چطور بفهمیم افسردگی داریم

افسردگی موضوعیست که با توجه به علائم آن ممکن است. هر فردی به اشتباه آن را تعبیر کند. با توجه به اهمیتی که خلق و خوی ما در کیفیت زندگی ما دارد. بهتر است از نشانه های افسردگی و علت آن آگاه باشیم. آوای مشاوران قصد دارد در این مقاله از مواردی صحبت کند که این آگاهی را به شما در خصوص افسردگی بدهد.

در هرمرحله از این موضوع اگر نیاز به همراهی و مشاوره ی تخصصی داشتید می توانید از مشاوره فردی که به صورت مشاوره رایگان انجام می شود استفاده کنید.

 

*افسردگی چیست ؟

به بیان ساده ، افسردگی نوعی آشفتگی روانی و نسبتا خطرناک است . این بیماری به طور معمول باعث مختل شدن زندگی عادی فرد مبتلا میشود . از علائم رایجی که همگی با آن آشنا هستیم میتوان به غم و اندوه ، یاس و ناامیدی ، پرخاشگری و بی قراری اشاره کرد.

البته در زندگی هر فردی شکست ، فشار های روانی و حتی از دست دادن عزیزان میتواند در کوتاه مدت منجر به بروز علائم افسردگی شود اما این موضوع زمانی جدی میشود که این دوره به درازا کشیده شود و امکان آسیب به آینده ی فرد وجود داشته باشد .

پس اگر شما پس از اتفاق نا گواری دچار همچین علائمی شدید بدانید که مغز شما مدت کوتاهی فرصت میخواهد تا به اصطلاح موضوع پیش آمده را پذیریش کند و سپس شما را از آن حالات غم و نا امیدی رها کند . اما اگر این بازه از 10 روز یا 2 هفته  فراتر برود ، میتوان به ابتلا به افسردگی مشکوک شد.

این مقاله هم از دست نده :   راهکار هایی برای مقابله با تنبلی

*چه عواملی منجر به افسردگی میشود ؟

  1. عوامل ارثی

افسردگی نیز همانند بیماری هایی مانند فشار خون و… میتواند ریشه ی ژنتیکی داشته باشد . لازم به ذکر است در صورتی چند نفر از یک خانواده به افسردگی مبتلا شوند ممکن است این بیماری( تقریبا ) نظیر یک بیماری ژنتیکی در سایر اعضای خانواده بروز پیدا کند. تشخیص این بیماری برخلاف سایر بیماری های روانی بسیار دشوار است.

مقاله ی چطور شاد باشیم نیز در این مورد کمک کننده خواهد بود.

2.مخاطرات فردی 

 اگر شخصی به هر دلیلی از جامعه و خویشاوندان خود دور شود و به عبارتی به تنهایی و جدایی روی آورد احتمال درگیری با این اختلال روانی زیاد خواهد بود. پس بنابراین افراد تا حد امکان نباید از کسانی که از نظر احساسی به آنها وابسته هستند دور شوند .

  1. اتفاقات جدید

تصورعموم مردم از افسردگی به این صورت است که اغلب پس از اتفاقی ناگوار ، شخص دچار افسردگی میشود اما برخلاف تصور حتی اتفاقاتی که مثبت هستند نیز میتواند منجر به این بیماری شوند. در طول تاریخ افرادی توسط روانشناسان شناسی شدند که به عنوان مثال پس از ازدواج یا پس از به اتمام رساندن تحصیل خود دچار افسردگی شدند .

  1. از دست دادن عزیزان

بی شک این همان عاملی است که در بین همه ی مردم به نحوی جا افتاده که اگر کسی عزیزی را از دست بدهد به احتمال فراوان علائم این بیماری در او نمایان میشود . در این میان ، افرادی که به اصطلاح نسبت به بقیه احساساتی تر هستند بیشتر در معرض خطر افسردگی هستند .

  1. کسالت های طولانی

زمانی که به یک بیماری سخت دچار شوید و دوران نقاهت شما طولانی شود ممکن است نسبت به زندگی کردن اندکی بی رمق شوید ؛ اما این موضوع روح و روان شما را تحت تاثیر قرار می دهد و در این مورد نیز احتمال ابتلا به افسردگی وجود دارد . گاهی پزشکان برای برخی بیماری ها دارو یا مسکن هایی تجویز میکنند که ممکن است افسردگی یکی از عوارض مصرف آن باشد.

این مقاله هم از دست نده :   راهکارهای افزایش تمرکز

مهم ترین نشانه های افسردگی چیست ؟*مهم ترین نشانه های افسردگی چیست ؟

  1. اگر شخص به افسردگی حادی دچار شود فکر کردن مداوم به مرگ از علائم آن است .
  2. انسانی که نتواند روی روزمرگی های خود به درستی تمرکز کند ممکن است افسردگی داشته باشد.
  3. یکی ازعلائمی که اغلب مردم آنرا نشانه ی افسردگی میدانند احساس بی ارزش بودن و ناراحتی است.
  4. بی نظمی در خوابیدن نیز یکی از نشانه های بارز افسردگی است که هم کم خوابی و هم زیاد خوابیدن را شامل میشود .
  5. بی میلی به غذا خوردن و حتی پر خوری کردن میتواند از نشانه های افسردگی باشد .
  6. فرد افسرده صبر و تحمل پایینی دارد و اغلب منتظر فرصتی برای فوران کردن خشم خود است .
  7. گرایش به ریسک های بزرگ و پر خطر می تواند نشانه ی افسردگی باشد.

*افسردگی در زنان و مردان چه تفاوت هایی دارد ؟

زنان افسرده برخلاف مردان سعی در تخریب و حقیر جلوه دادن خود دارند . به طور معمول شایع ترین علایم افسردگی در زنان ، پرخوری ، زیاد خوابیدن ، افزایش بیش از اندازه وزن و… است . البته یکی از شایع ترین نوع افسردگی در زنان ، افسردگی پس از زایمان است که  حدود 15 درصد زنان به آن دچار میشوند .

مردانی که به افسردگی دچار میشوند اغلب علائمی همچون احساس عصبانیت ، زود عصبانی شدن ، بی میلی در انجام کارها و… دارند وشخص افسرده به رفتار اطرافیان خود به شدت حساس میشود.

 

*از نظر روانشناسی چند نوع افسردگی وجود دارد ؟

  1. افسردگی دوران قبل یا بعد زایمان

اغلب اینگونه برداشت میشود که این نوع افسردگی بعد از زایمان رخ می دهد ولی ممکن است با آغاز دوره ی بارداری یا مدتی پیش از زایمان این افسردگی رخ دهد .

  1. افسردگی Atypical(غیر معمول

به طور کلی افسردگی آتیپیکال نشانه های تقریبا متفاوتی نسبت به سایر افسردگی ها دارد . اکثر کسانی که به این نوع افسردگی دچار میشوند علائمی همچون : احساس سنگینی در دست و پاها و کم حوصلگی در زمان پایان روز را تجربه میکنند . علائمی دیگر از این بیماری همانند بقیه ی افسردگی هاست . به عنوان مثال : کمبود انرژی – اختلال در حافظه – ناراحتی و تشویش .

  1. افسردگی فصلی

در این نوع افسردگی که معمولا برای هر شخص متفاوت است ، فرد مبتلا در بازه ی خاصی از سال دچار افسردگی میشود . شایع ترین فصول سال برای این نوع اختلال زمستان و تابستان هستند . در علم روانشناسی هنوز علت معینی برای این نوع افسردگی مشخص نیست اما یک سری پیش فرض برای شناسایی افسردگی فصلی در نظر گرفته شده است . به عنوان مثال با نزدیک شدن به فصل پاییز و تا پایان زمستان که پیوسته  نور خورشید کاهش میابد و این موضوع بر تنظیم هورمونی بدن انسان موثر میباشد . باید در نظر داشت که با تغییر ساعت بیولوژِیک بدن ممکن است تا مدت کوتاهی علائم شبیه افسردگی در انسان پدیدار شود.

  1. افسردگی مناسبتی

برخی روانشناسان به علت تشابه زیاد علائم این نوع افسردگی با افسردگی اساسی این دو را یکی می دانند .

این مقاله هم از دست نده :   ورزش های مناسب برای کاهش استرس

برخی علایم افسردگی مناسبتی به شرح زیر است :

1) درگیری در دعوا های حقوقی مانند طلاق و…

2) اخلال شدید در نظم خواب

3) اتساع درد در برخی نقاط بدن

4) احساس ضعف و زیاد گریه کردن

*از کجا بفهمیم افسردگی داریم ؟

اگر به خود مشکوک هستید که افسردگی دارید این نکته را در نظر داشته باشید که حتما بدون وقفه به یک روانشناس مراجعه کنید . زیرا افسردگی نیز همانند سایر بیماری ها ، زمان تشخیص نوع و شدت آن بسیار حایز اهمیت است .قطعا روانشناسان سوالاتی درباره ی زمان شروع علایم ، مصرف داروی خاص و… از شما خواهند پرسید . پس باید بدون هیچ کم وکاستی این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهیم .

حرف آخر 

 در این مقاله سعی کردیم مهم ترین و شایع ترین علائم افسردگی را برایتان تشریح کنیم تا شما بتوانید از داشتن یا نداشتن بیماری افسردگی تا حدودی مطلع شوید . بی شک تشخیص این بیماری نیازمند مراجعه به مشاوران متخصص و کاربلد میباشد. مجموعه ی ” آوای مشاورانبا داشتن مشاوران متخصص و کاربلد میتواند به درمان افرادی که دچار اختلال افسردگی هستند کمک شایانی کند . به شما توصیه میکنیم برای مشاوره و درمان این بیماری ، مشکل خود را با ما در میان بگذارید . با سپاس فراوان از همراهی شما عزیزان .

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *