راز موفقیت برای دکتری

راز موفقیت برای دکتری

 

مقطع دکتری از جمله مقاطعی هست که داوطلبان به دلایل متعددی مشتاق گذروندن این دوره هستن. برخی به علت پیشرفت در زمینه های شغلی، برخی بادید افزایش سطح علمی، برخی به دلیل اشتیاق و علاقه به ارتقا در مقاطع تحصیلی. در هر حال تمامی این افراد با نیات و دلایل مختلف در یک آزمون مشترک شرکت و رقابت خواهند داشت. نیاز که اطلاعات جامع و درستی در خصوص این مقطع و آزمون پیش رو داشته باشند تا با موفقیت از این مسیر عبور کنند.

آوای مشاوران در این مقاله از روند این مسیر و موارد لازم جهت رسیدن به موفقیت در آزمون دکتری صحبت میکنه.

از زمانی که مقطع دکتری در رشته و شاخه های متعدد در ایران پایه گذاری شد. در کنار آزمون کتبی به صورت ارزیابی داوطلبانه قرار گرفت. در طی سالهای اخیر  درصد شرکت کننده گان در ازمون دکتری به صورت چشم گیری افزایش یافته. ولی به دلیل محدود بودن ظرفیت برخی افراد در این رقابت از تحصیل در این مقطع باز می مانند.

سه بخش مهم برای قبولی در مصاحبه دکتری

آزمون کتبی

از اونجایی که داوطلبین آزمون دکتری تجربه ی چند دوره ی آزمون کتبی و کنکور رو داشتن. ممکن که با نحوه ی آزمون و شرایطی که وجود داره آشنایی داشته باشن. اما به این دلیل که ممکن سالها از این دوره ها گذشته باشه و همچنین متفاوت بودن و سنگین بودن مباحث و منابع مورد نیاز برای آزمون دکتری افراد دچار نگرانی و استرس هایی بشن. در این مرحله همچون سابق افراد برای این آزمون نیاز به :

مشورت با مشاور تحصیلی جهت شناخت و انتخاب شاخه ی مورد نظر برای تحصیل در مقطع دکتری.

برنامه ریزی تحصیلی مناسب با شرایط زندگی و کاری،

شناخت منابع مناسب برای قبولی در شاخه ی مورد نظر

مرحله ی  مصاحبه

مصاحبه ی داوطلبانه ی دکتری به شکل شفاهی و حضوری برگزار میشود. قبل از برگزاری مصاحبه لینکی در اختیار داوطلبان قرار داده میشه تا در آن موارد پژوهشی و سوابق مورد نیاز رو پیوست و ارسال کنن. سپس در این مصاحبه دانشجو باید رزومه ی خود را که دارای دو بخش آموزشی و پژوهشی هست  ارائه دهد. این فایل دارای دو بخش می باشد

بخش آموزشی

این قسمت باید دارای معدل داوطلبانه ی دو مقطع قبلی، محل تحصیل دو مقطع قبلی باشد.

بخش پژوهشی

بخش پژوهشی باید دارای، تمامی فعالیت ها سوابق پژوهشی و علمی داوطلب مثل پایان نامه، شرکت در سمینار ها (داخلی، خارجی)، مقالات، ترجمه ها باشد.

مصاحبه

مصاحبه ی دکتری از دو بخش کتبی و شفاهی تشکیل شده که تراز هر کدام 50% می باشد. در رشته هایی که به سبک پژوهش محور هستند، درصد نمره ی آزمون کتبی برابر با 30 میباشد و نمره ی شفاهی آنها به 70% افزایش میابد.

 

دو اقدام مهم که قبل رفتن به مصاحبه دکترا باید رعایت کنیم

1.آمادگی برای مصاحبه ی شفاهی دکتری با اساتید. در این مرحله سوالاتی در زمینه و رشته ی تخصصی شما به سلیقه ی اساتید پرسیده میشه که میتونه شامل اصطلاحات انگلیسی هم باشه. برای گذروندن این مرحله نیاز به مطالعات گسترده و مفهومی هست.

2.مرتب سازی کلیه مدارک ها (اختیاری، الزامی)

راز موفقیت در مصاحبه دکتری

ارائه یک رزومه مرتب

داشتن ارائه ای مسلط و بدون استرس در مصاحبه ی دکتری

داشتن اعتماد به نفس

مدارک لازم برای شرکت در مصاحبه دکتری:

1.فیش واریز هزینه مصاحبه دکتری

2.اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه

3.کارنامه اولیه وکارنامه انتخاب رشته دکتری

4.رزومه کامل تحصیلی و شغلی

5.توصیه نامه از سه نفر از اساتید مقطع کارشناسی مثل استاد راهنما

6.مدرک زبان(آیلس، تافل، تولیمو،EPT )

7.مدرک تحصیلی مقطع گزشته کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و ریز نمرات دروس

8.گواهی سابقه ی عضویت در هیات علمی موسسات آموزش عالی به صورت قطعی یا رسمی(آزمایش مورد تایید بالاترین مقام مسئول) و دانشگاه ها

زمان مصاحبه ی دکترا در سال 1401  

زمان مصاحبه ی دکتری به مدت چند روز بعد از انتخاب رشته صورت میگیرد. دانشگاه های سراسر ایران مصاحبه رو به شکل جداگانه میگیرند و هرکدام جداگانه ساعت ازمون را به دانشجو ها میگویند. باید بدانید که هر کسی بخواهد توی مصاحبه ی دکتری شرکت کنند باید حتما در سایت همون دانشگاه ثبت نام کنند. با توجه به روند سال پیش تخمین میشه زد که زمان برگزاری مصاحبه دکتری از اخر اردیبهشت تا اخرای خرداد باشد.

نکته ی مهم: با توجه به شرایط کووید_19 در این مورد تغییراتی ایجاد شده به طوری که مصاحبه کاملا آنلاین صورت میگیره و در روز های مصاحبه نرم افزار مورد نظر معرفی شده و توسط همکاران با شما تست میشه تا در زمان مصاحبه مشکلی نداشته باشید. اساتید در زمان مصاحبه با شما به صورت آنلاین ارتباط برقرار میکنن. پس از پرسش سوالات و انجام مصاحبه نظر خود را ارائه و پس از مدت زمانی نتیجه ی مصاحبه متعاقبا اعلام میشه.

 

سال برگزاری آزمونسهم آزمون کتبیسهم مصاحبه ی دکتری
آزمون دکتری 140050%

 

50%
آزمون دکتری139950%50%
آزمون دکتری139850%50%
آزمون دکتری139750%50%
آزمون دکتری139650%50%
آزمون دکتری13950تا30 %70تا100 %
آزمون دکتری139430%70%
راز موفقیت برای دکتری

شانس قبولی مصاحبه دکتری

میدونیم که در دفتر چه ثبت نام ازمون دکتری یک قسمت مربوط به بخش آزمون  است که 50%از 100% کل رادر بر گرفته. بخش دیگه بخش شفاهی یا همون مصاحبه دکترا است که 50% دیگر را به خود اختصاص داده است.

شما باید فقط نمره ی مورد نظر در آزمون کتبی رو کسب کنید تا برای ورود به مصاحبه ی شفاهی دکتری مورد تایید واقع بشید.

سوالات رایج مصاحبه ی دکتری

1.سوال اولی که محض ورود به جلسه از شما می پرسند که باید خودتون رو معرفی کنید. شما باید خود را به طور کامل و واضح معرفی کنید. بهتر بگید که ارشد و کارشناسیتون رو در کدام رشته و زمینه گذروندید. در کدام دانشگاه مقطع کارشناسی و ارشد رو گذروندید و با چه معدلی، اکر در اواسط ترم رشته ی خود را عوض کرده اید باید با دلیل شرح دهید.

 

2.سوال و مبحث دومی که از شماپرسیده میشه در مورد پایان نامه ی شما هست، پایان نامه مهم ترین بخش برای مصاحبه ی شما است. باید بر روی پایان نامه ی خودتون متمرکز باشید و تسلط خیلی بالایی داشته باشید و نکات مهم و کلیدی ررو حفظ باشید دقیقا مثل زمان دفاع چون ممکن هر سوالی پرسیده بشه.

3.سوالاتی درباره ی سطح زبان انگلیسی شما و سنجش سطح زبان پرسیده میشه. برای قبولی باید تسلط بالایی در این زمینه داشته باشید.

4.از شما سوالاتی درباره ی مذهب و عقاید شما پرسیده میشه. جزو سوالات عمومی به حساب میاد که درباره ی شخص مصاحبه کننده هست.

  1. از شما سوالات عمومی درباره ی خودتون پرسیده میشه که معمولا (نام، نام خوانوادگی، سن، مکانی که در آن درس خواندین و….) جزو آن هست.

چهار نکته ی طلایی برای موفقیت در آزمون کتبی دکتری

 

1 .  شاید دانشگاهی که شما در ان باید آزمون کتبی دکتری رابدهید از قبل  وقت ازمون و منابعی که ازمون از ان طرح میشه رو اعلام کنه.

 

2 .  سوالات آزمون دکتری معمولا از آن دسته مباحث است که اساتید دانشگاه تسلط زیادی بر روی آن دارند.

 

3 .  اساتید همیشه بر روی کتاب هایی که ترجمه نشده تسلط زیادی ندارند. آنها معمولا از روی کتاب های ترجمه شده مانور می دهند.

 

4 .  برای موفقیت در آزمون کتبی دکتری بهتر که از مشاور تحصیلی و مطالبی که کمک میکنه که حافظه ی خودرا تقویت کنید بهره ببرید.

زبان انگلیسی در مصاحبه ی دکتری

 

مکالمه ی انگلیسی مصاحبه کننده با مصاحبه گر:

شما باید تسلط زیادی بر روی زبان انگلیسی داشته باشید. چون ممکن مکالمه ای به زبان انگلیس با اساتید داشته باشید. تسلط بر روی کلمات: شما باید تسلط زیادی بر روی مدرک زبان خود و لغات منحصر بفرد آن داشته باشید. روخوانی و ارائه متن انگلیسی: برای قبولی در قسمت زبان انگلیسی مصاحبه ی دکتری ممکن نیاز باشه متنی به زبان انگلیسی ارائه دهید و تسلط بالایی در متن داشته باشید.

برنامه ریزی دکتری برای افراد شاغل

برنامه ریزی برای افراد شاغل چند نکته داره مثل:

زمان بندی

افراد شاغل باید زمان بندی خاصی را در نظر بگیرند که نه تنها در زمینه ی شغلی که دارن خللی ایجاد نکنه بلکه مانعی برای پیشرفت شغلی هم نباشه.

منبع

منبع یکی از مهم ترین عوامل برای قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه ی شفاهی دکتری به شمار میاد. درضمن شما باید منبع معتبری برای خواندن پیدا کنید که بتوانید بهترین نمره را در مصاحبه ی دکترا کسب کنید.

کلام آخر

در نتیجه برای موفقیت در مصاحبه و آزمون کتبی دکتری باید نکاتی را رعایت کنیم. اینکه شما به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده پیش برید کمک کننده خواهد بود. به طوری که یاز به تلاش چند ساله برای رسیدن به این مقطع مهم نباشه. جهت داشتن روش و مسیری هدفمند بهتر که از مشاورین متخصص در این زمینه استفاده کنید.