HPV چیست

در واقع  ویروسHPV که ممکن است نگرانی های فکری و ذهنی برای هر مرد و زن فعال جنسی ایجاد کرده باشد. گروهی متشکل  از 200 ویروس مرتبط است که برخی از آنها از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می شوند. برخی افراد تصورات اشتباه و نگران کنندهای دارند که حتی باعث ایجاد وسواس در آنها و استرس برای داشتن رابطه ای سالم با شریک عاطفی شان شده.

 مقاله ی کاهش استرس در 3 دقیقه نیز کمک کننده خواهد بود.

 انواع HPV مقاربتی به دو گروه تقسیم میشوند

 

1)کم خطر

HPVهای کم خطر عمد تاً هیچ بیماری ایجاد نمی کنند. با این حال، چند نوع HPV کم خطر می تواند باعث ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، مقعد، دهان یا گلو شود.

 

2) پرخطر

.. HPV های پرخطر می توانند باعث ایجاد چندین نوع سرطان شوند. حدود 14 نوع HPV  پرخطر از جمله HPV 16، 18، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59، 66 و 68 وجود دارد. دو مورد از آنها، HPV16 و HPV18مشکل سازدرجهت ایجاد اکثر سرطان های مرتبط با HPV. هستند.

 

عفونت های شایع  HPV:

 

 تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی در عرض چند ماه تا چند سال پس از شروع فعالیت جنسی به HPV آلوده می شوند. حدود نیمی از این عفونت ها از نوع پرخطر HPV هستند. HPV می تواند هم مردان و هم زنان را مبتلا کند. هم مردان و هم زنان می توانند به HPV آلوده شده و به سرطان های ناشی از HPV مبتلا شوند.

این مقاله هم از دست نده :   نشانه های زنان با میل جنسی بالا

 

 اکثر عفونت های HPV باعث سرطان نمی شوند:

 

 سیستم ایمنی بدن شما معمولا عفونت های HPV را کنترل می کند تا باعث سرطان نشوند اما.  عفونت‌های پرخطر HPV که ادامه پیدا می‌کنند می‌توانند باعث سرطان شوند: گاهی اوقات عفونت‌های HPV با موفقیت توسط سیستم ایمنی کنترل نمی‌شوند.

هنگامی که یک عفونت پرخطر HPV برای سال‌ها ادامه یابد، می‌تواند منجر به تغییرات سلولی شود که اگر درمان نشود، ممکن است در طول زمان بدتر شود و به سرطان تبدیل شود.

 

واکسیناسیون HPV می تواند از سرطان جلوگیری کند:

 

 واکسن های HPV می توانند از عفونت با انواع HPV عامل بیماری جلوگیری کنند، از بسیاری از سرطان های مرتبط با HPV و موارد زگیل تناسلی جلوگیری کنند.

مقاله ی عفونت های جنسی نیز کمک کننده خواهد بود. 

عفونت HPV باعث چه سرطان هایی می شود؟

 

 عفونت‌های طولانی‌مدت با ویروس‌های HPV پرخطر می‌توانند باعث سرطان در قسمت‌هایی از بدن شوند که HPV سلول‌ها را آلوده می‌کند، مانند دهانه رحم، اوروفارنکس (بخشی از گلو در پشت دهان، پشت حفره دهان که شامل این سلول‌ها نیز می‌شود. یک سوم پشت زبان، کام نرم، دیواره های کناری و پشتی گلو و لوزه ها)، مقعد، آلت تناسلی، واژن و فرج. HPV سلول های سنگفرشی را که سطوح داخلی این اندام ها را پوشانده اند، آلوده می کند.

به همین دلیل، بیشتر سرطان های مرتبط با HPV نوعی سرطان به نام کارسینوم سلول سنگفرشی هستند. برخی از سرطان های دهانه رحم ناشی از عفونت HPV سلول های غدد در دهانه رحم هستند و آدنوکارسینوم نامیده می شوند.

این مقاله هم از دست نده :   تربیت جنسی کودک از چه زمانی ؟ کجا؟ چگونه؟

 

سرطان های مرتبط با HPV عبارتند از:

 

سرطان دهانه رحم: تقریباً همه سرطان های دهانه رحم توسط HPV ایجاد می شوند. غربالگری معمول می‌تواند از اکثر سرطان‌های دهانه رحم جلوگیری کند، زیرا به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اجازه می‌دهد سلول‌های پیش سرطانی را قبل از تبدیل شدن به سرطان پیدا و حذف کنند. در نتیجه، میزان بروز سرطان دهانه رحم  درکشورهایی که غربالگری انجام میشود در حال کاهش است.

 مقاله ی مشاوره مامایی و زنان نیز کمک کننده خواهد بود.

درباره روند و آمار سرطان دهانه رحم بیشتر بدانیم

 

. سرطان های اوروفارنکس:

 

 بیشتر این سرطان ها که در گلو (معمولاً لوزه ها یا پشت زبان) ایجاد می شوند، توسط HPV ایجاد می شوند (70٪ موارد). تعداد موارد جدید هر سال در حال افزایش است و سرطان های دهان و حلق در حال حاضر شایع ترین سرطان مرتبط با HPV در دنیاهستند.

 

سرطان مقعد:

 

 بیش از 90 درصد سرطان های مقعد توسط HPV ایجاد می شود. تعداد موارد جدید و مرگ و میر ناشی از سرطان مقعد هر سال در حال افزایش است. سرطان مقعد در زنان تقریبا دو برابر مردان است.

HPV چیست

سرطان آلت تناسلی:

 

 بیشتر سرطان های آلت تناسلی (بیش از 60٪) توسط HPV ایجاد می شود.

 

 سرطان واژن:

 

 بیشتر سرطان های واژن (75 درصد) توسط HPV ایجاد می شود

 

سرطان ولو:

 

بیشتر سرطان های فرج (70 درصد) توسط HPV ایجاد می شود ،تقریبا HPVهای پرخطر باعث 3 درصد از کل سرطان ها در زنان و 2 درصد از کل سرطان ها در مردان می شود. هر ساله حدود 45000 مورد جدید سرطان در قسمت هایی از بدن که اغلب HPV در آنها یافت می شود، وجود دارد. بر اساس مرکز کنترل بیماری (CDC) تخمین زده می شود که HPV باعث حدود 36000 مورد از این موارد می شود.

این مقاله هم از دست نده :   نشانه های زنان هات

 

 در سراسر جهان، مقدار سرطان های مرتبط با HPV بسیار بیشتر است. HPV های پرخطر باعث حدود 5 درصد از سرطان ها در سراسر جهان می شوند، به طوری که تخمین زده می شود سالانه 570000 زن و 60000 مرد به سرطان مرتبط با HPV مبتلا می شوند.

سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین سرطان ها و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​است، جایی که آزمایش های غربالگری و درمان تغییرات اولیه سلول های دهانه رحم به آسانی در دسترس نیست.

 مقاله ی چطور بفهمم باردارم نیز کمک کننده خواهد بود.

HPV چگونه منتقل می شود؟

 

 HPV به راحتی از بین شرکای جنسی عبور می کند. این بیماری می تواند از طریق هر تماس صمیمی پوست به پوست، از جمله رابطه جنسی واژینال-آلت تناسلی، رابطه جنسی آلت تناسلی-مقعدی، رابطه جنسی آلت تناسلی-دهانی، رابطه جنسی واژینال-دهانی و استفاده از اسباب بازی های جنسی یا اشیاء دیگر منتقل شود.

عفونت به راحتی بین شرکای جنسی منتقل می شود. کاندوم و سدهای دندانی می توانند شانس انتقال HPV را کاهش دهند اما به طور کامل از آن جلوگیری نمی کنند.

 

کلام آخر

با وجود این شرایط نیاز هست که تماس های جنسی کاملا محافظت شده باشد. از آنجایی که بروز علائم مشابه با زگیل تناسلی می تواند نگرانی ها و استرس زیادی برای افراد ایجاد کند.بنابراین حتما درصورت بروز علائم و نشانه ها که در مقاله ی علائم و نشانه های زگیل تناسلی گفته شده. نیاز هست که با مشاور مامایی و زنان مشورت شود.تا درصورت بروز مشکل اقدامات لازم انجام شود .

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *