تربیت جنسی کودک

تربیت جنسی کودک

در خصوص موضوع مهم و کلیدی تربیت جنسی کودک. والدین از زمانی که کودک متولد میشه تا حدود 8 ساگی، به عنوان چالشی که ممکن ندونن دقیقا چطور باید حلش کنن رو به رو میشن. در صورتی که تربیت جنسی تنها نیاز به ارائه ی اطلاعاتی صحیح، صادقانه، بدون دروغ و ایجاد ترس، همچنین ارائه ی آموزش های مورد نیاز به کودکان رو داره.

آوای مشاور، در این مقاله قصد داره نکاتی رو در جهت همین اطلاعات و آموزش های مورد نیاز برای تربیت جنسی کودک، ارائه بده تا والدین مسیر روشن تری رو پیش روی خودشون داشته باشن.

نکات مهم تربیت جنسی کودک

در درجه ی اول والدین باید این رو در نظر داشته باشن. اطلاعاتی که در این دوره ی سنی، به فرزند ارائه میدن کاملا در ذهنش نقش میبنده و در ناخودآگاه کودک باقی میمونه. به طوری که در بزرگسالی هم ازش استفاده میکنه. بنابراین خیلی مهم که شما با اطلاعاتی که به فرزندتون میدید آیا این پیام رو بهش میرسونه که رابطه ی جنسی و تمایلات جنسی، جزء بخش های سالمی از زندگیه؟ یا نه کاری بد و نامناسب؟

درواقع با این آموزش روش تربیتی مناسبی رو برای کودک خودتون رو در پیش گرفتید.

نکته ی دوم و مهم، این مورد هست که فرزند شما باید در برابر شما احساس امنیت و اعتماد داشته باشه. به طوری که اگر سوالی داشت، صحنه ای رو دید و یا ماجرایی در این مورد براش اتفاق افتاد، بتونه بیاد و حرف بزنه. برای این مورد نیاز که والدین فضای امنی رو ایجاد کنن، کاملا صادقانه و با آگاهی پاسخ سوالات رو بدن.

نکته ی سوم این مورد هست که همیشه سوالات و یا ابهامات کودک در خصوص رابطه ی جنسی نخواهد بود. بلکه در سنینی به دنبال پاسخ این سوال هستن که بدن دختر و پسر چه فرقی با هم دارن. این اندام دربدن چه کارایی میتونه داشته باشه. بنابراین نیاز که در این مورد هم والدین با تکنیک های مناسب و روشی صحیح این ابهامات رو رفع کنن.

نکته ی چهارم برای پاسخ دادن به این سوالات و یا اتفاقات و ماجراهایی که ممکن کودک شاهد اونها بوده باشه. نیاز که حقایق روبه شکلی توضیح بدید که برای کودک قابل درک باشه و در نهایت هم مطمئن بشید. حرف های شما رو به درستی فهمیده.

 

تربیت جنسی و صحبت درمورد تمایلات جنسی

زمانی که برای فرزند شما، سوالی در خصوص مسائل جنسی ایجاد شده. میتونید سوال رو نادیده بگیرید و یا با پاسخ ها خیالی و غیرصادقانه، کودک رو دست به سر کنید. آیا با این روش ابهامات و سوالات کودک رفع میشه؟ یا به دنبال پاسخ سوالش، به سراغ منابع دیگه ای میره؟ بنابراین شما با این روش نه تنها از فرزندتون مراقبت نکردید بلکه راه رو باز میکنید، تا به جای اعتماد به شما، به دنبال اعتماد به منابع درست و غلط متفاوتی باشه. که بعد ها اصلاح این داده ها سختی رو برای والدین به همراه داره.

بنابراین با صحبت درمورد جنسیت، تمایلات جنسی و به صورت کلی مسائل جنسی از زمانی که کودک شما سن کمتری داره و براش سوال ایجاد شده. میتونه به کودک کمک کنه تا بفهمه که رابطه جنسی جزء بخش های سالم زندگی هست.

روند تربیت جنسی

روند تربیت جنسی و صحبت در مورد تمایلات جنسی به این شکل نیست که شما ساعت هایی رو وقت بذارید و با فرزندتون در موردش یکبار صحبت کنید. فکر کنید که تربیت جنسی با دادن این اطلاعات کامل شد یا اینکه سوالات کودک رفع شد. بلکه این روند آموزشی و دادن اطلاعات صادقانه و صحیح، مکالمه ای هست که با بزرگ شدن فرزند شما ادامه ادامه پیدا میکنه و کامل میشه.

در نتیجه شما باید بدونید که به نسبت سن فرزندتون، میزان آگاهی که داره. سوالی که براش ایجاد شده و یا ماجرا و اتفاقی که شاهدش بوده، دقیقا چه اطلاعاتی رو بهش ارائه بدید و چه مواردی رو آموزش.

نکته ی مهم، تربیت جنسی تنها در مورد رابطه ی جنسی و تمایلات جنسی نیست. بلکه میتونه شامل احساس کودک شما در مورد بدن در حال رشد خودش باشه. نحوه درک و ابراز احساس صمیمیت، محبت فرزند شما به دیگران و نحوه ایجاد و حفظ روابط محترمانه و دارای مرز، برای فرزندتون میتونه باشه. به طوری که بدونه کی، کجا و تا چه حد نیاز که حریم خصوصی خودش رو حفظ کنه.

چگونه در مورد جنسیت، تمایلات جنسی و بدن صحبت کنیم:

در این قسمت نکاتی رو بیان می کنیم که برای صحبت با کودک در هر سنی کاربرد داره و صحبت کردن با کودک رو آسون تر میکنه.

گام اول، طی یک بررسی که دارید اول سعی کنید با داشتن گفتگویی ملایم و صمیمی، متوجه بشید فرزندتون چه اطلاعاتی در این مورد داره. به عنوان مثال: «فکر می‌کنی بچه‌ها از کجا میان؟» یا «در مورد اینکه بچه‌ها از کجا میان چی شنیدی؟».هرگونه اطلاعات نادرستی که داره رو صادقانه تصحیح کنید و حقیقت رو بگید.

 

موارد رو در سطح درک کودک توضیح بدید

مواردی که قصد دارید رو در سطحی توضیح بدید که برای فرزندتون قابل درک باشه نه اینکه ابهامات بیشتری ایجاد کنه. به عنوان مثال: کودکان شش ساله نیازی به توضیح طولانی در مورد تخمک گذاری ندارن. اگرچه ممکن که جذب این موضوع بشه که زنان تخمک های بسیار کوچکی دارند که می تونن با اون بچه دار بشن. درواقع، بهتر که تا حد ممکن توضیحاتتون مختصر باشه و بهش اینو یادآوری کنید که هرزمان باز هم سوال داشت میتونه بیاد و از شما بپرسه.

 

از نام های صحیح برای اعضای بدن استفاده کنید

هنگامی که در مورد اعضای بدن صحبت می کنید. استفاده از نام های صحیح ایده خوبی هست. برای مثال: آلت تناسلی، کیسه بیضه، بیضه، فرج، واژن. اما استفاده از نام‌های صحیح به ارسال این پیام کمک می‌کنه که صحبت کردن در مورد این قسمت‌های بدن ما برای گرفتن اطلاعات و یا رفع ابهامات ایرادی نداره. اگر فرزند شما نام های صحیح اعضای بدن رو بدونه میتونه در صورت نیاز با شما یا افرادی مثل پزشکان به درستی در مورد بدن خودش و چالش هایی که باهاش مواجه میشه صحبت کنه.

 

اگر لازم بود بگید نمی دونم.

فرزند شما نیازی به متخصص بودن شما نداره. فرزند شما فقط باید بدونه که می تونه هر چیزی رو که نیاز داره از شما بپرسه.

اگر نمی‌دونید چه جوابی باید بدید و چی بگید. به کودک بگید که خوشحالم از من این سوالو پرسیدی. الان جوابش رو نمی دونم اما دنبال جوابش میگردم و حتما پاسخش رو میگم.

 

سر صحبت رو باز کنید

برخی از کودکان سؤالات زیادی نمی پرسن. بنابراین ممکن که لازم باشه شما مکالمه ای رو شروع کنید. این ایده ی خوبیه که از قبل به این فکرکنید که چی بگید. سپس زمان مناسبی را برای مطرح کردن موضوع انتخاب کنید. به عنوان مثال: اگر کسی در تلویزیون در مورد بارداری صحبت می کنه، می تونید بگید: “دکتر قبلاً در تلویزیون درباره بارداری صحبت می کرد.” خواستم بپرسم تو درمورد بارداری چیزی میدونی؟

 

خودتون رو آماده کنید

ممکن که از صحبت کردن در مورد تمایلات جنسی، یا استفاده از کلماتی مانند “آلت تناسلی” یا “واژن” هنگام صحبت در مورد بدن، احساس خجالت یا ناراحتی کنید. اشکالی نداره . سعی کنید چندین بار مرور و تمرین داشته باشید تا بتونید در حین صحبت فضای امنی روایجاد کنید. اگر قرار باشه شما از صحبت در این مورد شرم داشته باشید این فضا ایجاد نمیشه و صحبت شما هم تاثیر چندانی نخواهد داشت.

 

کلام آخر

علاوه بر تعریفی گه از تربیت جنسی برای کودک گفته شد. دنیای وسیع تری وجود داره که ممکن کودک شما در مواجهه با هر اتفاق، یا صحبت چالشی داشته باشه، که شما ندونید چطور باید باهاش برخورد کنید یا چه توضیحاتی بدید. در این شرایط قبل از هر اقدام هیجانی، یا توضیحاتی که گقتنش بعدا پشیمونی براتون داشته باشه. بهتر که شرایط رو برای مشاور متخصص توضیح بدید، تا با همراهی تخصصی گام به گام با توجه به شرایط موجود پیش برید.