روش های موثر پاداش به کودک

روش های موثر پاداش به کودک


روش های موثر پاداش به کودک

گاهی تربیت والدین چیزی جز تنبیه نیست. دراصل تربیت شامل پاداش و تنبیه مناسب میشه. والدین باید به این نکته توجه کنن که قبل از اینکه انجام کاری رو از کودک بخوان و یا توقع رفتار و گفتار خاصی رو داشته باشن لازمه به کودکان مواردی رو با جزئیات و صبوری آموزش بدن. این آموزش ها روش ها و تکنیک های خاص خودش رو داره که میتونید در این مورد از مقاله ی تربیت کودک نیز کمک بگیرید.

آوای مشاوران در این مقاله قصد داره روش های پاداش دادن و تحسین کودکان رو برای والدین ارائه بده. چرا که به کار گیری این روش ها میتونه تاثیر و کمک زیادی برای تربیت والدین داشته باشه. چالش های متعددی رو با این روش حل کنه. همونطور که گفتیم تربیت شامل روش های پاداش دهی به کودک و تنبیه هست که در مقاله ی روش مناسب تنبیه و محدودیت کودک درموردش صحبت شده و می تونید استفاده کنید.

سخنی کوتاه با والدین

تربیت کودک یک وظیفه ی یکروزه نیست. اینطور نیست که با یکبار یا دوبار گفتگو و آموزش والدین به هدفی که میخوان برسن. بلکه نیاز هست که والدین واقعا پایدار، جدی وصبور باشن در این مسیر. با توجه به دغدغه ها و مسائلی که والدین با توجه به شرایط زندگیشون دارن. قاعدتا داشتن صبروحوصله و عصبانی نشدن با سختی زیادی همراهه اما از اونجایی که والدین تک تک رفتارهاشون الگویی برای فرزند هست. بهتر که چنین مورد مهمی رو نادیده نگیرن و از روش های برای آرامش استفاده کنن.

 

چگونه تحسین کنیم

اینکه فقط رفتارهای نادرست کودک رو ببینیم، واکنش نشون بدیم و رفتارهای درست رو طبیعی بدونیم و واکنشی نداشته باشیم راحت ترین و روال ترین کار هست که نتیجه ای نداره. به عنوان مثال اگر بچه ها بدون سروصدا بازی کنن و اسباب بازی ها رو دوستانه باهم تقسیم کنن، اونهارو تحسین نمی کنیم. اما کافیه چند دقیقه بعد بین بچه ها دعوایی پیش بیاد. با عصبانیت دعواشون میکنیم. درصورتی که پاداش به رفتار مثبت کودک نباید فراموش بشه. جهت رفع پرخاش و دعواهای کودک با همسالان و خواهر برادر میتونید از مقاله ای که در این خصوص ارائه شده و راهکارهای اون استفاده کنید.

این مقاله هم از دست نده :   تعریف پرخاشگری در کودکان و انواع آن

 

روش توجه به کودک

هشدار مهم، رفتار خوب کودک بدیهی و طبیعی نیست. بلکه برای این عمل خوب تلاش میکنه و نیاز به توجه و تحسین هست. البته اگر میخواید رفتار خوب ادامه پیدا کنه.

نکته ی کلیدی که همیشه باید در ذهن داشته باشید این مورد هست که کودک شما میخواد که بهش توجه کنید. این نتیجه رو از هر طریقی که میتونه به دست میاره. اینکه از طریق رفتارهای درست و مثبت توجه شمارو داشته باشه یا از طریق روش های منفی که نهایتا عصبانیت و تنبیه شمارو براش داره به روش های خود شما به عنوان والدین بستگی داره.

تا وقتی که شما تنها در زمان هایی که کودک رفتار منفی داره بهش توجه می کنید. کودک هم تصمیم میگیره حداقل با این روش ادامه بده و تا توجه شمارو داشته باشه. این روش و رفتارها تا دوران نوجوانی و بزرگسالی کودک ادامه پیدا میکنه. بنابراین این دست از مسائل و چالش هارو برای همیشه خواهید داشت.

اگر به تشویق کودک خیلی عادت ندارید ممکن که در ابتدا براتون کمی سخت باشه. اما کم کم شکلی طبیعی و روال به خودش میگیره و آسون تر میشه. برخی والدین از این نگرانند که کودک وابسته ی تعریف و تمجیدها بشه. در هرکار و هر موردی اگر زیاده روی کنیم از مزایای اون کار کم می کنیم و میتونه آسیب هایی رو هم داشته باشه. بنابراین نگه داشتن حد تعادل بین کم توجهی و یا توجه  و تحسین بیش از حد میتونه معجزه کنه.

روش های موثر پاداش به کودک

راهنمایی برای تحسین متعادل

 

رفتار کودک رو تحسین کنید نه شخصیتش رو

زمانی که والدین از رفتارهای مختلف کودک و مقابله با اون رفتارها درمانده میشن. هنگام توصیف کودک نکته ی مثبتی پیدا نمی کنن و معمولا شخصیت کودک رو با این کلمات توصیف می کنن: لجباز، تنبل، عصبی، شلوغ کار و شیطون، خودخواه. این روش حلقه ی معیوبی هست که فقط تکرار میشه و هیچ کمکی هم نمیکنه.

این مقاله هم از دست نده :   تغذیه مناسب برای کودک بیش فعال

والدین باید در نظرداشته باشن که ما کاری با شخصیت کودک نداریم بلکه فقط رفتارهای مشخصی وجود دارن که میخوایم تغییر کنن. بنابراین کل شخصیت رو زیرسوال نمیبریم. به عنوان مثال: نگید ( چه دخترخوبی) این مفهوم برای کودک کاملا کلی و نامفهوم هست. بهتر که در جمله ی تحسینی که دارید رفتار مدنظرتون رو هم بگید. ( من از طرز حرف زدنت خیلی خوشم اومد آفرین که وقتی وارد خونه ی عمه شدیم فورا سلام کردی).

جمله های مثل پسر خوب و دختر خوب نمیتونه برای کودک احساسی ایجاد کنه. مگر اینکه این جملات رو در ارتباط با رفتار خاصی از خودش ببینه.

مقاله ی نحوه ی برخورد با کودک لجبازنیز کمک کننده خواهد بود.

تحسین ویژه

هدف ما از تحسین کردن افزایش رفتارهای مناسب هست. پس باید روی رفتارهای خاصی که مدنظر دارید و میخواید بیشتر انجام بشه تاکید کنید. هرچقدر تحسین شما خاص تر باشه کودک درست بودن کارش رو بیشتر درک میکنه و احتمال اینکه اون رفتار رو تکرار کنه بیشتر میشه. به عنوان مثال: اگر فرزندتون صبح بیدار شده موهاش رو شونه کرده و تختش رو مرتب کرده. بعد از دیدن این صحنه ممکن واکنش شما این باشه که آفرین عزیزم. اما در این شرایط کودک نمیتونه تشخیص بده نظور شما کدوم کار بوده و باید چه رفتاری رو باز هم تکرار کنه تا تشویق بشه. بنابراین بهتر اینطور بگید که (آفرین عزیزم خیلی خوشحالم که تختت رو مرتب کردی).

مثال بعدی: اینکه اگر فرزندتون ممکن دعواها و پرخاش هایی با دوستان و خواهر برادرش داشته باشه. زمان هایی که آروم و خوب بازی میکنه میتونید از توجه و پاداش ویژه استفاده کنید تا در ذهنش ماندگار بشه. نیاز که به رفتار مورد نظر اشاره کنید اگر بگید(آفرین بچه های خوب) کافی نیست و کاملا مبهم خواهد بود بهتر بگید(آفرین بچه ها خیلی عالیه که به آرومی با هم بازی می کنید با اینکارتون منو خیلی خوشحال میکنید).

تحسین هر پیشرفت

نیاز هست که کمال گرا نباشید و از قدم های کوچیک و پیوسته استفاده کنید. اگر کودک تابحال اسباب بازی هاش رو مرتب نمیکرده و اینبار قرار با بازی و همراهی شما مرتبش کنه باز هم تشویقش کنید. اگر دفعه ی بعدی فقط 1 اسباب بازی رو برداشت درحالی که بقیه کف خونه و اتاق بودن باز هم برای اون یک مورد تشویقش کنید. (وای چه کار خوبی کردی کامیونت رو گذاشتی داخل کمد آفرین عزیزم. بذار کمکت کنم بقیه رو هم جمع کنیم) اگر دفعات بعدی به شکل روتین و خودکار اسباب بازی هارو جمع کرد باز هم نیاز به تشویق هست.

این مقاله هم از دست نده :   نحوه برخورد با کودک لجباز

به اندازه تحسین کنید

برای دریافت بهترین نتیجه نیاز هست که تحسین رو متناسب با سن و اخلاق کودک باشه.به عنوان مثال بوسیدن، در آغوش گرفتن و رفتارهای عملی مهرآمیز برای کودکان خردسال تاثیر زیادی داره. البته نه اینکه برای کودکان بزرگتر موثر نباشه. نوازش های لمسی و عملی در هر دوره ی سنی نیاز هست و تاثیرات مثبتی هم بهمراه داره که نباید ازش غافل شد.اما باتوجه به رشدی که کودک داشته استفاده از پیام های سری میتونه تاثیر شگرفی داشته باشه. کودکان معمولا دوست دارن به صورت خصوصی تشویق بشن. به عنوان مثال: میتونید با یک چشمک و یا حرکت دست و زبان بدن که قابل درک باشه برای کودک و نشان از تایید هست استفاد کنید. فراموش نکنید که بعدا هم درمورد رفتار پسندیدش باهاش صحبت کنید.

بلافاصله تحسین کنید

تحسین بخصوص درمورد کودکان کم سن و خردسال زمانی موثر هست که بلافاصله و بدون معطلی انجام بشه. پس تمام تلاش خودتون رو داشته باشید که غافل از رفتارهای پسندیده ی کودک نباشید و نادیده گرفته نشه تا به بهترین نتایج ممکن برسید. در فرصتی مناسب باز هم این موضوع رو یادآور بشید و با جملات مناسب و متنوع خوشحالی و تحسینتون از رفتار مورد نظر رو نشون بدید.

کلام آخر

تمام مواردی که گفته شد میتونه موثرواقع بشه درصورتی که با صبوری و دقت انجام بشه. اما ازاونجایی که دنیای هر کودک و والدین کاملا متفاوت هست و موارد به صورت عمومی و کلی گفته شده. درهر مرحله و یاهر مورد اگر با چالش و یا مشکلاتی مواجهه شدید میتونید از همراهی مشاوره کودک آوای مشاوران بهرهمند بشید. با استفاده از مشاوره رایگان تلفنی این مسیر هموارتر نیز خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *