آموزش عملی توالت رفتن به کودکان

روش های مخصوص آموزش توالت رفتن کودکان

آموزش عملی توالت رفتن به کودکان

در مورد آموزش توالت رفتن به کودکان و مشکلات توالت رفتن کودک مباحثی را عنوان کردیم. پیشنهاد می کنیم حتما مقاله را مطالعه کنید و سپس به سمت آموزش عملی حرکت کنید.

در خصوص این آموزش ها روش ها و باورهای مختلفی از متخصصین هست. ما سعی داریم چندین مورد که برای شما کارایی داره رو عنوان کنیم.

روش های مخصوص آموزش توالت رفتن به کودکان

روش بدون فشار

برخی متخصصان این باور رو دارن که اگر کودکی به آمادگی و مهارت لازم رسیده باشه و قصد نافرمانی نداشته باشه خود به خود توالت رفتن رو یاد میگیره. طبق تحقیقات دکتر بری 80% کودکان در سن 2 تا 2.5 سالگی بدون هیچ نوع فشاری از سمت والدین، توالت رفتن رو خودشون یاد می گیرن. 20 % باقی مونده هم کمی دیرتر یاد میگیرن که خودشون به تنهایی توالت برن. در برخی کودکان هم دیده شده که بعد از 3 سالگی این مهارت رو خودشون یاد گرفتن و برخی دیگر هم حتی بعد از 4 سالگی.

اگر صبر زیادی داشته باشید و تصمیم بگیرید که روش بدون فشار رو استفاده کنید.جهت عملی کردن این روش، توصیه میشه که برای کودک توالت کوچیک پلاستیکی تهیه کنید. روش استفاده از توالت رو با کمک بازی، شعر، داستان و همراهی اسباب بازی یا عروسک مورد علاقش توضیح بدید. براش توضیح بدید که به جای پوشک میتونه از توالت استفاده کنه. این مورد مستلزم این هست که شما آموزش های تئوری رو برای کودکتون انجام داده باشید.

اگر در هر مرحله کودک از شما کمکی خواست، همراهیش کنید و فراموش نکنید که نباید کودک رو مجبور کنید. باید منتظر باشید کودک خودش به شما بگه که دیگه دوست نداره از پوشک استفاده کنه.

نکته : اگر برای شما اهمیت داره که کودکتون در مکان های ممنوع، ادرار یا مدفوع نکنه چون این موضوع شمارو خیلی عصبانی میکنه و یا به هر دلیلی، تمایل دارید که زودتر توالت رفتن رو یاد بگیره. این روش برای شما کارایی نداره چراکه در این روش نیاز هست کاملا صبور و خونسرد باشید.

این مقاله هم از دست نده :   چرا زنان حسادت می‌کنند؟

روش دوبار در روز

این روش هم تدریجی هست اما صریح تر از روش قبل. شما باید دو بار در روز کودک رو بر روی توالت مخصوص خودش که بهش معرفی شده. بنشانید در این اقدام از خلاقیت خودتون استفاده کنید و همراهی اسباب بازی و یا عروسک مورد علاقش رو ، فراموش نکنید.

در حین عمل دفع حتما کودک رو با شعر، داستان و بازی سرگرم کنید. بهتر که برای این کار اسباب بازی، شعر و بازی خاصی رو اختصاص بدید. توقع نداشته باشید که کودک رو رها کنید و با اینحال باز هم بنشینه و علاقه ای به ادامه ی کار داشته باشه و یا حتی در دفعات بعدی شمارو همراهی کنه. بنابراین خلاقیت، صبوری و دقت لازم رو در انجام این کار داشته باشید. بعد از انجام کار دادن پاداش و تشویق رو فراموش نکنید.

اگر کودک مدفوعی نداشت اون رو دعوا نکنید و با تندی و اخم برخورد نکنید. در این روش حتی اگر بعد از بلند شدن کودک خودش رو کثیف کرد نباید سرزنشش کنید. اگر حتی دوست نداشت بیشتر روی صندلی توالت بشینه اصرار نکنید، صبور باشید و از روش های سرگرم کننده استفاده کنید.

نکته ی مهم : این روش برای کودکانی که عمل دفعشون منظم و والدین میتونن زمان رو پیش بینی کنن خیلی خوب عمل میکنه.

زمانی که این روش رو به درستی و با صبوری اجرا کنید. کودک عادت میکنه که از توالت استفاده کنه و به تدریج میتونه بین احساس دفع و رفتن به توالت ارتباط برقرار کنه. در این صورت خودش کم کم از شما میخواد که برای توالت همراهیش کنید. نکته ی مهم و اساسی این هست که صبوری داشته باشید، چرا که این روش ممکن چندین ماه طول بکشه.

روش یک هفته ای

اگر روش یک روزه مورد پسندتون نبود اما قصد دارید که هرچه سریع تر توالت رفتن رو به کودکتون آموزش بدید. میتونید از این روش استفاده  کنید. این روش باید بعد از انجام موارد زیر شروع بشه :

1 . روز شروع را انتخاب کنید

درمورد اینکه چه روزی میتونید آموزش رو شروع کنید تصمیم بگیرید. بنابراین سعی کنید هفته ای که وقت بیشتری برای رسیدگی دارید رو انتخاب کنید.

2 . دانه را بکارید

حالا وقتش رسیده که کودک رو آماده کنید. طوری که نشون بدید قرار اتفاق مهمی بیفته به کودک بگید که اون روز، روزخاصیه و قرار اتفاق مهمی بیفته. چون میتونه از این به بعد مثل بزرگترها از توالت استفاده کنه.

سعی کنید قبل از رسیدن به روزی که مشخص کردید. حداقل هفته ای چد بار اون روز و اهمیتش رو یادآوری کنید. برای کودک توضیح بدید که از اون روز به بعد میتونه مثل بزرگترها لباس بپوشه. دیگه مجبور نیست از پوشک استفاده کنه، چون از این به بعد میتونه از توالت استفاده کنه.

این مقاله هم از دست نده :   چطور مشکلمو با همسرم حل کنم

3 . وسایل مربوط به توالت رو تهیه کنید

برای کودک توالت کوچیک پلاستیکی (یا فلزی ) تهیه کنید. بد نیست که برای خرید خودش رو هم ببرید و اجازه بدید رنگ هارو انتخاب کنه. چند شلوار راحتی و گشاد که در بالا کش داشته باشه تهیه کنید که درآوردنش از تن راحت باشه  و بهش یاد بدید. چطوری شلوار رو به تن کنه و شلوار رو بالا و پایین بکشه،  در روز موعود توالت رو بهش هدیه بدید.

4 . جایزه ها رو آماده کنید

اگر میخواید از پس مشکلات آموزش بر بیاید، از جایزه های معنی دار و مناسب استفاده کنید. اگر دیدید که کودک شما در این مسیر علاقه و پیشرفت داره نشون میده، در حین مرحله ی اجرایی میتونید ازش بخواید یک کامیون یا ماشین رو انتخاب کنه تا جایزه رو داخلش بذارید و براش بفرستید.

5 . روز موعود آموزش رو شروع کنید

روز رو طوری با شادی و سرو صدا شروع کنید که کودک تحت تاثیر قرار بگیره و احساس کنه روز مهمیه اون روز. هدیه های مخصوص اون روز مثل توالت پلاستیکی و شلوارهایی که تهیه کردید رو به کودک بدید. شلوار رو تنش کنید و در مورد مسئله ی مهم صحبت کنید. کودک رو ببرید جوی آینه تا خودش رو با شلوار ببینه و حتی ازش عکس بگیرید. پوشک هارو با کمکش جمع کنید و بهش بگید از این به بعد فقط شب ها موقع خواب نیاز که از پوشک استفاده کنه.

6 . با توالت کمی تمرین کنید

از کودک بخواید که سمت توالت خودش بره. شلوارش رو پایین بکشه و چند ثانیه ای روی توالت بشینه  و بعد بلند بشه و شلوارش رو بالا بکشه. طوری با بازی و تشویق کودک رو ترغیب کنید، که انجام دادنش براش جالب باشه. مراقب باشید که کودک رو بیش از حد مجبور به تکرار این عمل نکنید، تا کودک در برابر انجام کار مقاومت نشون نده.

7 . جایزه بدید

هر بار که کودک در توالت عمل دفع رو انجام میده هرچند هم که کم بود. کودک رو تشویق کنید و بهش پاداش بدید. مثلا بهش بگید میتونه با اسباب بازی مخصوص موقع توالت کردن بازی کنه. بهش یادآوری کنید که این اسباب بازی فقط مخصوص زمان توالت رفتن هست.

8 . برای کثیف نبودن شلوارش بهش پاداش بدید

از صبح روز بعد هر از چندگاهی شلوار کودک رو چک کنید. اگر تمیز و خشک بود بهش پاداش بدید، در طول هفته فاصله ی بین کنترل کردن هارو بیشتر کنید تا به حدود یکساعت برسه. مقاله ی پاداش دهی موثر به کودک کمک  کننده خواهد بود.

9 . اتفاقات رو نادیده بگیرید

اگر کودک به طور اتفاقی خودش رو خیس یا کثیف کرد، سرو صدا راه نندازید. به سادگی کمکش کنید که لباسش رو عوض کنه و بهش بگید، نگران نباشه میتونه دفعه بعد از توالت استفاده کنه و این اتفاق بازم نمیفته. بعد از اون به عنوان تمرین همراه با بازی و تشویق ازش بخواید به سمت توالتش بره. شلوارش رو به تنهایی بالا و پایین بکشه وبشینه روی توالت با  شعر خاصی به عنوان تمرین هر از چندگاهی بعد از این اتفاقات این بازی رو انجام بدید.

این مقاله هم از دست نده :   چگونه با زنان رفتارکنیم؟

10 . برای پیشرفت در آموزش به کودک پاداش بدید

با گذشت زمان تعداد دفعاتی که کودک خودش رو کثیف میکنه، کمتر میشه و دفعات بیشتری به تنهایی به توالت میره. ممکن که گاهی هم خودش رو کثیف کنه و دیدن این موارد باعث نا امیدی شما بشه. سعی کنید تعداد دفعاتی که از پس این کار برمیاد رو یاد داشت کنید و در حضور دیگران از موفقیتش بگید. تشویقش کنید و تاکید کنید که ( سامی کوچولو حالا دیگه میتونه مثل بزرگترها خودش بره دستشویی)

11 . غرغرها و نارضایتی هارو نادیده بگیرید

فرزندتون رو در آغوش بگیرید آرومش کنید، بذارید بفهمه که حسش رو درک می کنید، اما اینکه دوباره پوشکش رو بخواد و یا برای توالت رفتن غر میزنه رو، نادیده بگیرید. البته فراموش نکنید که باید روحیات فرزندتون رو، در نظر بگیرید و متناسب با شرایط و روحیاتش خلاقیت به خرج بدید یا در مواجهه با ترس هایی که ممکن داشته باشه درست عمل کنید و مجبورش نکنید. در این موارد حتما از مشاور متخصص کمک بگیرید تا با تکنیک ها و روش های متناسب شمارو همراهی کنه.

12 . منتظر کثیف شدن های اتفاقی باشید

بی تردید باید منتظر کثیف کردن های اتفاقی، در جایی که پیش بینی نمی کنید باشید. اما نکته ی مهم اینجاست که در این مواقع نباید کودک رو تنبیه و یا دعوا کنید. مقاله ی نحوه ی تنبیه و محدودیت کودک نیز کمک کننده خواهد بود.

13 . جایزه و پاداش هارو به آرامی حذف کنید

یکی از اشتباهاتی که معمولا والدین در این برنامه ها دارن این هست که خیلی زود پاداش دادن رو حذف می کنن. بهتر که بعد از یک هفته باز هم به پاداش دهی برای پیشرفت کودک ادامه بدید. ممکن کیفیت و یا مقدار پاداش ها تغییر کنه، اما مهم اینه که جایزه ای برای کودک داشته باشید.

14 . اگر در اجرای این روش موفق نبودید

سعی کنید تمام موارد رو بدرستی بررسی کنید، ممکن که کودک شما آمادگی لازم رو نداشته. ممکن که در هر مرحله زیاده روی و یا کوتاهی داشتید، موارد متعدد و گوناگونی میتونن تاثیر داشته باشن که برای بررسی بهتر و نتیجه بخش، توصیه می کنیم از مشاور متخصص مشورت بگیرید تا بهتر عمل کنید.

کلام آخر

پشت سر گذاشتن تمام این موارد و اجرایی کردن اونها، ممکن در ابتدا کار دشواری به نظر بیاد. اما کلید موفقیت تنها صبوری کردن و همراه بودن با فرزندتون هست. همیشه به خاطر داشته باشید که همین مراحل به نظر ساده  و گذرای زندگی، نقش مهم و کلیدی و زندگی آینده ی فرزندتون داره. چرا که دیدگاه فرزند شما به زندگی و نحوه ی برخورد با چالش های متعدد، در این سنین شکل میگیره. بنابراین عملکرد والدین در این موقعیت اهمیت زیادی داره. با استفاده از مشاوره رایگان تلفنی در زمینه ی مشاوره کودک به آسانی در این مسیر حرکت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *