تعریف پرخاشگری در کودکان و انواع آن

تعریف پرخاشگری در کودکان و انواع آن


در هر مرحله از رشد کودک ممکن است والدین با انواع مختلفی از چالش ها با فرزندانشان برخورد کنند. یکی از موارد مهم پرخاشگری ها و لجبازی های کودک است که انواع مختلفی دارد در مقاله ی نحوه ی برخورد با کودک لجباز راهکارهایی ارائه شد.

آوای مشاوران در این مقاله قصد دارد درخصوص پرخاشگری در کودکان انواع و علت آن صحبت کند.چرا که والدین هر چه آگاهی بیشتری داشته باشند بهتر می توانند از راهکارها استفاده کنند.

 

تعریف پرخاشگری کودک

پرخاشگری از دیدگاه کلی واکنشی نامناسب  در برابر یک موضوع (چه کودک و چه بزرگسال). وسیله ای رفتاری برای رسیدن به هدفی. بسیاری از افراد سالم جامعه به دلیل ناآگاهی از چگونگی کنترل خشم اغلب دست به پرخاشگری می‌زنند و عده ای نیز آن را سرکوب می‌کنند که البته با این کار به سلامت روحی ، روانی و جسمی خود آسیب می زنند. همه انسانها خشم را بارها و بارها در زندگی تجربه کرده اند و گاهاً از واکنش خود شرمسار می شوند. اما باید دانست که خشم یک هیجان طبیعی است که در مورد همه موجودات زنده صدق می کند

انواع پرخاشگری

سه مدل رفتار در مورد پرخاشگری تعریف شده است :

۱) پرخاشگری بدنی. مثل؛ (لگد زدن، گاز گرفتن، کتک زدن)

۲) پرخاشگری لفظی. مثل ( فریاد زدن، رنجاندن، جیغ کشیدن)

۳) تجاوز به حقوق دیگران. مثل (چیزی را به زور گرفتن)

این مقاله هم از دست نده :   راهکارهای کاهش استرس در کودک

پرخاشگری کودکان

بیشتر پرخاشگری های بین کودکان به خاطر متعلقات است کودکان از یکدیگر اسباب‌بازی می قا پند یکدیگر را هل می دهند تا به اسباب بازی مورد نظر دست پیدا کنند کمتر پیش می آید که کودکان به کسی آسیب برسانند سطح پرخاشگری کودکان از موقعیتی به موقعیت دیگر فرق می کند ولی از لحاظ تداوم رفتار پرخاشگرانه در طول زمان با هم متفاوت هستند تحقیقات نشان داده تداوم رفتار پرخاشگرانه در پسرها بیشتر از دخترها می باشد .گاها پرخاشگری کودک برای والدین سخت و غیرقابل تحمل است اما باید والدین را به این آگاهی رساند که این نوع رفتار کودکان  امری طبیعی است

انواع پرخاشگری در کودکان

دو نوع پرخاشگری در کودکان تعریف شده

خصمانه

رفتاری که به منظور آسیب و آزار رساندن به دیگران ابراز می‌شود. مثال: کودکی که در مهدکودک یا مدرسه دوستان خود را کتک میزند. در اکثر مواقع دعوا و پرخاش کودک با خواهربرادر کوچکتر یا بزرگتر است که در این مواقع والدین با استفاده از تکنیک های موثر روانشناسی می توانند این موضوع را مدیریت کنند.

وسیله ای

رفتاری که فرد به وسیله آن خواستاربه دست آوردن چیزی است وقصداسیب ،حمله و آزار رساندن ندارد که این مورد پرخاشگری در کودکان بیشتر مشاهده می‌شود. مثال: در ۱۲ ماهگی چیزی را از دست هم میکشند.

تعریف پرخاشگری در کودکان و انواع آن

دلایل پرخاشگری در کودکان

۱)جسمی

کمبود ویتامین خاص در بدن یا کم خونی،در این مواقع کودکان یخ ،گچ دیوار ،مهرو……  می خورند یعنی  خوردن چیزهای نامتعارف

۲)تربیتی ،روحی

عدم دیدن محبت یامشروط بودن محبت والدین به کودک. والدین باید بی قید و شرط کودک خود را دوست بدارند

۳)افسردگی

شاید کودک مبتلا به افسردگی است که علائم افسردگی شامل بی خوابی، شب ادراری ،بی اشتهایی و پراشتهایی و …… می باشد. کودکان افسرده پرخاشگری شدیدی از خودشان بروز می‌دهند باید بررسی شود چه چیزی مهم و دوست داشتنی را از دست داده که باعث افسردگی در کودک شده است.

این مقاله هم از دست نده :   آموزش جرات ورزی و نه گفتن به کودک

۴)اضطراب

در این مواقع کودک دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی دارد .این کودکان بلافاصله بعد از رفتار پرخاشگرانه خود ابراز پشیمانی کرده و سریعا عذرخواهی می‌کنند.

۵) محیط

مدرسه و مهدکودک گاهی کودکان در مدرسه قربانی خشونت می شوند. کودک در مدرسه یا مهد کودک…

راه های برخورد با کودک پرخاشگر

در این مقاله قرار است ۷ مورد از راهکارهایی که به والدین کمک می‌کند بتواند با کودکان پرخاشگر خود ارتباط برقرار کنند و یا رفتار پرخاشگرانه آنها را کنترل کنند بیان می‌شود.

۱) همدلی کردن

والدین با کودک خود صحبت کنند شاید خواسته ای دارد که خودش نتوانسته به آن برسد و احساس ناکامی دارد باید به او برای رسیدن به خواسته اش کمک کند.

۲) عدم مقایسه کودک

والدین شدیداً از مقایسه فرزند خود با دیگران حتی خواهر و برادرش پرهیز کنند چون مقایسه علاوه بر پرخاشگری آسیب‌های دیگری را نیز به کودک واردمیکند

۳)اصلاح رفتار والدین

والدین در حضور کودک ، دعوا و مشاجره نداشته باشند اگر اطرافیان آنها نیز چنین رفتارهایی دارند رفت و آمد خود را با آنها محدود یا در صورت لزوم قطع کنند۴) ورزش کردن:

ورزش کردن برای این کودکان بسیار موثر است و باید شرایط و محیطی را فراهم کرد تا باعث تخلیه هیجانات کودک شود

۵) محروم سازی

رفتارهای خوب و پسندیده کودک را به‌خوبی تشویق و در مقابل رفتارهای ناپسند کودک را به او گوشزدکنند. کودک را از کاری که  دوست دارد انجام بدهد محروم کنند مثل ( تماشای تلوزیون یا دوچرخه سواری) البته زمان محرومیت خیلی طولانی نباشد بین ۱ تا ۳ دقیقه کافی است.

این مقاله هم از دست نده :   مشکلات توالت رفتن کودک

استفاده ی موثر از این روش نیاز به آگاهی بیشتر و دقیق تری دارد که می توانید از مقاله ی نحوه ی تنبیه و محدودیت کودک استفاده کنید.

۶) قرارداد رفتاری

والدین با کودک خود قرارداد ببندند تا برای رفتارهای مطلوبش جایزه دریافت کند و همچنین در مقابل رفتارهای نامطلوب، نتیجه اش را ببیند. در این مواقع والدین باید مقتدرانه عمل کنند. درواقع نیاز است که والدین از تکنیک های خاصی جهت تربیت کودک استفاده کنند.

 

۷) کنترل تماشای برنامه های تلویزیونی

تا ۱۸ ماهگی دیدن تلویزیون ممنوع است بعد از ۱۸ ماهگی روزانه حداکثر یک ساعت مجاز به  تماشای تلویزیون هستند آن هم کنترل شده. والدین ابتدا خودشان فیلم یا کارتون مورد نظر را تماشا کنند و چنانچه دارای صحنه ‌یا شخصیت خشن  بود آن را اصلاح و یا اجازه تماشای آنرا به کودک ندهند. حال اگر کودک این صحنه ها و شخصیت پرخاشجویانه را دید والدین عمل جایگزینی را صورت بدهند، یعنی  توضیح بدهند این فرد که اکنون این رفتار پرخاشگرانه را انجام داد می‌توانست محیط را ترک کند یا سکوت کند.

 

کلام آخر

کودکان علاوه بر اینکه در دوره های رشدی مختلف رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. هرکدام از آنها دارای خلقیات و شخصیت منحصر به فرد خود هستند. به همین دلیل امکان به کارگیری روش های تجربه شده توسط افراد با تجربه و یا تجربه ای که از سایر فرزندان داریم کارایی چندانی ندارد. این روش ها والدین را نا امید و کم تحمل تر می کند. بنابراین استفاده از روش های علمی و به روز شده ی دنیا که توسط متخصصین ارائه می شود از جمله بهترین روش های می تواند باشد. با توجه به تفاوت شرایط زندگی افراد و منحصر به فرد بودن آن در هر مرحله از این فرایند که با چالش و یا مشکلی مواجه شدین مشورت با مشاوره کودک را فراموش نکنید. در این روند آوای مشاوران با ارائه ی مشاوره رایگان تلفنی شما را همراهی می کند.

3.1/5 - (7 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *