آیا خودارضایی ضرر دارد؟

امروزه با در دسترس بودن وسایل ارتباط جمعی نظیر ماهواره اینستا تلگرام و اینترنت سن بلوغ تا حدود زیادی پایین آمده. به طوری که فرزندان امروز خیلی از مسایل جنسی را می دانند و حتی گاهی بعضی از جوانان آگاهی دارند. به خاطر فراهم نبودن شرایط ازدواج و عدم کنترل هیجانات جنسی مبتلا به بعضی از انحرافات و اختلالات جنسی شده اند. یکی از اختلالات شایع در این سن خود ارضایی است.

این موضوع بیشتر در دوره نوجوانی بروز می کند،غریزی است و دست انسان نیست و  امری کاملا طبیعی است. اما مانند همه موارد زندگی باید اعتدال در آن رعایت شود تا فرد به آن مبتلا نشود. برای بررسی و شناسایی خود ارضایی باید نیروی جنسی  و نیاز جنسی در بلوغ را در نظر گرفت. همینطور نیاز است به خانواده‌ها مربیان معلمان و متصدیان آموزشی و پرورشی توصیه شود که با نوجوانان در این زمینه صحبت کنند. چرا که سن نوجوانی سن ازدواج و تشکیل خانواده نیست پس نوجوان ما با این شرایط و این نیاز و نیروی جنسی چه باید بکند. استفاده از مشاوره جنسی در این روند کمک کننده خواهد بود.

سلامت جنسی چیست؟

هورمون استروژن پروژسترون و تستسترون در دوران جنینی تولید می شود تا یک جنین مذکر یا مونث به وجود بیاید. فیزیولوژی کارکرد جنسی از دوران  جنینی شروع می‌شود. یعنی نوزاد پسر در زمان بارداری مادر و در رحم مادر نعوظ دارد. چون فیزیولوژی کار می کند و در حال شکل‌گیری است. یک ماه بعد از تولدنوزاد، هورمون ها قطع می شود و می ماند برای دوران بلوغ چون در دوران بلوغ رشد کامل می شود تا فرد بتواند بارور شده و ارتباط جسمی و جنسی برقرار کند.

شروع رفتارهای جنسی در کودکی

   کودک سه ساله ای که به آلت تناسلی خود دست میزند. در عامه مردم این مسئله خود ارضایی قلمداد می‌شود اما از نظر مغز هیچ لذت جنسی وجود ندارد. مغز هورمون جنسی ترشح نمی کند فقط این رفتار برای کودک لذت بخش و خوشایند است.

اگر کودک خودش را می مالد والد با تغییر توجه می تواند حواسش را پرت کند تا مشکلی پیش نیاید اما اتفاقی که می‌افتد. این است که والدین در اینگونه مواقع با کودک به شدت برخورد کرده و گاه او را تنبیه می کنند. غافل از اینکه این بچه بزرگ می شود . بزرگترین خطردر گیرنده های جنسی است. ترشح دوپامین و هورمون ها که زودتر از موعد( دختر زیر ۸ سال و پسر زیر ۱۱) شروع به فعالیت می کند حالا چه اتفاقی می‌افتد؟

این مقاله هم از دست نده :   سوالات مهم قبل از ازدواج و خاستگاری

آیا باید کودک تنبیه شود؟

 زمان رسیدن به  بلوغ زود تر می شود فرزند مادچار بلوغ زودرس می شود که متاسفانه باعث مشکلات و درگیریهای زیاد میشود. همین کودک در دوران بلوغ و نوجوانی به صورت پنهان و یواشکی انجام می شود. مثلاً با رفتن به توالت و حمام یا پیدا کردن مکان امنی در خانه و گوشه کنار دست به خود ارضایی می زند. البته با ترس و وحشت از اینکه مبادا پدر و مادر از رفتار او آگاه شوند. همین کودک در بزرگسالی در زمانی که باید ازدواج کند و تشکیل خانواده بدهد.دچار ترس شده و نمی تواند با شریک جنسی و همسر خود وارد رابطه شود.

اینجاست که خود ارضایی خود را به شکل ناقص و آزاردهنده خود را نشان می دهد و زندگی فرد را مختل می‌کند. پس ما به عنوان والدین مربیان و معلمان باید یاد بگیریم رفتارهای جنسی کودک بین ۳ تا ۵ سالگی کاملاً طبیعی است و لذت جنسی و یا خود ارضایی قلمداد نمی‌شود. تنها با پرت کردن حواس کودک می توان او را از این کار باز داشت تا در آینده دچار مشکل نشود. تکامل جنسی مثل  تکامل جسمی باید صورت بگیرد پس نیازی به تنبیه وخشونت نیست. همانطور که گوش دست، پا وبقیه اندام کودک رشد میکند. اندام جنسی وحواس جنسی نیز در حال رشد هستند واین یعنی سلامت فرزند ما. هر صدمه ای که کودک ما ببیند در آینده خودش را نشان می‌دهد. یکی از این صدمات خود ارضایی است.

آیا خودارضایی کنیم؟آیا خودارضایی کنیم؟

خود ارضایی آنقدرها هم که همه فکر می‌کنند کار وحشتناکی نیست. خود ارضایی باعث فلج کوری، کری، کچلی و …. نمی شود. باعث بروز بیماری‌های جسمی نمی‌شود. اما اگر در حد افراط  باشد. باعث مشکلات فراوان می شود چون به اختلال تبدیل می شود. اگر در حد اعتیاد باشد فاجعه آور است.

خود ارضایی افراطی بدون تنظیم و در حد اعتیاد فرد را دچار مشکل جنسی می کند و این مشکل انتهایی ندارد. حالا توجه کنید نوجوانی که به سن ازدواج نرسیده و یا جوانی که توانایی تشکیل خانواده و ازدواج ندارد. چه باید بکند؟ آیا ما به عنوان والدین میتوانیم به نوجوان خود این اجازه را بدهیم که شریک جنسی داشته باشد و خودمان شرایط را هم کنیم. قطعاً این طور نیست چون باید به عواقب آن :انتقال ویروس بیماری ها همچون عفونت های جنسی و یا حتی hpv و بارداری ناخواسته و …. توجه کرد و این راهکار اصلاً اصولی نیست.

پس چه باید کرد؟

فردباید خودارضایی کند اما اصولی ودر حد اعتدال .

اثیرات خودارضایی کنترل نشده:

جسمی ( فیزیو لوژیک)

ذهنی

تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که خودارضایی کنترل شده ودرحد اعتدال به فرد آسیبی وارد نمیکند.

این مقاله هم از دست نده :   7 جمله ای که نباید به زنان گفت

جسمی

از نظر فیزیولوژیکی تاثیر وحشتناکی نمی گذارد . خود ارضایی روی لوب پیشانی که جلوی سر قرار دارد اثر گذار است. لوب پیشانی مسئول تصمیم گیری و برنامه ریزی  است. تکرار زیاد این کار  باعث می‌شود نتوانیم در زندگی تصمیمات باکیفیت بگیریم. به خوبی برنامه ریزی کنیم ودرنهایت منجر به تصمیمات نادرست میشود که البته این مسئله کم اهمیت وکوچک نیست.

ذهنی:

بیشتر مشکل ایجاد شده خودارضایی ذهنی است. دوپامین هورمونی است که بر اثر لذت در بدن ترشح می شود میزان ترشح دوپامین به میزان لذتی که میبریم بستگی دارد. باخودارضایی دوپامین زیادی در بدن تولید میشود. در این صورت فرد برای کسب لذت بیشتر با تلاش کمتر به دنبال این مسئله میرود که این خود باعث درگیری ذهنی بسیار زیاد می شود. چرا که فرد به دنبال یک مکان امن ،تصاویر متنوع ذهنی و موقعیتی است که بتواند این کار را انجام دهد. ذهن  به شدت درگیر میشود و در نتیجه به دنبال آسان ترین راه برای کسب لذت است. این آسان بودن راه باعث ایجاد اعتیاد به خودارضایی یا در نهایت اعتیاد جنسی  وانحرافات جنسی میشود.

ارتباط بین خو ارضایی کنترل نشده با اعتیاد جنسی و انحرافات جنسی

در موارد بالا ذکر شد که دوپامین هورمون لذت است و خود ارضایی آسان ترین راه برای ترشح این هورمون با تلاش کمتر است. مشکل بزرگ زمانی ایجاد می شود. که فرد دیگر در شرایط عادی نمی تواند به این میزان بالا از دوپامین برسد و بدن هم می خواهد به همان میزان دوپامین برسد. اما با تلاش کمتر. پس خود ارضایی را به شما پیشنهاد می‌کند. اینجا ذهن مجبور است که تصویر سازی کند چه چیزی کمک می کند که شما تصویر سازی کنید؟

 ساده ترین و آسان ترین راه  تماشای فیلم پورن با بازیگران خاص و استایل خاص است. در نتیجه فرد مرتباً این نوع فیلم ها را پیگیری می‌کند و با تماشای آنها خود ارضایی کرده به اوج لذت و ارگاسم می رسد و دوپامین زیادی ترشح می کند. حالا در نظر بگیرید اگر این رفتار به طور مداوم تکرار شود. باعث اعتیاد جنسی و به دنبال آن انحرافات جنسی میشود چطور و چگونه؟

پس نتیجه میگیریم تماشای فیلم پورن ساده ترین و آسانترین راه برای رسیدن به ارگاسم از طریق خود ارضایی می باشد. این فیلمها به راحتی در دسترس هستند. فرد نیازی نمی بیند برای به دست آوردن این فیلم ها تلاش زیادی بکند پس مسیر هموار است.

اتفاق بد اول

  این است که بدن بدون تماشای فیلم های پورن و خود ارضایی نمی تواند به اوج لذت برسد و دوپامین ترشح کند. هیچ لذتی جایگزین این لذت برای فرد نمی شود در نتیجه دست به رفتارهای عجیب می زند. به طور مثال وقتی وارد زندگی مشترک می‌شود که البته اگر بتواند. هرگز با شریک جنسی ، پارتنر یا همسر خود به اوج لذت نمی رسد. او نمی تواند یک رابطه جنسی واقعی را تجربه کند.

این مقاله هم از دست نده :   15 چیزی که برای مرد ها مهمتر از زیبایی است

در کنار همسر یا شریک جنسی خود است ولی لذتی نمی برد و خود ارضایی میکند. توان برقراری ارتباط واقعی وسالم را با شریک جنسی واقعی ندارد. موارد بسیاری دیده شده که فرد در کنار همسر خود هست. ولی برای ارضا شدن و لذت بردن خود ارضایی میکند. و عملاً نمی‌تواند یک رابطه جنسی واقعی را تجربه کند. اولین ضربه ای که وارد می شود این است که فرد توانایی برقراری ارتباط ندارد. تصویری از  رابطه جنسی واقعی ندارد.

تصویرذهنی

او با خیال و با تصویری که در ذهن خود مجسم می‌کند. وارد رابطه می‌شود یا اصلا وارد رابطه با همسر خود نمی‌شود. و اینجاست که شریک جنسی او متوجه می‌شود. که در حین رابطه همسرش هیچ لذتی در کنار او نمی برد و یا اصلا تمایلی به رابطه با او ندارد. پس در خود عیب یابی میکند،فکر،روح و روانش بهم میریزد وهرچه تلاش میکند بی فایده است.

ایرادی در نوع رابطه نیست فقط این فرد با تصور دیگری و آنچه که در فیلم دیده ارضا میشود. وجود پارتنر ،همسر یا شریک جنسی در اینگونه مواقع بی‌تاثیر است. اینجاست که همسر او فکر می کند دوست داشتنی جذاب و زیبا نیست و مشکلات از اینجا آغاز می شود. خود ارضایی امکان ترشح دوپامین را بسیار بالا می برد. هیچ چیز نمی تواند به اندازه تماشای فیلم های پورنو و تصویرسازی ذهنی  و در نهایت  خود ارضایی این لذت را در فرد ایجاد کند .ضمن اینکه این لذت بدون هزینه آسان و در دسترس است.

 اتفاق بد دوم

این است که فرد اعتیاد به خودارضایی پیدا کرده اعتیاد به تماشای فیلم های پورن دارد پس وقتی که وارد رابطه جنسی می شود هیچ لذتی برای او ندارد. ضمن اینکه تماشای مکرراین فیلمها هم جذابیتی ندار پس چه می کند؟

 اولین کاری که می کند برای ایجاد تنوع و لذت در رابطه و اینکه از این پروسه تکراری خارج شود درگیر انحرافات جنسی میشود.

کلام آخر

عواقبی که به همراه دارد به این شکل است که فرد، آگاهانه به همسر خود پیشنهاد سکس های گروهی می دهد و یا خودش  همسرش را در اختیار فرد دیگری می گذارد. خود تماشا کننده است و از این قبیل روابط به شدت شایع می شود. در حین رابطه با همسرش اسم افراد دیگری را می آورد. این افراد می‌توانند مرد و یا زن باشند که از افراد نزدیک یا دور باشند. می‌تواند خواهر همسر برادر همسر مادر و یا پدر همسر فرد باشد. میتواند دوست ،همکار ،همسایه وحتی در موارد متعددی دیده شده فرد سوم رابطه، یک مغازه دار،پزشک معالج یا کارگری باشد. که مثلاً  در محل سکونت آنها مشغول ساختمان سازی یا…….باشد. این قضیه در خانم‌ها نیز رایج است اما در آقایان بیشتر دیده شده.

4/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *