چگونه کاریزماتیک باشیم؟

خیلی اوقات با جملاتی مثل اینکه: خیلی آدم کاریزماتیک و جذابیه بخاطر همین موفق شده. اصلا راز جذابیتش کاریزماتیک بودنشه، دقیقا چون آدم کاریزماتیکی هست میدونه باید چیکار کنه. مواجهه شدیم و دوست داشتیم که ما هم رازهای کاریزماتیک بودن رو بدونیم و ازش استفاده کنیم.
آوای مشاوران در این مقاله قصد داره تعریفی از کاریزما بودن بهمراه ویژگی های بارزی که این افراد دارند ارائه بده تا با استفاده از این روش ها شما هم بتونید کاریزما داشته باشید و ازش به خوبی استفاده کنید.

کاریزما چیست؟

کاریزما مجموعه ای از ویژگی ها می‌باشد که در یک فرد وجود دارد. این ویژگی ها موجب جذب افراد دیگر و تحت تاثیر قرار دادن دیگران توسط آن شخص میشود.
معمولا به راحتی میتوان کسی که شخصیت کاریزماتیک دارد را تشخیص داد. اما تشخیص اینکه چه ویژگی هایی باعث تفاوت یک شخصیت کاریزماتیک با افرادی میشود که کمتر شخصیت کاریزماتیک دارند یا فاقد آن هستند سخت است!
برخی افراد کاریزماتیک با سکوتشان و بعضی دیگر با صحبت کردن و ارتباطاتشان با دیگران باعث جذب دیگران به خود میشوند؛ ویژگی هایی مانند این دو مورد باعث پیچیده تر شدن مبحث کاریزما میشود.
به طور کلی میتوان گفت کاریزما، مهارت های ارتباطی و ویژگی های شخصی است که باعث جذاب بودن یک شخص میشود و هرکس میتواند با توسعه این ویژگی ها، شخصیتی جذاب از خود بسازد.
در این مقاله مهارت هایی که باعث به وجود آمدن یک شخصیت کاریزماتیک می‌شود را بررسی میکنیم.
ویژگی های افراد کاریزماتیک:

اعتماد به نفس و کاریزما

افرادی که یک شخصیت کاریزماتیک دارند دارای اعتماد به نفس هستند یا حداقل این توانایی را دارند که خود را با اعتماد به نفس نشان دهند.
داشتن اعتماد به نفس موجب برقراری ارتباط چه به صورت رو در رو و چه به صورت مجازی میشود و نداشتن آن، افراد را در برقراری ارتباط دچار مشکل میکند.
فردی با شخصیت کاریزماتیک نه تنها با اعتماد به نفس در اجتماعات و همه‌ی عرصه ها حضور دارد. بلکه میتواند در داشتن اعتماد به نفس به دیگران نیز کمک کند.
اعتماد به نفس افراد کاریزماتیک به گونه ای است که تبدیل به فخرفروشی و خود پسندی نمیشود. همین ویژگی باعث جذاب تر شدن شخص میشود. یعنی درواقع اعتماد به نفس واقعی با اعتماد به نفس کاذب اشتباه گرفته نمی شود که برای تشخیص آن می توانید از مقاله ی اعتماد به نفس یا اعتماد به سقف استفاده کنید.

این مقاله هم از دست نده :   راهکارهای افزایش تمرکز

خوش بین

خوش بین بودن از دیگر ویژگی فردی کاریزماتیک است. آن ها سعی میکنند بهترین و مثبت ترین اتفاقات را در رویداد های آینده ببینند. همچنین در افراد نیز به ویژگی های خوب آن ها بیشتر توجه میکنند. این گونه افراد معمولا شاد و از افسردگی به دور و موفق تر نیز هستند چرا که در موقعیت های سخت و شکست های زندگی عقب نشینی نمیکنند.
این ویژگی افراد کاریزماتیک مانند ویژگی قبلی (اعتماد به نفس) میتواند به دیگران نیز منتقل شود. آن ها می‌توانند باعث شوند که دیگران نیز همان احساس خوش بینی ای که به همه چیز دارند را داشته باشند.

متقاعد سازی

افراد کاریزماتیک توانایی متقاعد کردن دیگران را نیز دارند؛ آن ها از طریق این مهارت می‌توانند نظر بسیاری از افراد را تغییر دهند و به سمت هدف مورد نظر خود سوق دهند!
از این ویژگی، هم میتوان در جهت مثبت وهم در جهت منفی استفاده کرد. اگر کسی با شخصیتی منفی ای که دارد این ویژگی را در خود داشته باشد. میتواند دیگران را به کارهایی که فقط به نفع خودش است ترغیب کند و اگر آن فرد شخصیتی خوب داشته باشد نتیجه برعکس خواهد بود.
داشتن این ویژگی در رهبران باعث می‌شود که پیروان خود را به انجام کارهای غیرممکن و سخت متقاعد سازند چه این کارها خوب باشند و چه بد.

لازم نیست برای همه جذاب باشید.

اگر میخواهید شخصیتی کاریزماتیک داشته باشید نباید تلاش کنید که برای همه جذاب باشید. زیرا این کار باعث میشود یک فرد بی مزه و خسته کننده شوید.
پس تلاش برای جذاب بودن مقابل همه دقیقا نتیجه ای معکوس خواهد داشت.
بسیاری از شخصیت های بزرگ تاریخ که افراد زیادی از آن ها الهام میگیرند. هیچوقت تلاش نکردند که برای همه جذاب باشند و همین موضوع باعث جذابیت بیشتر آن ها شده.
به طور کلی نباید از نارضایتی یا توهین دیگران ترسید!

صداقت

افکار یک فرد کاریزماتیک باید با اعمالش تطابق داشته باشد و صداقت را همیشه از خود بداند. وقتی دیگران ببینند رفتار این شخص با چیزی که همیشه درمورد خود صحبت میکند فرق دارد ناخودآگاه از او دوری می‌کنند.
پس نباید عملی که انجام میشود با اصول او مخالف باشد یعنی باید ظاهر و باطن فرد کاریزماتیک یکسان باشد؛ همچنین او اجازه نمی‌دهد ترس ویا تنبلی تبدیل یه یک سد در مقابلش شود.
گاهی ممکن است بعد از گذشت چند سال، طرز فکر و اصول فرد کاریزماتیک تغییر کند و به دنبال آن رفتار های او نیز عوض شود. این اصلا چیز بدی نیست زیرا ذهن یک شخصیت کاریزماتیک در طول زمان دچار تکامل میشود و نکته مهم این است که در یک زمان، هم طرز فکر و هم اعمال او یکی باشد.
بیان نظرات و خواسته ها بدون نگرانی از بیان نظرات و خواسته های خود خجالت نکشید و نگران نباشید. هرچند شما باید سعی کنید باعث نارضایتی دیگران نشوید اما اگر بیش از حد نگران ناراحت شدن دیگران از خود شوید. دیگر از اظهار نظر خواهید ترسید و میتوان گفت به نوعی نشان دهنده ی بی اعتماد به نفسی است.
هیچگاه نباید از اصول خود دور شوید صرفا به این دلیل که کسی احساس نارضایتی میکند یا ناراحت میشود. بالا بردن اعتماد به نفس در سه روز برای شما کمک کننده خواهد بود.

این مقاله هم از دست نده :   چطور بفهمیم افسردگی داریم
چگونه کاریزماتیک باشیم؟

بیان نظرات و خواسته ها بدون نگرانی

از بیان نظرات و خواسته های خود خجالت نکشید و نگران نباشید. هرچند شما باید سعی کنید باعث نارضایتی دیگران نشوید اما اگر بیش از حد نگران ناراحت شدن دیگران از خود شوید، دیگر از اظهار نظر خواهید ترسید و میتوان گفت به نوعی نشان دهنده ی بی اعتماد به نفسی است.
هیچگاه نباید از اصول خود دور شوید صرفا به این دلیل که کسی احساس نارضایتی میکند یا ناراحت میشود.

ساده لوحی

یک فرد کاریزماتیک ساده لوح و زود باور نیست؛ او شخصیت پخته ای دارد و باید از طریق بهره بردن از تجربه ها یکسری توانایی های فردی مانند انتقادپذیری و درک درست بعضی مسائل را در خود توسعه دهد.
یک شخصیت کاریزماتیک هر کسی را الگوی خود قرار نمی‌دهد و اجازه نمیدهد دیگران به او دیکته کنند که چه کاری را انجام دهد به عبارت دیگر آزادی فکری دارد.

عملی کردن فکر

نباید از به عمل رساندن فکر و ایده خود ترسید. یک فرد کاریزماتیک آجازه نمی‌دهد که ترس از شکست خوردن باعث نرسیدن او به اهدافش باشد. او به این فکر نمیکند که کاری که میخواهد انجام دهد امکان پذیر نخواهد بود و هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. به جای عقب نشینی، بیش از پیش تلاش میکند تا به هدفش برسد چرا که متوجه است فقط یکبار زندگی میکند.
حتی اگر مسیر رسیدن به رویا هم بسیار دشوار باشد باز به فرد کاریزماتیک کمک میکند که شخصیتی قدرتمند داشته باشد.

عادت کردن به مواجهه با موقعیت های ناراحت کننده

از دیگر موارد کاریزما این است که باید به رو در رو شدن با موقعیت های ناراحت کننده عادت کرد و خود را با آن وفق داد.
توسعه این ویژگی در خود باعث میشود که از منطقه ی راحتی خود خارج شوید که این کار احتمال افزایش فرصت های خوب را به دنبال دارد. همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس میشود!
بهتر است که دامنه ی منطقه ی امن خود را همیشه (هرچند کم) به صورت مستمر افزایش دهید.

این مقاله هم از دست نده :   چرا باید هدف داشته باشیم

پیشقدم بودن

همان طور که میدانید اکثر رهبران شخصیت کاریزماتیک دارند و دلیل رهبر بودنشان هم این است که پیشقدم هستند و ابتکار عمل دارند. آن ها از طریق این ویژگی به دیگران جهت میدهند. دلیل آن انرژی ای است که دارند و باعث میشود دیگران به آن ها جذب شوند و به سخنان او اهمیت بدهند.
پیشقدم بودن و داشتن ابتکارعمل فقط مختص به رهبران نیست؛ بلکه هر فرد کاریزماتیکی از این خصلت در زندگی شخصی نیز استفاده میکند.
تلاش برای تحت کنترل داشتن مسائل مختلف در زندگی باعث رشد مهارت رهبری میشود.

آمادگی بدنی

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما داشتن آمادگی بدنی میتواند باعث جذب دیگران شود. روی فرم بودن بدن به عواملی مانند خواب کافی(بین هفت تا هشت ساعت). ورزش کردن ( باعث افزایش انرژی میشود)، خوردن غذاهای مناسب( غذاهایی که بتوانند بسیاری از پروتئین ها، ویتامین ها و سایر مواد ضروری بدن را تأمین کنند)و… بستگی دارد.

کلام آخر

ما در این مقاله تعدادی از مهمترین راه ها برای داشتن شخصیتی کاریزماتیک را به شما معرفی کردیم و توضیح نیز دادیم. شما با توسعه و رشد این ویژگی ها میتوانید باعث افزایش جذابیت خود شوید. با استفاده از مشاوره رایگان تلفنی می توانید در این مسیر راحت تر به حرکت خود ادامه دهید.
کاریزما، هم در روابط احساسی با جنس مخالف و هم در ارتباط با سایر افراد و به طور کلی در مسیر زندگی، تآثیر فوق‌العاده ای دارد. میتواند راه موفقیت را برای شما هموار سازد.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *