انواع سبک دلبستگی در عشق

درحقیقت آگاهی از سبک های دلبستگی در عشق، در روند رابطه ی عاطفی تان تاثیرگذار خواهد بود. به طوری که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. بنابراین با استفاده از اطلاعات خود می توانید تغییرات دلخواه خود را داشته باشید.

آوای مشاوران در این مقاله قصد داریم انواع سبک دلبستگی را برای شما عنوان کند. می توانید با استفاده از مشاوره رایگان تلفنی و همراهی مشاوره رایگان خانواده این سبک را در خود و شریک عاطفی تان پیدا کنید.

 

اهمیت سبک دلبستگی در عشق

شاید این نکته بسیار عجیب به نظر برسد که ارتباطی که کودک در ابتدای زندگی خود با مادرش دارد. الگوی میشود برای تمام ارتباطات انسانی در زندگی او.که این ارتباطات اجتماعی، ارتباط عاطفی می باشد. زیگموند فروید دراین باره می‌گوید: رابطه نوزاد _والا نمونه نخستین برای رابطه عاشقانه بعدی در بزرگسالی اوست.

اعتماد به نفس

مرحله پایانی ساختار شخصیت انسان اعتماد به نفس او می باشد. چنین فردی هدفمندی به جسم، شخصیت و زندگی خود اعتماد می‌کنند. بر اساس توانایی خود زندگی را با نظم و ثبات به پیش می‌برد.

نکته حایز اهمیت اینجاست که ترتیب این مراحل در شکل گیری شخصیت اهمیت دارد. یعنی هیچ گاه یک فرد نمیتواند بدون عبور از این مراحل مختلف به اعتماد به نفس برسد. اما در برابر شرایط عده ای از افراد بدون توجه به ساختار شخصیت انسان دست به تغییر و تحولات درونی می زنند. این گونه افراد معمولا به اعتماد به نفس کاذب دچار می‌شود، که درمان آن بسیار سخت نباشد و از این روست که به افراد پیشنهاد می‌شود به هیچ وجه از مشاوران غیرمتخصص رمزی را که حرکتش را میتوان ساخت شخصیت آنها را آشفته کند.

این مقاله هم از دست نده :   با مدرسه نرفتن کودک چه کنیم

 

انواع سبک دلبستگی در بزرگسالانانواع سبک دلبستگی در بزرگسالان

دلبستگی ایمن

به صورت ایده‌آل یک کودک از زمان ۶ ماهگی تا ۲ سالگی یک رابطه احساسی نسبت به یک بزرگسال که همواره با اوست و به واکنش‌های او پاسخ می‌دهد،تشکیل دهد. ضروری است که این شکست دلبستگی در این برهه از زندگی کودک ثابت بماند. طی سال دوم زندگی کودک از آن بزرگسال به عنوانی پایگاه ان برای کشف بیشتر محیط پیرامون و مستقل شدن استفاده می‌کند که بستگی کودک در این رابطه به صورت ایمن است.

دلبستگی اجتنابی

کسانی در زندگی کودک هستند که به صورت عاطفی در دسترس نیستند و در نتیجه نسبت به نیازهای کودک پاسخ و آگاه نیستند. آنها در هنگام آسیب دیدن یا ناراحت بودن کودک واکنشی به او نشان نمی‌دهد. این والدین کودک را از گریه کردن منع کرده و تشویق به مستقل بودن می کنند. بچه های این گونه افراد به سرعت به بزرگسالانی کم سن و سال تبدیل می شوند،که روی پای خود هستند. این بچه ها هیچ چیز از دیگران طلب نکرده و کاملاً تو دار هستند. این بچه های دلبستگی اجتنابی باید والدین ناسازگار تشکیل خواهند داد.

شخصیت تهاجمی

افرادی که در بچگی دلبستگی اجتنابی دارند به احتمال زیاد در بزرگسالی دچار الگوی کدلبستگی تهاجمی می‌شوند. این افراد معمولا تنهایی را ترجیح می دهند‌ آنها ارتباطات و عواطف را نسبتاً بی اهمیتی می‌دانند. افرادی منطقی بوده و احساسات خود را سرکوب می‌کند. پاسخ معمول آنها به مشاجره و شرایط استرس ها اجتناب کردند. از آن شرایط با فاصله گرفتن است. زندگی اینگونه افراد تعادل ندارد،آنها درونی بوده و نسبت به بیرون ایزوله هستند و خودشان و دیگران جدا هستند.

این مقاله هم از دست نده :   چطور با زنان غرغرو رفتار کنیم

دلبستگی اضطرابی_اجتنابی

برخی بزرگسالان با کودکان خود سازگاری ندارد. زمانی که پاسخ آنها به کودک خود مناسب و قانع کننده است،اما در دیگر اوقات تو مخی ولی احساس هستند. کودکان این دسته از افراد عصبی بوده و احساس ناامنی کرده .نمی‌دانند چه نوع رفتار از والدین انتظار داشته باشند.این کودکان نسبت به والدین خود اغلب دچار تردید و عدم اطمینان هستند. اما در همان زمان در عین ناامیدی به شدت به دنبال والدین خود را نیز هستند. بچه‌ها به والدین غیرقابل پیش‌بینی خود یک وابستگی نایمن اجتنابی دارند.

شخصیت پریشان

بچه هایی که دارای دلبستگی ناایمن اجتنابی هستند. اغلب در بزرگسالی دارای شخصیت پریشان میشود به عنوان بزرگسال آنها مون تقد خود بوده و نسبت به خود ایمن هستند. آنها همیشه به دنبال تایید دیگران بوده در حالی که این کار هم باعث رفع شک و تردید آنها نسبت به خود نمی شود. در روابط آنها با دیگران اینکه احساسات عمیق آنها توسط دیگران تر می شود. باعث نگرانی و عدم اعتماد آنها می‌شود این باعث می‌شود آنها به شدت دنباله‌رو والدین خود بوده و به شدت آنها وابسته شود. زندگی افراد تعادل ندارد و ایمنی آنها باعث می شود. علیه خود موضوع گرفته و در روابط خود از لحاظ عاطفی ناامید شوند.

دلبستگی آشفته

زمانی که والدین یا پرستار از تو سوء استفاده کنند آن گونه رفتار تهدید آمیز و ظالمان فیزیکی و عاطفی را به عنوان چیزی که زندگی‌اش را تهدید می‌کند تجربه می‌کند. این کودک گرفتاری شرایط دشوار و وحشتناک می‌شود. نیز زنده ماندن به او می‌گوید که به یک آغوش امن پناه ببرد اما آغوش امن برای آغوش همان کسی است که در حال تهدید و ترساندن است. شکل وابستگی منبع غذا و بسته کودک است در این اوضاع کودکان معمولا از خودشان گریزان هستند. آنها خود را از آنچه که در حال اتفاق افتادن برای آنها جذاب کرده و هر آنچه که در حال تجربه کردن هستند. راهی به قوه هوشیاری آنها ندارند بچه ها در ایران وضعیت دشوار نسبت به تصویر والدین ترسناک خود دارای دلبستگی آشفته هستند.

این مقاله هم از دست نده :   چطور مشکلمو با همسرم حل کنم

شخصیت ترسو_اجتنابی

افرادی که با دلبستگی آشفته بزرگ می‌شوند معمولاً دچار الگو وابستگی ترس و اجتناب می شود. از آنجا که به عنوان یک کودک آنها طی بروز آسیب های روحی از احساسات خود فاصله می‌گیرند. به عنوان یک بزرگسال نیز از خودشان فاصله می‌گیرد. آنها خواهان برقراری رابطه با دیگران هستند و تا زمانی که از لحاظ احساسی به هم نزدیک نشوند،خودش احساس راحتی می کنند. در این زمان است که در کودکی سرکوب شده بودند. دوباره شکوفا شده و بدون اینکه بدانند که آنها مربوط به گذشته در زندگی فعلی خود را نشان می‌دهد. این شخصیت دیگر در زمان حاضر زندگی می‌کند و در اول دارد که آسیب روحی کهنه را تجدید می کند. زندگی این افراد تعادل ندارد.آنها نه یک حس منسجم نسبت به خود داشته و نه یک ارتباط مشخص با دیگران دارند.

کلام آخر

با توجه به موارد ارائه شده می توانید مسیر را در رابطه ی عاطفی خود هموارتر کنید. اما از آنجایی که هر شخضی با توجه به شرایط خاض و متفاوت زندگی که دارد. قطعا دارای تفاوت هایی هست و نیاز به دریافت همراهی تخصصی در صورت نیاز می توانید از مشاورین متخصص کمک بگیرید.

 

منبع؛کتاب روانشناسی عشق نوشته امید الوندی

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *