد هستن و این روند رو هم به سرعت طی می کنن. با گذشت زمان که نا امید میشن با شرایط فرد درگیر اعتیاد سازش پیدا می کنن و موضوع اعتیاد رو می پذیرن. این کار بزرگترین آسیب رو به فرد میزنه، چرا که به این نتیجه میرسه تنها دغدغه ی زندگیش پیدا کردن مواد و رهایی از خماری خواهد بود.

زمانی که تمام هزینه های فرزندتون به علاوه ی هزینه ی خرید مواد مخدر رو پرداخت می کنید. به هیچ  عنوان فرزند شما کمبود و یا ناراحتی حس نمیکنه که بابتش تلاشی برای کنار گذاشتن مواد مخدر داشته باشه. منظور ما این نیست که تمام حمایت های خودتون رو قطع کنید یا هیچ پولی در اختیارش قرار ندید.  با گرفتن مشورت از مشاور متخصص در زمینه ی اعتیاد به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند پیش برید. فرد درگیر اعتیاد کم کم به این سمت سوق پیدا کنه که یکسری نیازهاش رو خودش در جهتی هدفمند باید رفع کنه تا اعتیاد رو مانع زندگیش ببینه. در نهایت برای پروسه ی رهایی از اعتیاد هم موفق عمل کنه.

 

  1. حق انتخاب، برای روش ترک اعتیاد

از جمله اشتباهات اساسی و مهمی که خانواده مرتکب میشن این مورد هست. به فردی که درگیر اعتیاد هست و حالا تصمیم به ترک اعتیاد گرفته شده حق انتخاب میدن. یعنی به جای اینکه با مشاور متخصص برای ترک اعتیاد مشورت کنن و بهترین روش رو انتخاب کنن. صرفا نظر فرد درگیر اعتیاد رو میپرسن و به همون روش پیش میرن که درواقع این افراد نیز راحت ترین روش درمان سرپایی رو قبول می کنن.

در مواردی نیز خانواده باز هم بدون گرفتن مشورت از متخصص از روش های معمول استفاده می کنن. این روش ها شامل درمان های سرپایی و یا درمان های خانگی و در نهایت درمان از طریق کمپ های مختلف میشه.

در واقع برای تصمیم گیری صحیح در جهت انتخاب روش درمانی نیاز هست که از مشاور متخصص در زمینه ی اعتیاد مشورت گرفته بشه. متخصص با در نظر گرفتن شرایط خانوادگی و فردی با بررسی موارد مختلف سعی میکنه رویکردی جامع رو ارائه بده. این رویکرد شامل بهبودی سریع و پایدار هست که بعد از درمان اعتیاد فرد همراهی و برنامه ای برای بازگشت به زندگی معمولی خودش داشته باشه. در نهایت از بازگشت مجدد فرد به سمت مواد مخدر نیز جلوگیری میشه .

 

  1. اعتماد

سطح اعتماد به فرد درگیر اعتیاد را در حد متوسط نگه دارید. نداشتن اعتماد محض و بازخواست و بازجویی کردن های مداوم باعث به وجود اومدن حالت انزجار برای فرد میشه. این موضوع خیلی مخرب خواهد بود چرا که نیاز هست شما ارتباط خودتون رو با فرد درگیر به اعتیاد به خوبی حفظ کنید تا دوباره به دام اعتیاد نیفته .

حتی اعتماد کامل هم خودش میتونه آسیب زا باشه. بنابراین نه عدم اعتماد و نه اعتماد کامل و بیش از حد، بهتر که اعتماد رو در حد تعادل نگه دارید.

 

  1. حضور نداشتن خانواده ، در جلسه درمانی

این مورد که خانواده فکر میکنن چون فرد درگیر با اعتیاد هست. نیاز که خودش به تنهایی با وسوسه هایی که داره بجنگه و از نظر رفتاری اصلاح بشه. دیدی کاملا اشتباهه خانواده نیز از نظر رفتاری و برخورد با فرد نیاز به دریافت آموزش و توصیه هایی داره.

اینکه  خانواده در مراحل درمان و جلسات درمانی خانواده نیز حضورداشته باشن اهمیت بالایی داره. زمانی که به فرد درگیر اعتیاد برنامه هایی جهت جلوگیری از وسوسه داده میشه این امکان نیز فراهم میشه که خانواده رو توجیه کنیم. برنامه و توصیه های مناسب و کارآمدی در اختیار خانواده  قرار بدیم. که چطور با فرد درگیر اعتیاد برخورد کنن.

در موارد متعددی دیده شده که دلیل بازگشت به سمت مصرف مجدد مواد مخدر خشم و عصبایت بعد از مشاجره با خانواده و همسر بوده. چراکه در گذشته هم از مواد مخدر به عنوان راه حلی برای فرار از مشکلاتی این چنینی استفاده میکرده. فرد شرطی شده و تبدیل به عادتی شده که تکرار میشه بنابراین نوع برخورد و رفتار خانواده اهمیت خیلی بالایی داره.

 

5.گوش کردن به سرو صدا

یکی دیگر از مواردی که والدین در آن دچار خطا و اشتباه میشن این مورد هست که وقتی فرد درگیر اعتیاد شروع به دعوا و سرو صدا میکنه. دو واکنش دارن یا به صورت تهاجمی رفتار میکنن وارد جنگ میشن. یا اینکه تسلیم میشن و هر خواسته ای باشه برآورده میکنن. چرا که وقتی فرزندشون شروع میکنه به سرزنش والدین، اونها هم احساس کناه می کنن و برای جبران از راه اشتباهی وارد میشن.

 

کلام آخر

در تمام این مراحل بخصوص زمان هایی که بحث بر سر ترک اعتیاد هست. حتما نیاز که والدین توسط مشاور متخصص راهنمایی بشن تا بدونن چه نوع برخوردی رو متناسب با خلقیات و شرایط فرد درگیر اعتیاد داشته باشن و بتونن موثر عمل کنن.