تربیت جنسی کودک از چه زمانی ؟ کجا؟ چگونه؟

[cz_title id=”cz_69915″ cz_title=”” sk_overall=”text-align:justify;”]در موضوع تربیت جنسی کودک یکی از بزرگترین مسئولیت های تربیتی والدین پاسخ مناسب به سوالات فرزندانشان در مورد اینکه چگونه به دنیا آمده‌اند؟ جنسیت؟ رابطه والدین؟ و از این دست سوالات می باشد. این مسئله بسیاری از والدین را دچار سردرگمی و نگرانی می‌کند. آنها نمی‌دانند در مواجهه با چنین سوالات و کنجکاوی کودک چه واکنش و پاسخی داشته باشند کودکان به طور غریزی در این زمینه کنجکاوی و هر از گاهی سوالاتی در این زمینه از والدین و مربیان خود می‌پرسند.

بر اساس آمار تنها در صد کمی از والدین قادر به پاسخگویی درست به سوالات جنسی فرزندانشان هستند. عدم توانایی در پاسخگویی به این سوالات نا آگاهی ،نداشتن اطلاعات کافی در زمینه مسائل جنسی و نحوه انتقال درست آن به کودک دلبندشان می باشد.

تعریف تربیت جنسی

تربیت جنسی مانند بسیاری از مفاهیم دارای تعاریف متعددی می باشد که در اینجا به سه مورد از تعاریف که از ابعاد و جنبه های تربیت جنسی را واضح ‌تر و گویاتر بیان می‌کند پرداخته می‌شود:

الف) تربیت جنسی در مفهوم کلی خود یعنی انتقال ارزش ها نگرش ها و احساسات مربوط به مرد یا زن بودن ،دختر یا پسر بودن و آموزش انسانها در ارتباط با اعضای بدن و کارکرد آنها می باشد.

ب) تربیت جنسی یعنی دادن اطلاعات در مورد اندام خصوصی بدن کودک که هیچ کس نباید آنها را دیده و نباید در معرض دید افراد دیگر قرار بگیرد و نحوه مراقبت از آنها و بدن خود

ج) تربیت جنسی یعنی آموزش راه‌ها و روش‌های مختلف به کودک برای مراقبت از خودش و اینکه به آنها آموزش داده شود که اجازه ندهند هیچ‌کس به اندام خصوصی آنها دست بزند یا آنها را ببیند.

اهمیت تربیت جنسی

تربیت جنسی از آن جهت دارای اهمیت است که اطلاعات و نگرش های کسب شده در دوران کودکی و نوجوانی، سرتاسر زندگی شخصی و اجتماعی یک فرد را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد. تربیت جنسی به کنجکاوی ها و سوالات کودک در برابر بدن خود و تفاوت آن با بدن دیگران پاسخ می دهد. به دغدغه‌ها سردرگمی  نوجوان پاسخ می دهد. و از همه مهمتر نوجوان و یا در مواردی حتیکودک  برای یافتن پاسخ خود به صفحات نامناسب اینترنتی، شبکه‌های مجازی و اطلاعات از دوستان خود متوسل نمی شود که این خود یک خطر و آسیب  جدی برای نوجوان محسوب می شود.

این مقاله هم از دست نده :   انحرافات جنسی چیست؟

باید در نظر داشت که دستمالی شدن، تجاوز، دیدن فیلم یا عکس پورن ،دیدن روابط دیگران بخصوص پدر و مادر و امثال این موارد می‌تواند لطمات سخت و گاها جبران ناپذیری به کودک وارد کند که تا بزرگسالی همچنان ادامه دارد و می‌توان گفت مادام العمر میباشد و درمان آن کار بسیار سخت و حتی دور از انتظار است

لزوم تربیت جنسی کودک

تربیت جنسی از آن جهت دارای اهمیت است که اطلاعات و نگرش های کسب شده در دوران کودکی و نوجوانی. سرتاسر زندگی شخصی و اجتماعی یک فرد را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد. تربیت جنسی به کنجکاوی ها و سوالات کودک در برابر بدن خود و تفاوت آن با بدن دیگران پاسخ می دهد. به دغدغه‌ها سردرگمی  نوجوان پاسخ می دهد. و از همه مهمتر نوجوان برای یافتن پاسخ خود به صفحات نامناسب اینترنتی، شبکه‌های مجازی و اطلاعات از دوستان خود متوسل نمی شود که این خود یک خطر و آسیب جدی برای نوجوان محسوب می شود.

باید در نظر داشت که دستمالی شدن، تجاوز، دیدن فیلم یا عکس پورن ،دیدن روابط دیگران بخصوص پدر و مادر و امثال این موارد می‌تواند لطمات سخت و گاها جبران ناپذیری به کودک وارد کند که تا بزرگسالی همچنان ادامه دارد و می‌توان گفت مادام العمر میباشد و درمان آن کار بسیار سخت و حتی دور از انتظار است.[/cz_title][cz_image id=”cz_17553″ image=”3004″ sk_css=”margin-top:20px;margin-bottom:20px;”][/cz_image][cz_title id=”cz_98731″ cz_title=”” sk_overall=”text-align:justify;”]

تربیت جنسی از چه زمانی ؟کجا؟چگونه؟

یکی از مهمترین سوالات والدین این است که تربیت جنسی را چگو نه و کجا باید شروع کنند. عده ای معتقدند زمانی که کودک پرسش‌های خود را درباره تفاوت های ظاهری بدن خود با دیگران شروع کرد. گروهی نیز معتقدند که منتظر سوالات فرزند خود نشوند و تربیت جنسی را با آموزش حد و مرز و زمان و مکان برهنه شدن و تعویض لباس شروع کنند. اما نکته مهم و قابل توجه اینجاست که والدین عزیز باید بدانند که تربیت جنسی کودکان سالها قبل از شروع سوالات آنها و حتی قبل از تولد آنها آغاز می‌شود. تربیت جنسی از زمانی شروع می شود که والدین به فکر جنسیت فرزند   وترجیحی که به جنسیت او دارندشروع میشود. درواقع باید با تربیت کودک این روند تربیت جنسی نیز آغاز شود.

این مقاله هم از دست نده :   آموزش تربیت جنسی

ترجیحات  چیست

ترجیح به این معنا که، برخی به داشتن فرزند دختر، به این دلیل که باور دارند،انها آرام‌تر لطیف تر و حساس تر هستند. تربیت شان از پسرها آسان تر خواهد بود بیشترتمایل دارند و گروهی هم دقیقاً به دلایلی که گفته شد دختر را شکننده تر و آسیب پذیرتر می دانند. ترجیح می دهند که فرزند آنها پسر باشد.  چون  پسر آزادتر، جسورترو. خشن تر است و برای این دنیایی که پر از تبعیض و  نابرابری است مناسب‌تر هستند. اینگونه اعتقادات و باورها در بیشتر موارد باعث شده که نحوه تربیتی والدین نسبت به دخترها و پسرها کاملاً متفاوت باشد.

به این صورت که نسبت به برهنگی تعویض لباس و پوشاک کودک پسر آسان گیری بیشتری نشان می‌دهند. معتقدند که چون پسر است برهنه دیده شدن او اهمیتی ندارد. از او توقع دارند مردانه رفتار کند خود را قوی نشان داده  به طور مثال: مرد گریه نمیکند و متقابلاً در مورد دختر ها کاملاً عکس عمل می‌کند. مرتباً ظرافت و لطافت دلبری و عشوه‌ گری او را تحسین و تقویت می‌کنند. به تنوع پوشش و مدل موهای او بسیار اهمیت می‌دهند. همه این رفتارها ظاهراً طبیعی و همان روش شکل دهی یا قالب گیری هویت کودک است. اما اغلب والدین از یک چیز ناآگاهند، ان هم اهمیت و اثر گذاری کلمه یا رفتار خود نسبت به فرزندانشان.

نکته بسیار مهم و قابل ذکر  

نکته بسیار مهم اینجاست که بچه‌ها الگو پذیرند و یا می‌توان گفت تقلید کننده رفتار والدین هستند. برای تربیت جنسی کودک نیاز به تکرار و باید و نباید نیست همین قدر که رفتار والدین خود را ببینند. آنچه در زندگی واقعی جریان دارد و ناگفته تمرین و تکرار می‌شود اثراتی به مراتب بیشتر و عمیقتر دارد. به طور مثال والدی که در حضور دیگران لباس خود را عوض نمی‌کند.

این مقاله هم از دست نده :   چه کسی باید شروع کننده رابطه جنسی باشد؟

موقع رفتن به حمام خارج از حمام و در حضور دیگر اعضای خانواده برهنه نمی شود. موقع تعویض لباس در اتاق را می‌بندد . همین رفتارهای ساده و ابتدایی می‌تواند زمینه‌ساز بسیار مناسب و خوب برای تربیت جنسی کودک باشد. بدون بحث،تحکم و توضیح زیاد و اینکه باید در نظر داشت بچه ها با حرف زدن والدین و بزرگترها متوجه نمی‌شوند. آنها با دیدن رفتار یاد می‌گیرند و الگوپذیری می‌کنند پس والدین باید در عمل  و رفتار پیش قدم باشند. البته این موارد تا پیش از سن دبستان برای کودکان از امتیاز بالایی برخوردار است. آموزش نه گفتن به کودک در این مرحله اهمیت بالایی دارد.

رفتار کودکان در سنین مختلف

۰ تا ۴ سالگی

کودک سعی می کند اندام های جنسی اش را لمس کند. به اندام خصوصی جنس مخالف نگاه می کند می‌خواهد ببیند که چه شکلی است او دوست دارد و کنجکاو است. تفاوت بین اندام های جنسی خود و دیگران را کشف کند هم اندام  خودش را نشان می‌دهد و هم اندام دیگران را می بیند یا در موردش سوال می‌کند. همه موارد ذکر شده طبیعی است بازی شایع در این سن خاله بازی دکتر بازی میباشد.

۵ تا ۸ سالگی

لمس آلت ماهرانه تراست گاها لطیفه های بی ادبانه می گوید تا بقیه را بخنداند. دکتربازی در این سن آگاهانه تر است دست می‌زند چون میداند چیست.

۹ تا ۱۲ سالگی

لمس اندام جنسی خودش و بقیه . این اولین تجربه جنسی او است هم جنس و غیرهم جنس خود را از روی لباس لمس میکند. این یک شوخی جنسی است رفتار کودک به معنای داشتن رابطه نیست. نامه ها و بوسه های یواشکی این یک هیجان جنسی هست قرار نیست رابطه جنسی شکل بگیرد.

 

کلام آخر

 

در این روند نیاز هست که والدین با اطلاعات و آگاهی کامل و مناسب عمل کنند بنابراین استفاده از آموزش تربیت جنسی امری ضروری است که در مقاله ی آموزش تربیت جنسی می توانید استفاده کنید. در صورت وجود شرایط خاص و یا نیاز به راهنمایی متناسب با شرایط خود از مشاوره ی رایکان تلفنی آوای مشاوران در زمینه مشاوره ی کودک بهره ببرید.[/cz_title]

4/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *