چطور مشکلمو با همسرم حل کنم

کلید حل مشکل با همسر دشوار و یا غیرممکن نیست. تمامی افراد از لحاظ شخصیتی و رفتاری کاملا متفاوت از هم هستند و توقع این مورد که دو نفر با وجود اینکه از لحاظ تربیتی و فرهنگی و ساختار شخصیتی کاملا متفاوت از هم هستند. در زندگی مشترک دارای علایق ، طرز فکر و دیدگاه های یکسانی باشند باوری غیرواقعی و اشتباه می باشد.

آوای مشاوران در این مقاله قصد دارد راهنمایی های لازم جهت حل مشکلات با شریک عاطفی را داشته باشد.

تفاوت ها در زندگی

در زندگی زناشویی این که دو نفر دارای اختلاف نظر و سلیقه شوند کاملا طبیعی است. اما میزان و نوع اختلاف در بین زوجین مختلف متفاوت است. گاهی میزان اختلاف به حدی است که ادامه ی زندگی را برای افراد مشکل میسازد. گاهی هم تمام بحث ها و یا مسائل حل نشده صرفا ناشی از نداشتن مهارت های ساده ای چون مهارت کنترل هیجان، مهارت حل مسئله، مهارت ارتباط موثر است که درواقع فرمول ازدواج موفق را نمی دانند هست.

بهتر که زوجین نسبت به این موضوع آگاه باشند که زندگی عاشقانه ای که روز اول شروع کردند به مرور دچار یکنواختی و عادی شدن میرود. این امر بهمراه تفاوت و اختلاف سلیقه ای که به مرور به چشم میایند می تواند باعث دلسردی و پایین آمدن انگیزه در دو نفر و در نتیجه بالا رفتن اختلاف در هر دو نفر شود.

 

راهکارهای رفع مشکلات زوجین

۱ . هردو زمانی را برای تنها بودن و مستقل بودن داشته باشید.

۲. درباره تمامی مسائل بدون قضاوت و سوگیری با هم صحبت کنید .

۳. هرگز زندگی خود و همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید .

۴. مهارت حل مسئله و سازگاری را یاد بگیرید .

۵. درباره مشکلات زندگی خود با دوستان و خانواده تان صحبت نکنید سعی کنید از کمک یک فرد بیطرف مانند روانشناس استفاده کنید.

۶.  به روابط جنسی تان اهمیت دهید و در آن تنوع ایجاد کنید در صورت نیاز از مشاوره جنسی متخصص کمک بگیرید.

این مقاله هم از دست نده :   چطور با شوهرم صحبت کنم

۷.به صحبت ها و عقاید یکدیگر احترام بگذارید و حتما نظرات خود را بیان کنید.

۸ . زمانی که دچار مشکل شدید حتما با یکدیگر درباره آن موضوع صحبت کنید تا به یک راه حل برسید .

۹. اگر اختلافتان بر سر مسائل مالی و معیشتی است حتما هر دو در کنار هم برای حل آن اقدام کنید .

۱۰. در ارتباط با خانواده ها و دوستان و بستگان حتما حد و مرزهایی برای خود و زندگیتان مشخص کنید.

۱۱.توقعات و انتظارات خود را از زندگی بیان کنید .

۱۲. با یکدیگر صادق و روراست باشید عدم صداقت و مخفی کاری هریک از طرفین باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار در زندگی و حتی خیانت می شود.

مقاله ی کارهایی که همسرت رو مطیع میکنه نیز کمک کننده خواهد بود.

نکاتی که باید برای حل مشکلات زندگی به آن توجه کنیم 

۱.به جای نمایش احساسات خود مثل خشم ، فریاد و گریه از کلمات درست برای بیان احساسات خود استفاده کنید.

 

۲.هنگام صحبت کردن بحث ها و دعواهای قدیمی خود را پیش نکشید و روی مشکل فعلی خود تمرکز کنید.

 

۳.همدیگر را تهدید به جدایی و طلاق نکنید.

 

۴.اختلاف و دعوا را زیاد کش ندهید و سریع مشکل را حل کنید.

 

۵.از زاویه دید همسرتان به مشکل نگاه کنید تا بتوانید خواسته ها و نگرانی های همسرتان را درک کنید.

 

۶.سعی کنید در یک مکان آرام بدون هیچ درگیری فکری زمان مناسبی را برای صحبت کردن درباره مشکل ایجاد کنید.

مقاله ی ازدواج بدون دغدغه نیز کمک کننده خاهد بود.

چطور مشکلمو با همسرم حل کنم

اختلافات شدید و دردسر ساز

خیانت

خیانت انواع متفاوتی دارد و به علت های مختلفی روی می دهد که علت آن باید ریشه یابی شود. هنگام مواجهه با این مورد درگام اول بهترین کار استفاده از مشاوره بعد از خیانت خواهد بود.

اختلافات جنسی

اختلافات جنسی انواع مختلفی دارد مانند کم شدن میل جنسی  در هر یک از زوجین. اختلاف سلایق و علاقمندی ها در رابطه ی جنسی، اختلال عملکرد جنسی، اختلالات جنسی.

اختلاف بر سر ارزش ها و اعتقادات

در ازدواج تفاوت ارزش ها وجود خواهد داشت اما برخی از این تفاوت ها بسیار مهم خواهند بود و نمی شود آن ها را نادیده گرفت. هیچگاه فردی را نخواهید یافت که تمام ارزش های شما ارزش های او و خانواده اش نیزباشد. درواقع در اکثر مواقع افراد جذب فردی به عنوان شریک عاطفی می شوند که تفاوت زیادی با آنها دارد که در ابتدا به عنوان جذابیت و حس خوب به چشم می آید اما در گذر زمان آزاردهنده است و افراد تصمیم به تغییر دادن یکدیگر می گیرند. درصورتی که نیازی به تغییر دادن شریک عاطفی نیست بلکه نیاز به داشتن مهارت ارتباطی است.

این مقاله هم از دست نده :   انواع سبک دلبستگی در عشق

استرس

استرس می تواند به علت شرایط  و موارد مختلفی مانند مالی، خانوادگی، روحی و بیماری اتفاق بیافتد. زمانی که افراد در زندگی شخصی خود توانایی مدیریت استرس های مختلف را نداشته باشند با امر ازدواج و قرار گرفتن در رابطه ی عاطفی استرس ها دوچندان خواهد شد و رفته رفته افراد فرسوده خواهند شد. درصورتی که با دریافت چندین مهارت فردی و مهارت های ارتباطی زوجین تمام این موارد را می توانند مدیریت و حل کنند. استفاده از راهکار های کاهش استرس در سه دقیقه مفید خواهد بود.

 اختلاف سنی زیاد

زوجینی که اختلاف سنی قابل توجهی دارند دچار معضل عدم درک یکدیگر می شوند. بنابراین در هر مرحله از زندگی زمانی که شریک عاطفی وارد دوره ی خاص سنی خود می شود نیاز به ایجاد توافقات و دریافت آموزش های مهم و خاصی دارند.

بی حوصلگی

  زمانی که رابطه ی عاطفی با روزمرگی و اتفاقات و مسائل ریز و درشت حل نشده همراه می شود باعث دلسردی در زوجین خواهد شد. زوج موفق زمان هایی را برای فعالیت های دو نفره که همراه با حس شادی و بازی و سرگرمی باشد در نظر می گیرند. می توانیذ از مقاله ی 14 کار جالب برای زوج نیز استفاد کنید.

عدم توجه به یکدیگر

همه افراد مشتاق توجه به یکدیگر هستند به خصوص  توجه افراد نزدیک در زندگیشان و عدم توجه می تواند باعث ایجاد اختلاف در زندگی زناشویی شود عدم توجه می تواند به علت فشارهای زندگی و مسئولیت ها باشد. تعریف توجه و ارائه ی آن به نسبت شخصیت و نوع دلبستگی هریک از زوجین متفاوت خواهد بود و در اکثر مواقع اختلافاتی را ایجاد می کند که تنها با دریافت آموزش های بیشتر و شناخت عمق شخصیت شریک عاطفی قابل حل خواهد بود

حسادت

حسادت بیش از حد یکی از طرفین می تواند زندگی را به چالش بکشاند. در اکثر مواقع حسادت در رابطه توسط زوجین انکار می شود. درصورتی که بهتر است بدانیم حسادت امری طبیعی است که اکثر افراد آن را تجربه می کنند. بعد از پذیرش این موضوع قدم اول این است که بدانیم این حس حسادت از کجا نشات می گیرد چرا که حسادت ریشه در نگرانی های شما دارد.

این مقاله هم از دست نده :   چطور دل شوهرم ببرم

 تلاش برای تغییر دادن همسر

این مشکل زمانی رخ می دهد که زوجین برای تغییر شریک زندگی خود در تلاش اند  ودر همین زمان از مرزهای شخصی شریک زندگی شان عبور می کنند و این امر باعث اختلافات می شود .

مشکلات ارتباطی

 عدم ارتباط هم می تواند یکی دیگر از دلایل رایج اختلاف زن و مرد باشد ارتباطات به صورت کلامی و غیر کلامی هستند و تغییر جزئی در حالت صورت یا هر شکل دیگر بدن می تواند به اشتباه درک شود و باعث سو تفاهم شود.

عدم اعتماد

این امر ممکن است در ابتدای رابطه برای برخی افراد با عنوان توجه نگرانی حسادت و یا حمایت نمود پیدا کند اما رفته رفته با تنگ تر شدن این حلقه ی بی اعتمادی و آزاری که به سرف مقابل میرسد. بی شک در زندگی مشترک باعث بروز اختلاف بین زوجین میشود که عدم رسیدگی به آن منجر به بروز مشکلات فراوانی در فرد میشود.

عدم کنترل خشم

از دست دادن حوصله، فریاد یا آسیب رساندن به خود یا همسر  یکی دیگر از اختلافات  میان زن و شوهر است. با افزایش استرس  به دلیل عوامل بیرونی و درونی  ممکن است نتوانیم خشم خود را کنترل کنیم در نتیجه باعث مشکلات فراوان شود.

دروغ گفتن

دروغ به عنوان یک مشکل اساسی علاوه بر ایجاد خیانت، می تواند باعث عدم اعتماد و امنیت در میان زوجین شود حتی دروغ های مصلحتی هم می تواند عامل ایجاد این اختلافات شود.

زوج های موفق هنگام روبه رو شدن با مشکلات و فراز و نشیب های زندگی آموخته اند که چگونه از پس مشکلات برآیند و آن ها را مدیریت کنند و یا با آن ها کنار بیایند.

کلام آخر

بسیاری از مشکلات زناشویی با صحبت دو طرفه و محترمانه بین زوجین برطرف خواهد شد. مسائل و مشکلات کوچک زندگی خود را نادیده نگیرید چون به مرور تبدیل به یک معضل بزرگ تر می شود که به آسانی قابل حل و درمان نیست. برای حل مشکلات زندگی از کمک گرفتن از افراد فاقد صلاحیت مثل دوستان و اعضای خانواده جدا خوداری کنید زیرا در آینده از همین اطلاعات بر علیه شما استفاده خواهند کرد و یا با راهنمایی غلط باعث بزرگتر شدن و دشوارتر شدن مشکلاتتان می شوند. تا حد امکان سعی کنید از مشاور خانواده و یا مشاور ازدواج به صورت مشاوره رایگان تلفنی درخواست کمک و راهنمایی کنید.

 

نویسنده : افسانه پناهی / روانشناس   

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *