باورهای اشتباه، در زندگی مشترک سالم

باورهای اشتباه، در زندگی مشترک سالم

  1. باور اشتباه اول، عشق باید رمانتیک شروع بشه و همینطور ادامه پیدا کنه
  2. باور اشتباه دوم، زن و مرد باید هر کاری رو باهم انجام بدن

باورهای اشتباه، در زندگی مشترک سالم

زمانی که ازدواج صورت میگیره و زوجین زندگی مشترک رو آغاز می کنن. قطعا شرایط متفاوت و جدیدی رو تجربه می کنن. هر چقدر هم که نسبت به یکدیگر شناخت داشته باشن و مهارت رفتار مناسب رو بدونن.یعنی دانستن فرمول ازدواج موفق و داشتن ازدواج بدون دغدغه. نیاز هست  که طی هر مرحله باز هم به خودشون برای شناخت بیشتر و پیدا کردن مهارت های جدیدتر و متناسب فرصت بدن.

در اینجا سعی داریم چند باور اشتباه در رابطه ی عاطفی و ازدواج رو بررسی کنیم. تا شما هم با خوندن این مطلب بازنگری نسبت به افکار و رفتارتون داشته باشید.

باور اول:  عشق باید رمانتیک شروع بشه و همینطور ادامه پیدا کنه.

زمانی که رابطه عاشقانه ،فارغ از هر نوع توجه به موانعی مثل: تفاوت فرهنگی، خانوادگی، ثروت، مخالفت های والدین  با حسی خاص و لذت بخش شروع میشه.

معمولا افراد توقع دارن که در طی یک زندگی زوجی و خانوادگی هم، تمام موارد به شکل عاشقانه و رمانتیک پشت سر گذاشته بشه. چرا که باور دارن عشق رمانتیک از پس تمام ناکامی ها، مشکلات و جدایی ها برمیاد و به خودی خود صمیمیت و پیوند رمانیک روزمره استمرار پیدا میکنه.

این مقاله هم از دست نده :   چیکار کنم شوهرم به من توجه کند؟

با وجود این باور زمانی که شور و شوق اولیه ی عشق رمانیک کمرنگ میشه و در خیلی از موارد نمیتونه مسائل رو حل کنه. افراد احساس می کنن که فریب خوردن. وقتی که احساس عاشقانه جای خودش رو به روال عادی زندگی میده. این افراد احساس ناکامی میکنن و زندگیشون پوج میشه. این مورد میتونه علامت هشدار و زنگ خطر باشه.

ازدواج یک سکانس عاشقانه از فیلم نیست، ازدواج ارتباطی جدی همراه با عشق است.

فردی که یاد گرفته بی نهایت عشق بگیره و به همین دلیل در چنین رابطه ی رمانتیک باقی مونده. زمانی که این عشق بی حد و مرز رو دریافت نکنه دچار نا امیدی شدیدی میشه.

بهتر بدونیم که در اصل محبت زناشویی شعله ایست، که به آرومی میسوزه تا به روح و جان گرما ببخشه و باعث امنیت و آرامش بشه.

در ماه ها و سال های اول پیوند زناشویی، متوجه میشیم که همسر ما اونقدرام که فکر میکردیم  ایده آل های مارو نداره. در مواردی، ما خودمون به اشتباه فکر میکردیم، خصوصیاتی که داره شبیه ایده آل های ماست و میتونه آدم ایده آل و کاملی برای ما باشه.

افرادی که دید واقع بینانه دارن سعی می کنن شناخت واقعی و درستی پیدا کنن، تا به تناسب همون شناخت واقعی راه حل های مناسبی برای مسائلشون پیدا کنن. اما افرادی که درگیر عشق رمانیک خوشون هستن نمیتونن با این واقعیت کنار بیان.

 

دیدگاه غیرواقع بینانه

 

مرد آرمان گرا، به دنبال همسری میگرده که مهربانی، امنیت و اشتیاق مادری رو براش داشته باشه، در عین حال از رابطه جنسی هم باهاش لذت ببره.

این مقاله هم از دست نده :   چگونه با زنان رفتارکنیم؟

زن رمانتیک، از همسرش مراقبت، دوستی، مونس و همدمی مناسب بودن رو میخواد تابتونه در نظرش یک معشوق آرمانی باشه.

در بین این شور و هیجان، مرد شیفته ی زن میشه و زن دیوانه ی مرد.

زن و مردی که افرادی معقول و مسئولیت پذیر بودن. تبدیل میشن به افرادی که نسبت به تعهدشون در برابر خانواده، دوست و جامعه بی تفاوت میشن.

در اینجا مخالفتی با عاشق و شیفته ی هم شدن نداریم. بلکه توقع داریم علاوه بر تلاشی که پیش از ازدواج با همراهی مشاور خودتون برای رسیدن به شناختی صحیح دارید. در روند زندگی که با عشق رمانتیک شروع شده هم  دیدی واقع بینانه که با حل مسئله و شناخت خودتون همراه هست رو داشته باشید. چرا که زمانی که زیر یک سقف هستید میزان دریافت عشق و محبت، شرایط زندگی، روابط خانوادگی، تغییر میکنه.

باوردوم  : زن و مرد باید هر کاری رو باهم انجام بدن

این باور نادرستی که خیلی هم رواج داره به احتمال زیاد از باور نادرست رمانتیک اول سرچشمه میگیره. دو پرنده ی عاشق همه جا با هم میرن و همه کاری روبا هم انجام میدن و همه چیزو به هم میگن. مقاله ی 14 کارجالب برای انجام یک زوج  نیز کمک کننده خواهد بود.

به این شکل توجه کنید

دو دایره که در هم تنیده شدن رو میبینید. دایره ی مشکی ، فعالیت های مشترک زوجین هست که در کنارش فعالیت ها فردی و شخصی خودشون رو هم دارن. یعنی هر یک از زوجین، مدت زمانی رو به خودشون اختصاص میدن. در این حالت، حدود  75% الی 80%  فعالیت هاشون رو زوجین با هم مشارکت دارن. این سبک رابطه ی زوجی، یک زندگی عالی و ایده آل میتونه باشه .

این مقاله هم از دست نده :   راهکارهای رفع لکنت زبان

و اما تصویر بعدی، رابطه ی زوجی رو نشون میده که اشتراکات خیلی کمی با هم دارن. در نهایت فعالیت مشترک و یا صحبتی که مشترک باشه و اونهارو به هم نزدیک نگه داره بین اونها دیده نمیشه. در این حالت، هر یک از زوجین در دنیای شخصی خودشون زندگی می کنن و صرفا در رابطه ای هستن که ضعیفه.

و اما تصویر آخر، زندگی رمانتیکی رو به نمایش میذاره که غرق در این باور نادرست هستن. هیچ یک از افراد، فضای شخصی برای خودشون ندارن و بدون شریک عاطفیشون هویتی هم ندارن تا جایی که اگر شریک عاطفیشون، حداقل برای چند روز هم نباشه ، نمیتونن حتی از پس خودشون بربیان چه برسه به این که برنامه ی شخصی و فردی داشته باشه.

یعنی صد در صد در هم تنیده، بدون فضای شخصی،  که بعد ها تاثیرات مخرب خودش رو به مرور نشون میده.

کلام آخر

از اونجایی که رفتاری که از ما سر میزنه، منشا فکری و هیجانی داره. قطعا اون باوری که در ذهن ما جای گرفته تاثیر خیلی زیادی روی رفتار ما میذاره. این رفتارها میتونه نتیجه های متفاوتی مثل ایجاد حس خوب، حس نا امنی، خوشحالی، ناراحتی و یا ترس رو داشته باشه. بنابراین در درجه ی اول بیایم باور ها و افکارمون رو بررسی کنیم. ببینیم چقدر مخرب ویا چقدر سالم هستن، تا درنهایت بازنگری داشته باشیم و تغییر رفتاری ایجاد بشه. در صورت لزوم از روند مشاوره ازدواج و یا مشاوره خانواده به شکل مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *