نحوه برخورد با کودک لجباز

نحوه برخورد با کودک لجباز

امروزه هر والدینی با یک کودک لجباز، یا بهتر که بگیم کودکی که گاها به دفعات زیاد و یا کم لجبازی میکند درگیر هستند. در چنین شرایطی رفتار والدین ازاهمیت بالایی جهت برخورد با لجبازی برخوردار است. به طوری که از نحوه ی تربیتی مناسب و بدون آسیب بهره ببرد. تقریباً در سراسر جهان والدین به دنبال یافتن پاسخی مناسب برای این سوال هستند که چگونه فرزندشان را بهتر تربیت کنند. بدون اینکه مجبور شوند سر فرزندشان داد بزنند ی یا با او دعوا کنند، به او غربزنند.
آوای مشاوران، در این مقاله قصد دارد شما را در شناسایی رفتارهای کودک با عنوان لجبازی و نحوه ی برخورد مناسب و موثر با این لجبازی ها راهنمایی کند.

با کودک لجباز چه کنیم

همه ی ما به عنوان والدین بارها و بارها با کج خلقی و لجبازی کودکان مواجه شده ایم. ممکن است در چنین شرایطی وقتی با یک کودک بداخلاق مواجه می‌شویم، ندانیم که بهترین برخورد چیست. قطعاً دوست نداریم رفتاری نشان دهیم که رفتارهای غلط و لجبازی های کودک را تقویت کند و از طرف دیگر نشان دادن واکنش صحیح در لحظه بسیار سخت است . نحوه ی تنبیه و محدودیت کودک را نیز باید در نظر داشت و به شکلی موثراستفاده کرد.

بهترین روش برخورد با کودک لجباز

در این مقاله قرار است به توضیح رفتارهای بپردازیم که به عنوان کج‌ خلقی و لجبازی می شناسیم ابتدا باید بدانیم بروز چنین رفتارهایی از کودک مرحله‌ ای طبیعی از رشد کودک است و نیاز به بحث و درگیری و تنبیه کودک نیست. بنابراین قبل از هر اقدامی نیاز هست که این میزان طبیعی این رفتارها در کودک را بشناسیم.
با توجه به مشکلاتی که امروزه در تربیت کودکان وجود دارد می توان این خبر خوش را به والدین داد و به آنها گفت که می‌توانند مثل قبل در خانواده اقتدار داشته باشند و کودکان خوب و با اعتماد به نفس تربیت کنند البته برای رسیدن به این هدف باید در کنار استفاده از تکنیک های مختلف و تخصصی، صبور باشند و پشتکار نیز داشته باشند. مقاله های نحوه ی پاداش دهی موثر به کودک به شما در این مسیر کمک می کند.

این مقاله هم از دست نده :   نحوه برخورد با کودک بیش فعال

به چه رفتارهایی لجبازی می گوییم؟

به عنوان نمونه:
کودکی که وقتی می‌گوییم صدای تلویزیون را کم کن بی توجهی می‌کند.
کودک لجبازی که پایش را به زمین یا میز می کوبد و هنگام تذکر برای ادامه ندادن آن رفتارها تنها بی توجهی می کند و باز رفتارها تکرار میشوند.
کودکی که درس نمیخواند، تکالیفش را انجام نمی‌دهد، حتی ممکن است والدین با مشکل مدرسه نرفتن کودک مواجه باشند.
مواردی که کودک غذا نمی خورد، با وجود اصرارها و بازی های والدین برای غذا خوذدن باز هم نتیجه ی رضایت بخشی حاصل نمی شود و به کار و بازی خود همچنان ادامه می‌دهد.
کودکی که حرف زشت می زند به تذکرات و یا تهدیدات جهت توقف استفاده از حرف های زشت و رکیک توجهی نمی کند. مدام این رفتار را تکرار می‌کند و امثال این موارد و در این گونه موارد ما به فرزندمان برچسب لجباز می زنیم.
در روانشناسی کودک معتقد هستیم کلمه ( نه) لجباز ساز است قرار است. بگوییم چه کارهایی را انجام ندهیم و چه کارهایی بکنیم که کودک ما رفتارهای به اصطلاح لجبازگونه نداشته باشند.

نحوه برخورد با کودک لجباز

راهکار و تکنیک های موثر

اگر فرزندی در خانه داریم که لجبازاست یا ما به او لجباز می‌گوییم، در گام اول نیاز هست که من به عنوان والد در رفتار خود بازنگری داشته باشم و تغییراتی ایجاد کنم. نباید به دنبال تغییر درکسی باشیم که در این صورت مسیر را اشتباه می رویم.

در بیشتر موارد، والدین می‌توانند رفتارهای خود را عوض کنند تا شرایط و رفتارهای کودک نیز تغییر کند. در مورد رفتارهای لجباز گونه در کودکان در اصل می‌توان گفت شروع کننده اینگونه رفتارها، ما والدین هستیم. چطور؟ زمانی که جمله را دستوری شروع میکنیم، من استارت لجبازی را زده ام و شروع کننده هستم . آنجایی که من جمله را منفی می گویم شروع کننده هستم. زمانی که درخواست کودک را با ( نه) پاسخ میدهم من شروع کننده هستم.

این مقاله هم از دست نده :   تربیت کودک

در تمام موارد تقریبا ما به عنوان والدین باعث ایجاد رفتارهای لجباز گونه میشویم. کلمه لجبازی از لحاظ علمی در روانشناسی زیاد دوست داشتنی نیست چون معتقدیم که من والد رفتاری دارم و کودک هم عکس العملی.

5 راهکار عملی و مفید

استفاده از فعل های نهی

نخور، نکن، نپاش، نریز، نزن و …

این کلمات باعث می شود که کودک ما برچسب لجبازی بگیرد بهتر است که به جای این کلمات جمله ها را عوض کنیم

مثال: به جای اینکه بگوییم این لامپ را خاموش و روشن نکن حواس کودک را پرت کنیم. یعنی از گزینه حواس پرتی استفاده کنیم ببین  کتاب جالبی، چه عکس قشنگی داره. در واقع با این روش جایگزین مناسب برای رفتار نامناسب کودک انتخاب کرده‌ایم.

دستوری صحبت کردن والدین

استفاده از جملات و کلمات دستوری احتمال اینکه بچه ها با والدین همکاری نکنند و به آنها برچسب لجبازی بزنیم زیاد می شود. به عنوان مثال: برو مشق بنویس، برو مسواک بزن این موارد جملات دستوری است. به جای دستور دادن بهتر است از گزینه پیشنهاد دادن و سوال کردن استفاده کنیم. فکر نمی کنی که الان باید مسواک بزنی؟ پیشنهاد: عزیزم  بهتر است بعد از دیدن این برنامه مشق هایت را بنویسی.

سلیقه ای عمل کردن والدین

با توجه به اینکه در چه مکانی هستیم پارک ،فروشگاه، مهمانی یا….. هر جایی که هستیم اگر به نسبت اینکه آیا حوصله دارم یا نه نسبت به رفتار و کارهای کودک واکنش نشان دهم. این موضوع باعث می‌شود کودک بلاتکلیف شود. این سلیقه ای یا متفاوت عمل کردن در موقعیت‌های یکسان باعث می‌شود کودک ما بلاتکلیف شود و رفتاری داشته باشد که ما به او لجبازی بگوییم.

این مقاله هم از دست نده :   راهکار رفع خجالت کودک

مثال:  یک روز در فروشگاه کودک ما هرچقدر خوراکی دوست دارد برمی‌دارد. چون ما حوصله داریم و ایرادی نمی گیریم. اما روز دیگر کودک ما همین رفتار را تکرار می‌کند و مابی حوصله ایم، عصبانی می‌شویم می‌گوییم که باید سریع همه را برگردانی.

در این صورت کودک بلاتکلیف می‌شود.بنابراین والدین نباید سلیقه‌ای عمل کنند. در یک موقعیت چند نوع رفتار و واکنش نداشته باشند.

 توجه کردن

چقدر طی روز برای کودکمان وقت می گذاریم؟ کنارشان فیلم مورد علاقه شان را می بینیم، بازی می‌کنیم، کتاب می‌خوانیم، و چقدر توجه مثبت داریم چقدر رفتارهای خوبشان را می‌بینیم و تایید می‌کنیم. آیا وقتی وظایفشان را به موقع انجام می‌دهند تایید کلامی می‌کنیم صدای تلویزیون زیاد نیست از او تشکر می‌کنیم یا فقط در مورد کار بد شان تذکر می‌دهیم؟

واکنش به خطای کودک

آیا این را پذیرفته‌ایم که سن کودکی ۱۱ تا ۱۲ سالگی هست و قسمت‌هایی از مغز هنوز کامل نشده پس کودک ما قدرت تصمیم گیری پیش بینی و آینده ‌نگری ندارد. آیا اجازه خطا کردن را به فرزندمان می‌دهیم و پذیرفته ایم که فرزندم می‌تواند خطا کند؟ اگر پذیرفته باشیم در برابر خطای بچه ها رفتار تنشی نداریم. خطای کودک را مهربانانه ولی قاطعانه بدون سرزنش و توهین تذکر می‌دهیم.

مثال: اگر گلدان را شکست چیزی از دستش  افتاد نگوییم، ای خنگ، بی عرضه. بهتر است بدانیم که هنوز تا ۱۱ ۱۲ سالگی قسمتی از مغز که قدرت تعادل هست شکل نمی‌گیرد و در این سن خیلی طبیعی است که زمین می خورند، چیزی از دستشان می افتد و می شکند. در این موارد باید رفتار مثبت را بیشتر از منفی ببینیم. نیاز هست اطلاعات خود را افزایش دهیم.

کلام آخر

کودک در هر مرحله از رشد خود شرایط خاصی را سپری می کند که نیازهست والدین در خصوص هر یک از این مراحل اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند. جهت دریافت روش های موثر و متناسب با شرایط خاص و فردی خود می توانید از مشاور کودک استفاده کنید. با استفاده از مشاوره رایگان تلفنی از دغدغه ها رها شوید.

نویسنده : فاطمه مزرعه

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *