چطور یک رابطه عاطفی را تمام کنیم؟

اینکه رابطه شما چقدر قدمت دارد،چه مدت باهم در ارتباط بوده ایدوچقدر باهم صمیمی بوده وایا پیوند شما زناشویی بوده،نامزد یا دوست بوده اید اهمیت دارد. همه این موارد به یک طرف اما اگر قرار است رابطه ای را تمام کنید. بهتر است به شکل بالغانه ای این رابطه تمام شود. بایک گفتگوی منطقی وبه دور از خشم وکینه به رابطه خاتمه دهید. باهم صحبت کنید اگر رنجش وازردگی هست،مطرح شود.کدورتها ،سوتفاهمات،دلخوریهاو……رابازگو کنید.

مشکلات ایجاد شده را یافرد دیگری مطرح نکنید. در غیاب هم بدگویی وغیبت نکنید. چون در این میان حتما دروغها واغراق هایی پیش میآید. رفتارها و واکنشها سالم نیستند. پس تصویر بدی از طرف مقابل نسازید. نقل قول وخبر پراکنی نکنید. پیامک‌های توهین آمیز ردوبدل نکنید،بددهانی کردن ممنوع. حتی اگر طرف مقابل شما چنین کاری کرددر نهایت صبوری فکر کنید که چرااو این چنین عصبانی است و شما به این عصبانیت دامن نزنید.تلافی نکنیدتلافی کردن باعث تشدید آسیبهای ارتباطی می‌شود شما به شدت آسیب می‌بیند .

 مراحل جدایی عاطفی

بهتر است قبل از هرچیز به شرایطی که بعداز جدایی ممکن است برای شما پیش بیاید آگاه شوید تا بتوانید راحت‌تر این پروسه راطی کنید .ضمن اینکه بدانید جدایی عاطفی لزوماشکست عاطفی محسوب نمیشود. یعنی:شخص توسط کسی که دوستش دارد طرد میشود یا اینکه خود فرد بنابه دلایلی تصمیم میگیرد از رابطه خارج شود. فردی که دچار جدایی میشود،احساسات ضدونقیض را تجربه می‌کند در واقع روزهای سختی را سپری می‌کند. که ممکن است همراه با اضطراب و افسردگی باشد. کسی که درگیر جدایی عاطفی میشود،مثل این است که چیزی شبیه «سوگ»را تجربه می‌کند.شبیه مراحل از دست دادن عزیزان است. درصورتی که فکر می کنید رابطه ی شما راه نجات دارد دریافت مشاوره رابطه ی عاطفی و مشاوره ی ازدواج برای شما کمک کننده خواهد بود.

۱)انکار:

فرد نمیخواهد بپذیرد وباور کند که این جدایی اتفاق افتاده،درذهن خودازیک مکانیزم دفاعی برای این که سطح اینکه اضطراب خود را پایین بیاورد استفاده میکند.باخود چنین تصور میکند،این فردمرادوست دارد،تصمیم او جدی نیست وبرمیگردد.

۲)چانه زنی:

شخص هر کاری انجام میدهد که بتواند رابطه را دوباره ترمیم کند.دست به دامن دیگران می‌شود ممکن کارهایی بکند که از توان او خارج است

این مقاله هم از دست نده :   راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

۳)خشم:

شخص از زمین و زمان بخت و اقبال شاکی است. چرا این اتفاق برای من افتاده. دشنام میگوید وحتی برخوردهای فیزیکی ممکن است از او سر بزند( برون‌ریزی خشمگین)

۴) افسردگی:

شخص در این مرحله علایم افسردگی مثل گوشه گیری انزوا بی‌حوصلگی عدم ارتباط با دیگران و اینکه چیزی او را خوشحال نمیکند در او دیده می شود. حتی در شدیدترین حالت ممکن است افکار خودکشی به ذهنش خطور کند.

۵)پذیرش:

در یک روال طبیعی بالاخره شخص به مرحله پذیرش می رسد. می پذیرد که این اتفاق رخ داده ولی دنیا تمام نشده با پذیرش این قضیه در های اتفاقات جدید و ارتباطات جدید را به روی خودش باز میکند

نکته؛

البته مراحل ذکر شده میتواند به ترتیب نباشد خبر خوب اینکه افراد می توانند با کمک خودشان و در شرایط سخت تر با کمک مشاور و روانشناس این دوره را به سلامت طی کنند و به زندگی عادی بازگردند

چطور یک رابطه عاطفی را تمام کنیم؟چه کنیم تا بتوانیم از رابطه خارج شویم ؟

گام اول

بیشتر مواقع موضوع این نیست که شما از جدا شدن شخص مورد علاقه ناراحت هستید. ناراحتی شما به این دلیل است که حس خوبی با فرد مورد نظر داشته و درکنار او حالتان خوب بوده و الان نیست و ناراحت و آزرده هستید. همیشه بعد از پایان یک رابطه طرفین چند هفته و یا چندین ماه حال خوبی ندارند و فراموش کردن یک رابطه کار دشواری است.

اگر قرار است شما پایان دهنده رابطه باشید به این نکات توجه کنید ابتدا خودتان را برای این مسئله آماده کنید. عجولانه تصمیم نگیرید به خودتان فرصت بدهید تا به آرامش برسید. ضمن اینکه باید روحیه و عواطف طرف مقابل را هم در نظر بگیرید. رابطه شما چه خوب و چه بد برای شما دلپذیر نیست و قصد دارید از آن خارج شوید به هر دلیلی.

گام دوم 

 به خاطر روزهای خوب رابطه دچار عذاب وجدان نشوید و همینطور به خاطر اتفاقات بد رابطه خود را سرزنش نکنید. که چرا تاکنون مانده و ادامه داده اید در هر صورت شما برای تغییر رابطه تلاش کرده اید اما همیشه همه تلاش‌ها جواب نمی دهد. به شخص مقابل تان بگویید قصد دارید چند روزی با خودم خلوت و در مورد رابطه تجدیدنظر کنم. لطفاً چند روز به من فرصت بده تا با خودم کنار بیایم و بهتر است. در این مدت با هم تماسی نداشته باشیم حتی تلفنی ویا درحد یک پیام.

این مقاله هم از دست نده :   چطور شاد باشیم ؟

بعد از حصول نتیجه با خودتان طرف مقابل را به یک کافی شاپ رستوران پیاده روی و …دعوت کنید. بهتر است قرار ملاقات شما جایی باشد که قبلاً با هم به آنجا نرفته باشید. تا از تداعی خاطرات برای هر دوی شما جلوگیری شود.

گام سوم

موضوع را بدون کینه و دلخوری با اون مطرح کنید و حتماً منتظر عواقب آن باشید باید خودتان را برای هرنوع  برخوردی آماده کنید. از قبل این برنامه ریزی را داشته باشید که چه واکنشی نشان بدهید. اگر او پایان دهنده رابطه است لطفاً خونسردی خود را حفظ کنید. بلافاصله توهین و فحاشی نکنید در صدد بخشش التماس و انجام کارهایی که در توان شما نیست بر نیاید. واکنش بدی از خود نشان ندهید تا جایی که ممکن است سکوت کنید.

اگر محیط و صحبت های طرف مقابل شما را آزرده می کند بهتر است، با احترام محیط را ترک کنید. به او بگویید فعلاً شرایط پاسخگویی به شما را ندارم در اولین فرصت تماس می گیرم و از تو می خواهم که دلیل این کار را به من توضیح بدهی. بگویید فقط می خواهم دلیلش را بدانم و در صدد بازگشت به این رابطه نیستم. اینگونه احترام خود را حفظ کرده اید و راه را برای آزمون و خطای طرف مقابل بسته اید و اجازه نمی دهید او با احساسات شما بازی کند (امروزشمارا نخواهد و فردا دوباره بخواهد).

نکات مهم 

۱) او را به طور کامل از زندگیتان حذف کنید این مرحله بسیار سخت ولی ضروری است سعی کنید بعد از قطع رابطه او رادیگر نبینید.

۲) حذف کردن شخص از زندگی مجازی .شماره تلفن او را پاک کنید از فضای مجازی حذفش کنید

۳) از بین بردن چیزهایی که شما را به یاد او می اندازد. اگر در صدد فراموش کردن کسی هستید که با او رابطه عاشقانه ژا دوستانه داشتید بهتر است لوازم و وسایل او را از دسترس خود دور نگه دارید ( کادو و سایل مشترک، عکس ها، فیلم ها و…..)

این مقاله هم از دست نده :   راهکارهای غلبه بر اهمال کاری

۴) احساساتتان را مهار کنید. برون ریزی کنید احساسات خود را بیرون بریزید این کار به شما کمک خواهد کرد که زودتر به خودتان مسلط شوید و این جدایی را بپذیرید

۵) نگذارید فکر انتقام گرفتن شما را اذیت کند. همیشه بعد از خارج شدن از یک رابطه افراد فکر میکنند که چطور می توانند از طرف مقابل انتقام بگیرند هیچ وقت به فکر انتقام گرفتن نباشید چون باعث میشود خودتان اذیت شوید.

۶) خود را مشغول کاری کنید اگر نمی خواهید به کسی فکر کنید خود را مشغول کنید مثلاً (کتاب بخوانید فیلم ببینید ورزش کنید آشپزی کنیدو….)

نکات روحی 

1) موزیک های احساسی گوش نکنید .در این مواقع بهتر است موسیقی و آهنگ های عاشقانه گوش ندهید از تماشای فیلم هایی که ژانر درام و عاشقانه دارد مدتی دوری کنید.

2) ببخشید و فراموش کنید . حتما این فرد را دوست داشته اید که شما را به این مرحله رسانده که اینگونه آزرده شوید فراموش کردن سخت ترین مرحله است. ممکن است زمان زیادی طول بکشد اما به خاطر داشته باشید زندگی کوتاهتر از آن است که بخواهید آن را به هدر بدهید.

3) افراد به لحاظ احساسات با هم متفاوت هستند. بعضی با جدایی راحت تر کنار می آیند و برخی به سختی. اگر روحیه حساسی دارید و آسیب جدی دیده اید حتماً به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید

4) جنبه های مثبت و منفی رابطه قبلی را بررسی کنید. کسب تجربه کنید از این اتفاق درس بگیرید تا در آینده مجدداً در چنین روابطی قرار نگیرید

کلام آخر

دائماً به خاطرات خوب و لحظاتی که با هم گذراندید و در کل به خوبی های رابطه فکر نکنید با احترام به همه این اتفاقات یک لیست از بدی های رابطه تهیه کنید از مواقع بد و اتفاقات بد بنویسید و روی آنها تمرکز کنید.  چون ممکن است به هر کاری دست بزنید و خود فریبی کنید و بخواهید دوباره به  رابطه برگردید و به فکر تغییر باشید، بپذیرید این رابطه کارکرد خوبی نداشته بنا به هر دلیلی. یا او ویا خود شما به دنبال پایان رابطه هستید پس حتماً اشکالی در رابطه وجود داشته توجه کنید احساسات بدوخوب می روند پس کاری به آنها نداشته باشید و فقط ناظر این احساسات باشید. در این روند برای بهتر شدن حال خود می توانید از مشاوره رایگان استفاده کنید.

2.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *