تربیت کودک

تربیت کودک

معمولا والدین در مسائل مربوط به تربیت کودک با چالش هایی رو به رو میشن. در حقیقت اتفاقی که میفته به این شکل هست که  کودکان همیشه اونطوری که والدین می خوان رفتار نمی کنن. وقتی که والدین احساس می کنن که نمیتونن رفتار و عادات کودکشون رو تغییر بدن، به درماندگی میرسن و آشفته میشن .

آوای مشاوران در این مقاله قصد داره دید وسیع تری نسبت به مسائل کودک بهتون بده، تا روش های ساده تری رو به کار بگیرید. اما به خاطر داشت باشید. که نباید در کوتاه مدت، انتظار پیشرفت زیادی داشته باشید و نیاز به صبوری و همراهی شما هست.

تربیت کودک و والدین

در زمینه ی تربیت کودک و فرزند، این نکته ی مهم و کلیدی رو باید در ذهنمون داشته باشیم. هیچوقت کودکان و والدینی رو که از هر نظر کامل باشن پیدا نمی کنیم.

در خصوص تربیت فرزندان موضوع جالبی که وجود داره این مورد هست.  والدین معمولا به آگاهی و توانایی هاشون برای تربیت فرزند شک نمی کنن و دراصل فکر می کنن که روش های درستی رو دارن پیش میگیرن.

درسته که والدین امروزی از نظر تحصیلات و اطلاعات در سطح بالایی قرار دارن. ولی هنوز سوالات و مشکلات حل نشده ای با فرزندانشون دارن، که باز هم اون ها رو درمانده میکنه.

ممکن به عنوان پدر و مادر با موارد زیر برخورد داشته بوده باشید :

  • وقتی که فرزندتون همیشه از سرویس مدرسش جا میمونه.
  • زمانی که بچه غذا نمیخوره.
  • وقتی که برای خرید میرید و در تمام مدت فرزندتون رفتارای ناشایستی داره.
  • زمانی که با ناخون جویدن و یا انگشت مکیدن فرزندتون رو به رو میشید.
  • وقتی که فرزندتون خواهر یا برادر کوچکترش رو کتک میزنه.
این مقاله هم از دست نده :   چگونه با زنان رفتارکنیم؟

این مورد که فرزند شما ویژگی ها و شخصیت منحصر به فرد خودش رو داره کاملا درسته.  از اونجایی که شرایط زندگی افراد و بستر هر خانواده کاملا متفاوت هست. ممکن  نیاز باشه چالش و مسئله ای که باهاش درگیر هستید بیشتر بررسی بشه. بنابراین میتونید موضوع رو با مشاور متخصص در میون بذارید.

مرحل تغییر رفتار کودک

1- مشکل رو شرح بدید

قبل از هر اقدامی باید رفتارهایی که می خواهید تغییر بدید رو مشخص کنید. اینکه به فرزندتون برچسب هایی مثل: شیطون، لجباز، حرف گوش نکن رو بزنید، به حل شدن مشکل هیچ کمکی نمیکنه. چرا که این برچسب ها خیلی کلی و مبهم هستن و شما رو بیشتر سردرگم میکنه.

مشکل رو با دقت در رفتارهای فرزندتون بررسی کنید و رفتارهاش رو به بخش های کوچکتر تقسیم کنید. به عنوان مثال : اگر فرزندتون تکالیفش رو انجام نمیده و یا لباس هاش رو مرتب نمیکنه. نباید این نتیجه برسید که اون  هیچوقت کاراشو درست انجام نمیده. بلکه بهتره با این دید برید جلو که  مشکل فرزندتون در مورد تکالیف و لباسهاش هست و باید این موارد رو،  حل کنید.

یک کاغذ بردارید و اون رو به دو بخش تقسیم کنید. بالای یک بخش بنویسید (کمتر انجام بده )  در زیرش لیست کارهایی که دوست دارید کمتر انجام بده رو بنویسید .

بالای بخش دیگه بنویسید (بیشتر انجام بده ) در زیرش لیست کارهایی که دوست دارید بیشتر انجام بده رو بنویسید .

با داشتن این لیست، به صورت جزئی تر و مشخص تر بر روی تک تک رفتارها تمرکز می کنید.درنتیجه راحت تر میتونید با همراهی ما قدم به قدم پیش برید.

این مقاله هم از دست نده :   چطور از همسرم عذرخواهی کنم

2- روی یک مشکل تمرکز کنید

بعد از مشخص کردن رفتارها در لیست قبلی ممکن وسوسه بشید که همه ی موارد و یا چندین مورد رو باهم تغییر بدید. اما در برابر این احساس مقاومت کنید. اول یک مشکل رو در نظر بگیرید، اون رو حل کنید ،بعد برید سراغ مورد بعدی.

نکته ی مهمی که لازم شما رعایت کنید این هست که لیست رو بر اساس اهمیت و اولویت بنویسید. برای شروع کار، ممکن که تصمیم بگیرید از سخت ترین و بزرگترین مشکلی که واقعا داره شمارو اذیت میکنه شروع کنید. این کار بد نیست، ولی بهتر با یک مشکل کم اهمیت تر که سریع تر هم حل میشه شروع کنید. تا در شروع موفقیت خودتون رو بهتر ببینید و اینطور نباشه که در اثر فشارهای زیاد، درمانده تر بشید و قید تمام راه حل هارو بزنید.

در هفته ها و ماه های بعد، همینطور که از بالای لیست که شامل مشکلات کم اهمیت تر و آسون تر بودن به سمت پایین میاید. میبینید که موارد زیادی در رفتارهای فرزندتون تغییر کرده. مشکلات زیادی به خودی خود حل شدن، همچنین ممکن که مشکلات جدیدی هم به لیست اضافه بشن. چرا که در هر دوره از رشد با توجه به اتفاقات و رویدادهای مختلف، چالش های رفتاری زیادی با فرزندانتون دارید. در کل به مرور زمان الگوهای قدیمی عوض میشن و میبینید که شما و فرزندتون خیلی بیشتر از قبل احساس بهتری نسبت به خودتون دارید.

3- سخت نگیرید

مشکلات هیچ کودک و فرزندی یک شبه حل نمیشه. همونطور که در افراد بالغ و بزرگسال تغییرات زمان بر هست. برای کودکان هم تغییرات به آرومی و مرحله به مرحله ایجاد میشه.

به عنوان مثال: اگر فرزند شما قبلا تکالیفش رو انجام نمیداده و حالا در اثر تلاش های شما، میتونه روزی ده دقیقه وقت بذاره به این معنی نیست که تلاش های شما جواب نداده. بلکه نشون میده که وارد مراحل تغییرات شده و نیاز به حمایت و تشویق های بیشتر شما داره.

این مقاله هم از دست نده :   چرا اغلب زنان پیشنهاد رابطه جنسی نمی دهند؟

اگر فرزندتون اکثر اوقات برای مدرسه دیر بیدار میشده و کلی جنجال داشتید. اما با تلاش های شما چند وقتیه که به موقع بیدار میشه. توقع نداشته باشید با اصلاح این رفتارش یاد بگیره تختش رو هم مرتب کنه. چرا که در هرمرحله فشار زیادی نباید بیاریم وپاداش دهی و تشویق های به موقع رو نباید فراموش کنیم.

4- با دیدی مثبت نگاه کنید

زمانی که با چندین رفتار منفی کودکتون مشکل دارید و روی این موارد به روشی صحیح و تخصصی کار می کنید. این نکته رو فراموش نکنید که با کل رفتارها و شخصیت فرزندتون مشکل ندارید. بنابراین حتما نکات مثبتش رو بهش یادآوری کنید و بگید که دوسش دارید.

5- برای فرزندتون روشن کنید که چی میخواید

هدف هاتون رو با زبان ساده بیان کنید نه مفهومی و کلی

دختر خوبی باش، خوش اخلاق تر باش، حرف گوش کن باش، مسئولیت پذیر باش. بچه ها معمولا مفهوم این کلمات رو نمیدونن و لازم که به فرزندتون بگید چی می خواید و ازش چه انتظاری دارید. در مورد کاری که میخواید انجام بده و یا نده صحبت کنید.

به عنوان مثال : خب عزیزدلم، میخوایم بریم باهم اسباب بازی هاتو جمع کنیم و بذاریم داخل سبد.

مقاله ی آموزش نه گفتن به کودک نیز موثر خواهد بود.

کلام آخر

با استفاده از روش های گفته شده و صبوری که میتونید داشته باشید. شاهد تغییرات تدریجی خواهید بود در هر مرحله اگر دچار سردرگمی و یا نا امیدی شدید حتی به شکلی احساس کردید این روش برای شما کارایی نداره. میتونید چالش و مشکلاتی که دارید رو با مشاوره کودک درمیون بذارید تا با بررسی خاص شرایط شما راه حل های مختص خودتون رو دریافت کنید. می توانید در این روند از مشاوره رایگان تلفنی نیز استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *