بعد از خیانت

بعد از خیانت

در حقیقت برملا شدن خیانت دو حالت کلی داره. بعد از مطرح کردن این دو حالت،حتما نکاتی که بهتر بعد از فاش شدن خیانت رعایت بشه، تا کمترین آسیب رو برای طرفین داشته باشه عنوان می کنیم.

دو حالت کلی فاش شدن خیانت

  1. زمانی که به دلایلی خود فرد به خیانتی که انجام داده اقرار میکنه. تمام حقیقت رو به شریک عاطفی خودش میگه. درواقع این کار داوطلبانه انجام میشه تاثیر زیادی  در کم کردن شدت این آسیب داره. طوری که شریک عاطفی آسیب دیده با ترحم بیشتری این خبر رو قبول میکنه. چرا که این اقرار نشان از قدم اول اعتمادسازی و پشیمانی هست.
  2. در حالت دوم  هنگامی که شریک عاطفی آسیب دیده از طریق دوست، همسایه، پیگیری ها و پیدا کردن سرنخ ها، تماس تلفنی نفر سوم و یا پیامک اشتباهی که باید به نفر سوم فرستاده می شد. متوجه ی این عهد شکنی و خیانت میشه. بازسازی رابطه بخاطر آسیب شدید تری که وارد شده و بی اعتمادی زیادی که به وجود اومده واقعا سخت میشه. زمانی که تنش و هیجان اولیه فروکش کنه فرد آسیب دیده با خودش فکر میکنه، اگر پیگیری نمیکردم و نمیفهمیدم این رابطه ی مخفیانه تا کی ادامه پیدا می کرد و من همچنان فریب میخوردم ؟

اشتباهاتی که بعد از فاش شدن خیانت داریم

 

1 . اشتباه اول  : دفاع یا حمله

زمانی که خیانت و عهدشکنی فاش میشه. شریک عاطفی که خیانت کرده معمولا چند اشتباه رو مرتکب میشه. از جمله اینکه:

به دروغ گویی خودش ادامه میده و رفتارای ضد و نقیضی از خودش بروز میده.

جواب هیچ سوالی رو نمیده و اگرم جواب میده  همراه با انکار و ابهام هست.

شروع میکنه به بهانه تراشی برای توجیه کارش و اکثرا از این جملات استفاده میکنه : (تو دیوونه شدی) ،  (اگر فلان کارو نمیکردی منم خیانت نمیکردم ) ، (تو از کاه کوه میسازی ) و درواقع با این کارش استراتژی ( بهترین دفاع ، حمله هست ) رو به کار میگیره و باعث آسیب های بیشتری میشه.

یا در حالتی برعکس، فردی که مرتکب خیانت شده شروع میکنه به استفاده از روش های احساسی و ناپخته مثل : حرف های عاشقانه زدن ونرم کردن شریک عاطفی آسیب دیده و عصبانی، غافل ازاینکه با این رفتار تنها شرایط رو وخیم تر میکنه.

و اما رفتار موثر در این لحظه چیه؟ درواقع فردی که خیانت کرده به جای جبهه گیری، دفاع بی مورد، توجیه رفتارش، بهتر که شرمندگی و پشیمونی خودش رو ابراز کنه. چرا که داشتن رفتاری همدلانه در این لحظات اهمیت زیادی داره. اگر شنونده ی حرف های شریک عاطفی آسیب دیده باشید و احساسات و هیجانات بالایی که داره رو بپذیرید. در واقع اجازه دادید که خودش رو تخلیه کنه البته مراقب رفتارهایی که هنگام عصبانیت بروز پیدا میکنه و ممکن باعث آسیب جسمی و فیزیکی به شما بشه باید باشید.

در نتیجه در اولین فرصت حتما قبل از اقدام به پاسخ سوالات سعی داشته باشید که شریک عاطفیتون رو آروم کنید. با مشاور متخصص جهت بررسی بیشتر و اقداماتی خاص کمک بگیری چرا که مشاوره ی خیانت موثر خواهد بود.

 

2 . اشتباه دوم : تهدید به طلاق

در این مرحله با توجه به بالا بودن هیجانات طرفین ، ممکن هست بر اثر فشاری که به فرد عهد شکن وارد میشه، بابت ایجاد جوی متفاوت و آروم تر، تصمیم هیجانی وآنی برای مطرح کردن طلاق بگیره ، اما این تصمیم به حدی فاجعه آمیز که نمیذاره تا مدتها دو طرف از شوک اتفاقات خارج بشن، پس به هیچ عنوان این مورد نباید مطرح بشه .

 

3 .نگه داشتن نفر سوم

زمانی که خیانت فاش میشه و هنوز هم پای نفر سوم در میان هست. معمولا فرد عهد شکن بخاطر وابستگی و دلایل متعددی که داره تصمیم  به قطع رابطه ی آنی با نفر سوم نمیگیره. سعی در کنترل شرایط با روش و ترفندها جدیدی که همراه با فریبکاری، بازی نقش های جدید،پنهان کاری یا طرح ریزی برای جدایی موقت و نمایشی از نفرسوم هست. در ذهنش پرورش میده که تمامی این موارد جز این که روند ترمیم رابطه رو به شدت به تعویق میندازه. باعث آسیب های شدید و مستمر تری میشه.

اما رفتار درست و مناسب، در صورتی که قصد نجات دادن رابطه رو داشته باشه. این هست که رابطه رو با نفر سوم به صورت کامل قطع کنه. برای موفق شدن در این زمینه با توجه به دشواری ها و وابستگی هایی که وجود داره میتونه از مشاور متخصص کمک بگیره. اما این نکات رو همراه با قطع رابطه با نفر سوم نیز باید در نظر داشته باشه.

 

  • هنگام آرام شدن شرایط، ابراز عشق به شریک عاطفی خودتون رو فراموش نکنید.
  • ابراز کامل پشیمانی و گفتن این مورد که رابطه با نفر سوم چقدر اشتباه بوده.
  • از نفر سوم با قطعیت بخواید که هرنوع تماس با شریک عاطفی و یا خانوادتون روقطع بکنه.

 

4 . یار گیری

با توجه به تنش و فشاری که بر روی طرفین هست. قطعا علاوه بر اینکه دنبال حل مشکل و رفع تنش هستند. نیاز شدیدی به صحبت با فرد دیگری دارن تا به ذهنی آزاد و راحت برسن. اشتباهی که وجود داره این هست که فرد عهد شکن با مطرح کردن هیجانی این موضوع با اطرافیان مثل همکار، خانواده، دوست صمیمی، فرد قابل اطمینان، غریبه ها در فضای مجازی. به دنبال این هستن که حرف دلش، زده بشه و تخلیه بشه، ممکن که  به راه حل های سطحی و عامه برای رفع موقتی مشکل رسیده باشه. حتی طرفدارانی پیدا کرده باشه بابت اینکه، تو حق داشتی خیانت کنی و ترحم دیگران رو جلب کرده تا پوششی بر این خطا باشه و تونسته با قدرت بیشتری به زمین جنگ با شریک عاطفیشون برگرده.

قطعا رفتار درست در این مرحله این هست که اجازه ندید هیچ شخصی از اطرافیان شما از این موضوع مطلع بشه. نظرخواهی نداشته باشید. نفر سوم شما فقط و فقط باید مشاور متخصصی باشه تا با بررسی کامل مورد شما بتونه راهکارهای موثری رو ارائه بده. تمام اشتباهاتی که سهوا رخ داده رو با کمک شما حل کنه.

 

کلام آخر

در نتیجه زمانی که خیانت اتفاق میفته و به هر شکلی این مورد برملا میشه. تمام راه ها به بن بست ختم نشده بلکه نکته ی مهم اینجاست ک، این شرایط بحرانی که مثل زلزله ای سنگین آوارهایی رو روی هر دو زوج ریخته و زخمی هستن. درنتیجه نمیتونن درست عمل کنن، تصمیم بگیرن و فکر کنن. بنابراین نیاز که ازهمراهی متخصصی که بی طرف باشه و توسط مهارت و علم و تجربش به هر دو طرف کمک کنه استفاده کنن.