برنامه ریزی تحصیلی

برنامه ریزی تحصیلی

در طول تحصیل دانشجوها و دانش آموزان به دنبال موفقیت در دروس مختلف هستن. هرکدام از این دروس ممکن درجه ی اهمیت خاصی داشته باشه و برای هر شخصی درجات سختی و آسانی متفاوتی.  بنابراین هیچ چیزی بهتر از یه برنامه ریزی عالی که مختص خود فرد باشه به موفق شدن در دوره تحصیل کمک نمیکنه.

خیلی از کنکوری ها، دانش‌آموزان و دانشجوها یا تجربه یا آگاهی کافی راجع به اینکه برنامه ریزی که نتیجه رو به صعودی برای فرد داشته باشه چه برنامه ریزی میتونه باشه ندارن. در این مقاله قصد داریم در خصوص نشونه های برنامه ریزی خوب و موثر و درکل فواید برنامه ریزی تحصیلی صحبت کنیم.

فایده یک برنامه ریزی خوب

همونطور که گفته شد برنامه ریزی یکی از مولفه های موفقیته و افرادی که به موفقیت دست پیدا کردن برنامه ی مناسبی برای رسیدن به هدفشون داشتن. از همه مهمتر پایبندی به این برنامه در اجرایی کردنش از جمله موارد مهم هست. حالا زمانی که فرد با موضوع مهمی مثل کنکور سروکار داشته باشه.  قاعدتا، وجود یه برنامه خوب بهشون کمک میکنه فعالیت های تکراری و بی هدف کاهش پیدا کنه. همچنین از هدر رفتن زمان افراد جلوگیری میکنه به طوری که فرد در زمان کمتری به نتایج بهتری می رسه. چندین مورد از فواید برنامه ریزی خوب رو در متن زیر عنوان کردیم:

 

  1. اضطراب، فشار روانی و همینطور نگرانی افراد رو کم میکنه.
  2. برنامه ریزی امید افراد  نسبت به آینده شون رو بیشتر میکنه چرا که شرایط با برنامه ریزی بیشتر تحت کنترل درمیاد.
  3. یه برنامه ریزی خوب موجب تقویت اراده و قدرت تصمیم گیری افراد میشه.
  4. در اصل برنامه ریزی فعالیت های تکراری و بی فایده رو بررسی میکنه تا از هدر رفتن وقت و انرژی جلوگیری بشه.
  5. برنامه ریزی باعث میشه تمرکز روی مطالعه بیشتر بشه چرا که از تکنیک های متناسب استفاده میشه.
  6. برنامه ریزی باعث خود نظم بخشی در دانش آموز و دانشجو میشه.
  7. باید گفت، برنامه ریزی خود ارزیابی رو آسون میکنه طوری که دانش آموز کیفیت کار رو ببینه.
  8. برنامه ریزی به فعالیت افراد در مسیر جهت میده.

بنابراین طبق موضوعاتی که گفته شد میتونیم بگیم بیشتر فشار و استرسی که به دانش آموز وارد میشه. همینطور عدم تمرکز، ضعف، ناتوانی و دلسرد شدن دانش آموز و دانشجو، به خاطر نداشتن برنامه ریزی درست درمطالعه و تحصیل هست. در نهایت سبب میشه اراده دانش آموز برای آینده تحصیلی خودش تضعیف بشه.

16 نکته برای نوشتن برنامه ریزی مناسب

برای نوشتن یه برنامه خوب باید یک سری پارامترها رعایت بشه. یکی از برنامه ریزی هایی که میشه گفت اکثر دانش اموزها انجام میدن. برنامه ریزی هفتگی یا ماهانه هست. درواقع دانش آموز در این برنامه کارهایی که قراره در یک هفته آینده انجام بده رو مینویسه. بهتر بدونیم که در بهترین حالت این برنامه ریزی باز هم ممکن که  خطاهایی داشته باشه. چرا که کارهای غیر قابل پیش بینی و اتفاقات هم  وجود دارن. از همه مهمتر این برنامه ها معمولا، در هیجان بالا و به سبک های سختگیرانه و فشرده ای طراحی میشه، که فرد در کمتر از یکهفته از اون خسته میشه و به این نتیجه میرسه که برنامه ریزی به دردش نمیخوره.

 

مواردی که لازم هست، برای برنامه ریزی رعایت کنیم

 

قسمت اول

  • -اول، برنامه رو به صورت آزمایشی انجام بدید تا نقاط قوت و ضعف برنامه، مشخص بشه.
  • -دوم، در برنامه ساعاتی رو برای جبران مواردی که در روز قبل به دلایلی نتونستید انجام بدید اختصاص بدین.
  • -سوم، ساعاتی رو برای مرور درس هایی که در روز گذشته مطالعه و خلاصه نویسی کردید اختصاص بدین. مرور کردن باعث میشه این مطالعه در ذهن شما ماندگار بشه.
  • -چهارم، 10 الی 15 تا 20 دقیقه رو به زمان استراحت، بین هر یک ساعت مطالعه اختصاص بدین.
  • -پنجم، در برنامه طوری سختگیرانه عمل نکنید که خواب حذف بشه، اگر شما خواب کافی نداشته باشید، رغبت تمایل و تمرکز پایینی خواهید داشت. بنابراین ممکن کمیت زیاد باشه اما کیفیت پایین خواهد بود.
  • -ششم، در زمان اجرایی کردن برنامه نقاط قوت و ضعف برنامه رو بررسی کنید. بنوسید تا در اولین فرصت برطرفش کنید.
  • -هفتم، این نکته مهم که دروسی که سخت تر هست و انرژی بیشتری میگیره رو، عقب نندازید و در ساعات اولیه برنامه بخونید اهمیت زیادی داره. مثلا ساعاتی  که مغزتون انرژی و بازده بیشتری داشته باشه. در ساعاتی مثل ۱۰ تا ۱۲ ظهر و و همچنین ۵ تا هفت عصر زمانهای خوبی برای مطالعه هست.

 

قسمت دوم

  • -هشتم، برای تنظیم ساعت درسی واقع گرا باشید و کمال گرایی رو کنار بذارید. اصلاً به این فکر نکنید که هرچقدر زمان مطالعه شما زیاد باشه به همان نسبت، شما بازخورد دارین نه اینطور نیست، زمان معقولی رو برای مطالعه هر درس در نظر بگیرین.
  • -نهم، نکته خیلی مهم که باید به اون اشاره کنم اینه که برنامه ریزی درسی تون رو حتماً روی یک کاغذ بنویسید. از نگه داشتن برنامه تو ذهنتون خودداری کنید.
  • -دهم، خودت و برنامه درسی که داری رو با دوستات و همکلاس ها مقایسه نکن. تو توانمندی و انرژی متفاوتی از بقیه داری پس بنا به توانمندی های خودت باید برنامه ریزی کنی.
  • -یازدهم، مورد سمی برای یک برنامه ریزی خوب توقع موفقیت صد در صد هست.
  • -دوازدهم، تمرکز تون روی کیفیت مطالعات باشه نه روی کمیت.
  • -سیزدهم، نوشتن یک برنامه ی یکنواخت کسلی و خستگی رو بهمراه داره. پس رعایت تنوع به جا و به موقع ضروری هست. این تنوع میتونه ساعت مطالعه، نحوه ی مطالعه، موضوع مطالعه یا هر چیز دیگه ای باشه.
  • -چهاردهم، قرار نیست کل روز فقط مطالعه های سنگین داشته باشید، مهم که چرخه ی زندگیتون برقرار باشه و زندگی کنید.
  • -پانزدهم، هرچقدر درس مهمتر باشه برای شما نیاز به ساعات بیشتری برای تمیرن و مطالعه داره. این دروس باید کاملا هوشمندانه اتخاب بشن.
  • -شانزدهم، در پایان برنامه هفتگی، ساعت هایی که مطالعه کردین رو ثبت کنید. در آخر خودتونون رو ارزیابی کنید تا ببینید برنامه تون چقدر بازدهی داشته.

کلام آخر

خوب همون طور که گفته شد یه برنامه ریزی خوب فاکتور های بالا رو داره. اگر می‌خوایم یک برنامه ریزی خوب داشته باشیم. میتونیم خودمون دست به کار بشیم و در صورت نیاز برای داستن برنامه ریزی تخصصی تر و حرفه ای تر از مشاور متخصص کمک بگیریم.