دعوا و پرخاش کودک با خواهر برادر

دعوا و پرخاش کودک با خواهر برادر


راهکارهای ساده، مقابله با دعوا و پرخاش کودک

 

هر والدینی دوست داره که کودکش رفتار ملایم و دوستانه بدون دعوا و پرخاش با خواهر، برادر و یا دوستان و همسالانش داشته باشه. والدین ترجیح میدن که فرزندشون روابط مسالمت آمیز طولانی با دوستاش داشته باشه. احساس کنه دیگران میپذیرنش و طرد نمیشه. همچنین تمایل دارن که پیوند کودک با خواهر و برادرش کاملا خوب باشه. حقیقت ماجرا این هست که این موارد بدون کمک والدین امکان پذیر نیست.

آوای مشاور در این مقاله قصد داره مهارت هایی که نیازهست والدین به فرزندانشون آموزش بدن رو عنوان کنه. همچنین راهکارهای تربیتی برای رفع این پرخاش و دعوا ها به والدین ارائه میده تا با استفاده از این راهکارها فرزندان دوست داشتنی تری تربیت کنن.

 

دعوا و مشاجره کودک

اگر قرار که کودک ما در آینده به خودش متکی باشه. پس ما نباید توقع داشته باشیم همیشه و هرجا با همه موافق باشه. مخالف بودن یک بخش طبیعی زندگی هست. اما در برخی مواقع هم حق با شماست. بعضی از کودکان پافشاری مداومی برای مخالفت دارند. انگار که همیشه آماده ی مشاجره هستن که آخرش هم به دعوا ختم میشه.

کودکانی که معمولا در مدرسه و یا گروه دوستان مشاجره میکنن. درواقع مشکلاتشون از منزل به مدرسه جا به جا میکنن. برخی دیگر از مهارت های اجتماعی برخوردار نیستند و نمی دانند چه طور بدون دعوا یا مشاجره با همسالانش کنار بیاد.

والدین باید تا حد ممکن به کودکانشان مهارت های مناسبی رو برای به کرسی نشوندن حرفشون و مخالفت نشون دادن بیاموزند. نیاز که والدین خودشون رو در این زمینه الگو قرار بدن. از روش های که در این مقاله ارائه میشه استفاده کنن. با این حال مشاجره و دعواهای بیش از حد نیازمند دریافت همراهی و کمک از مشاوره کودک هست.

این مقاله هم از دست نده :   آموزش جرات ورزی و نه گفتن به کودک

 

مخالفت مجاز و غیرمجاز

از همان ابتدا نیاز هست که شما برای فرزندتون مشخص کنید. کدام یک از روش های  مخالفت کردن مجاز و مورد قبول شما هست و کدامیک غیرمجاز. نکته ی مهم اینجاست که این روش های غیر مجاز برای خود شما نیز غیر مجاز خواهد بود.

برای شروع در طول یک هفته لیستی از موقعیت هایی که فرزندان شما با هم مشاجره می کنند رو یادداشت کنید. تا در کنار هر یک از این موقعیت ها راه حل های نامناسبی که هر بار تکرار میشن و در ستون بعدی راه حل های مناسبی  که برای هر موقعیت میتونید ارائه بدید رو یادداشت کنید. مقاله ی آموزش نه گفتن به کودک نیز مفید حواهد بود.

جدول زیر نمونه ی مناسبی میتونه باشه:

موقعیترا ه حل نامناسبراه حل مناسب
دعوا برای نوبت بازیهمدیگرو هل میدنصحبت کنیم و با همراهی نوبتی بازی کردن رو یاد بدیم
برای استفاده از اسباب بازی ها اختلاف دارناز حرف های رکیک و داد و بیداد استفاده میکننهردو طرف دلایلشون رو بگن و تلاش هایی برای آروم شدن داشته باشن
به یک نفر به عنوان داور مراجعه کنن

 

نکته ی مهم

همونطور که در مقاله ی تربیت کودک نیز به موارد مهم اشاره شد و گفته شد. برای سپری کردن این مراحل نیاز به صبوری و تلاش های شما هست. در این مورد هم علاوه بر استفاده از روش های تربیتی خاص کودک  نیاز که صبور هم باشید.

دعوا و پرخاش کودک با خواهر برادر

راهکار های حل اختلاف

راهکارهای حل اختلاف رو به فرزندتون یاد بدید. میتونید این کار رو در قالب بازی، داستان سرایی و شعر انجام بدید. با از روش های زیر استفاده کنید:

  • میتونید نقش هسالان کودکتون در موقعیت های مختلف رو بازی کنید. جریانی رو پیش بیارید تا مخالفت فرزندتون بالا بیاد. سپس بهش یاد بدید چطور از دعوا جلوگیری می کنید. سپس نقش ها رو عوض کنید و اجازه بدید فرزندتون در نقش حلال، موضوع رو حل کنه. فراموش نکنید که تشویق و جایزه ی کوچیک میتونه ترغیب کننده و کمک کننده باشه.
  • داشتن رفتاری آرام رو به کودکتون آموزش بدین. زمان مشاجره به هر دو طرف بگین یک قدم به عقب برن و نفس عمیق بکشن. از کودک بخواید که به آرومی و بدون دادن القاب بد، علت دعوا رو تعریف کنن. سپس از هر کدام از طرفین بخواید که راه حلی پیشنهاد بدن.
  • به کودک یاد بدید که چه موقع لازم که از دعوا کناره گیری کنه و یا در مواقعی هم تسلیم بشه. چون این دعوا ارزش وقت گذاشتن نداره.
  • رفتار کودک رو تشویق و با تحسین کردن تقویت کنید. زمانی که کودک شما مهارت های جدیدی رو برای حل و رفع اختلافات یاد میگیره یا از تن دادن به یک دعوا خودداری میکنه، تحسین فراموش نشه. زمانی که راه حلی بجز مشاجره ارائه میده حتما بهش پاداش بدید.
این مقاله هم از دست نده :   تربیت کودک

 

تهیه یک برد و صفحه ی نصب شده

 

در قدم اول از جنگ ها و مشاجره ها صورت برداری کنید. فهرستی را تهیه کنید که در آن راه حل های مثبت برای اختلافات، مشاجرات و دعواهای جدی رو ثبت کنید.

 

  • دو فهرست تهیه کنید

یکی از فهرست ها شامل دعواهایی که خودتون شاهدش بودید. دیگری، آن مواردی که کودک به شما گزارش می کنه. فهرست رو در معرض دید نصب کنید.هرچند روز یکبار فهرست رو بازبینی کنید. برای هر پیشرفت به کودک پاداش بدید و تحسینش کنید به عنوان مثال: ( این عالیه! سه روز که دعوا نکردی) ( هفته ی پیش 3 بار دعوا داشتی اما این هفته دو بار، بیا بازم بازی کنیم تا بیشتر پیشرفت کنی و جایزه بگیری)

 

  • به پیشرفت کودک جایزه بدید

برای اینکه سیستمی که راه انداختید موفق تر عمل کنه. نیاز هست که زمان هایی که کودک حتی کمتر بگومگو داره با ذکر علت بهش پاداش بدید. برای نحوه ی جایزه دادن میتونید از مقاله ی نحوه ی تحسین و جایزه دادن کودک استفاده کنید. برای مثال: اگر کودک با خواهر یا برادرش کمتر دعوا کرد. هردوی اونهارو برای تفریح بیرون ببرید و یا اجازه بدید کمی دیر تر بخوابن و یکی دیگ از برنامه ها و کارهای مورد علاقشون رو انجام بدن.

 

  • پیامد منفی رفتارش رو بهش نشون بدید

همونطورکه به کودک برای پیشرفت هایی که داشته پاداش میدید و این روند تاثیر گذار هست. نیاز که کودک بدونه با دعوا و مشاجره عواقب لذت بخشی در انتظارش نخواهد بود و شما هم تسلیم نخواهید شد.

این مقاله هم از دست نده :   آموزش عملی توالت رفتن به کودکان

به عنوان مثال:

کودک رو از مزایایی که داره محروم کنید

اگر بر سر تلویزیون تماشا کردن دعوا و مشاجره به پا شده. بدون بالا بردن صدا و یا توجه به مشاجره ها و گریه ها، دیدن تلویزیون برای باقی روز ممنوع میشه.

اگر بر سر بازی با اسباب بازی ها و یا یک بازی خاص به جان هم افتادن. کودکان رو برای باقی روز از بازی کردن بخصوصا همان بازی محروم کنید. ( اگر نتونید با هم کنار بیاید اجازه ندارین باهم بازی کنین)

درخصوص محروم کردن میتونید به مقاله روش مناسب تنبیه و جریمه ی کودکان برید.

 

کلام آخر

در خصوص مواردی که گفته شد با روش های ساده ای مواجه هستید که نیاز به صبوری و همراهی شما داره. باز هم تاکید میکنم نقش خودتون به عنوان الگو رو اصلا نادیده نگیرید. مشاوره رایگان تلفنی این مسیر را برای شما فراهم می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *