مشکلات توالت رفتن کودک

مشکلات توالت رفتن کودک


[cz_title id=”cz_91354″ cz_title=””]

مشکلات توالت رفتن کودک

 

در مرحله ای که  والدین توقع توالت رفتن از کودک خود دارن، ممکن با چالش هایی مواجه بشن. میبینیم که برخی والدین در آموزش توالت رفتن نمیتونن موفق عمل کنن یا سختگیرانه برخورد میکنن، که باعث آسیب ها و مسائلی در آینده ی فرزند میشه و یا با سهلگیری ، باز هم نمیتونن به درستی عمل کنن و به نتایج مناسبی برسند.

در این مقاله آوای مشاوران قصد دارد، موارد مورد نیاز برای آموزش های توالت رفتن کودک را عنوان کند.

 

زمان توالت رفتن کودک

زمان یادگیری توالت رفتن در کودکان با هم تفاوت دارد. برخی کودکان با الگو قراردادن بزرگسالان از دیگران یاد میگیرند که به موقع به توالت بروند. برخی کودکان دیرتر یاد می گیرن. اینکه والدین در این مواقع نگرانی هایی داشته باشند. کاملا طبیعیه چون فکر می کنن که نکنه هیچوقت یاد نگیره یا خیلی دیگه دیر بشه.

 

 

آموزش توالت رفتن

آموزش توالت رفتن از جمله مواردی هست که والدین رو درگیر و نگران میکنه. در این مواقع والدین از راهنمایی های ضد و نقیض دوستان و فامیل استفاده می کنن که باعث سردرگمی خودشون در پیدا کردن راه حل مناسب میشه. حتی در مواردی پدر مادر های با تجربه هم متوجه میشن. تجربیاتی که برای بقیه ی  بچه هاشون داشتن برای این فرزندشون کارایی نداره .

نظرعموم درمورد مرحله ی توالت رفتن کودک، این هست که اجازه بدید خودش  به صورت طبیعی و به مرور زمان  یاد بگیره. بعضی ها هم معتقدن که طی چند روز با فشارها و روش های متنوع تنبیه و محدودیت کودک و یا پاداش دهی موثر و تشویق، میشه توالت رفتن رو آموزش داد و نتیجه گرفت.

این مقاله هم از دست نده :   چطوری بگم دوستت دارم؟

 

 

آموزش توالت رفتن چه زمانی باید انجام بشه ؟

درمورد آموزش توالت رفتن کودکان بعضی نکات اهمیت زیادی دارن. نکته ی مهم این هست که آموزش پیش از موعد مناسب، میتونه ضررهایی رو  برای فرزند داشته باشه .

آموزش توالت رفتن، باید زمانی انجام بشه که بدن کودک از لحاظ فیزیکی آمادگی پذیرش اون رو داشته باشه. زمانی که توانایی مثانه برای نگهداری ادرار افزایش پیدا میکنه و همچنین، با کمتر شدن تعداد دفع در روز به کنترل ادرار و مدفوع کمک میشه بهترین زمان برای شروع هست.

ترتیب معمول کامل شدن کنترل به این شکل هست :

اول: باید کنترل مدفوع در شب رو پیدا کنه.

دوم: به کنترل مدفوع در روزبرسه.

سوم: باید بتونه کنترل ادرار در روز رو داشته باشه.

چهارم: به کنترل ادرار در شب برسه.

در این مراحل استثنا هم وجود داره و این نکته ی مهم رو در نظر داشته باشید، که دختران معمولا زودتر به کنترل عمل دفع میرسن.

 

سن مناسب آموزش توالت رفتن

 

اکثر کودکان بین 2تا 3 سالگی این آمادگی رو پیدا می کنن تا کنترل عمل دفع در روز رو بهشون آموزش بدیم. برخی کودکان هم ممکن که در 20 ماهکی به این آمادگی برسن.

با نکات و روش هایی که به شما ارائه میدیم میتونید آموزش رو شروع کنید، اما عجله نکنید. زمانی که آمادگی های لازم رو دیدید شروع  کنید و اصلا به این موضوع اهمیت ندید که پسر همسایه یا دختر فامیل خیلی وقت که دیگه خودشو کثیف نمیکنه .

توالت رفتن یک مهارت نسبتا پیچیده است! کودک شما باید نیاز به توالت رفتن رو حس کنه و اون رو بشناسه. باید  بتونه تا رسیدن به دستشویی و درآوردن لباس ها خودش رو نگه داره. درسته که این مراحل برای بزرگسالان عادی و پیش پا افتادس اما قطعا برای کودک کار ساده ای نیست.

بنابراین قصد داریم با آموزش هایی که ارائه میدیم از سختی کار کم کنیم.

 

نکات آموزش تئوری توالت رفتن

با توجه به نکاتی که به شما ارائه میدیم، میتونید آموزش تئوری رو برای فرزندتون شروع کنید. یادتون باشه، قبل از اینکه ازاینکه آموزش عملی توالت رفتن کودک آغاز بشه و از نکاتش استفاده کنید، حتما نکات آموزش تئوری رو انجام بدید، تا زمینه ی لازم برای آموزش عملی فراهم بشه .

این مقاله هم از دست نده :   با مدرسه نرفتن کودک چه کنیم

 

1 . آگاهی از بدن خود

در این مرحله لازم هست که به کودک، نام بخش های مختلف بدن و عملکردهایی که هر بخش داره روتوضیح بدید، اینکه ادرار و مدفوع از کجا اومده، ( توضیح بدید که ادرار و مدفوع بخشی از بدنش نیست ).

اسم مربوط به هراندام رو به کودک یاد بدید. اجازه بدید وقتی به حمام میره خودش رو ببینه و شما هم عادی عمل کنید، برای آموزش این موارد میتونید از قالب شعر های تخصصی کودکانه، یا داستان های کوتاه و زیبا استفاده کنید، تا هم مفهوم تر باشه و هم بهتر در خاطر کودک باقی بمونه.

 

 2 . کلمات مربوط به توالت رفتن

این مرحله اهمیت بالایی داره، نیاز هست کودک شما با واژه های مربوط به توالت رفتن آشنا بشه. نکته ی مهم اینجاست که کلماتی که به کار میبرید برای کودک قابل فهم باشه.

3 . درک مفاهیمی مثل توالت داشتن، کثیف کردن، خیس کردن.

آیا کودک شما میتونه بگه که توالت داره و یا خودشو خیس کرده؟ اغلب کودکان زیر یکسال نشونه هایی رو به شما میدن که متوجه این موضوع بشید. اما کم کم که سن بالاتر میره این علائم هم دیگ نشون داده نمیشه. والدینی که تجربه دارن ممکن بفهمن که کودک توالت داره، یا مشغول توالت کردن هست.

به عنوان مثال: وقتی که کودک گوشه ای کز میکنه و مشغول دفع میشه. این صحنه ها دقیقا  اولین فرصت های هستن که می تونید به کودک کمک کنید تا احساس توالت داشتن رو بفهمه و به شما بگه.

شما باید سعی کنید کودک رو در حین مدفوع کردنش گیر بیارید و براش توضیح بدید که مشغول انجام چه کاری هست. اسم این کار و این احساس چیه به عنوان مثال میتونید بگید: “سام کوچولو الان پی پی داره سام داره پی پی میکنه. حالا که تموم شد بیا بریم پوشکت رو عوض کنیم.”

این مقاله هم از دست نده :   جملاتی که باید به زنان گفت

کم کم که کودک بزرگتر میشه و مفهوم این احساس رو دریافت میکنه، احتمالا به شما میگه که خودش رو خیس کرده و یا کثیف کرده. حرفش رو نادیده نگیرید، بلافاصله برای اینکه شمارو مطلع کرده تشویقش کنید و فوری پوشک و لباس رو عوض کنید.

 

در این مرحله فقط قصد داریم کودک فرق بین خشک و خیس و پوشک تمیز و  کثیف رو بفهمه. چون با رسیدن به این درک شما رو کم کم قبل از توالت کردن خبر میکنه.

یک ترفند متفاوت هم این مورد میتونه باشه که به طور تصادفی پوشک فرزندتون رو کنترل کنید. اجازه بدید خودش هم پوشک رو چک کنه، اگر درست تشخیص داد که پوشک تمیز یا کثیف تشویقش کنید.

 

ترس از توالت رفتن

قبل آموزش توالت رفتن، این نکته اهمیت زیادی داره که ترس هایی که کودک داره رو بشناسیم. ممکن که کودک شما از صدای سیفون بترسه یا از فضای توالت ترس داشته باشه، یا حتی فکر کنه که مدفوعی که ازش خارج میشه، جزئی از بدنش و نباید دور ریخته بشه ، بهتر بهش توضیح بدید که مدفوع ، همون غذایی که بعد از جذب چیزای مفیدش ،بدن تفالش رو به صورت مدفوع پس میده و باید دور ریخته بشه .

در اغلب موارد این ترس ها با توضیحات، بازی، شعر و امتحان کردن برخی موارد، مثل  در دست گرفتن شیر آب ، کشیدن سیفون، از بین میره و کودک والدین روهمراهی میکنه .

 

کلام آخر

در این بخش سعی شد که موارد مهم و کلیدی که قبل ازانجام آموزش عملی نیاز به تمرین و بررسی دارن عنوان بشه. اما چنانچه در هر مرحله از این نکات دچار سردرگمی ها و یا چالش و مشکل شدید به عنوان مثال: ترس ها و نگرانی ها بیشتر ادامه پیدا کرد، حتما با مشاور کودک مشورت کنید، تا با توجه به شرایط و ویژگی های مختص فرزندتون برای شما راهنمایی ها و تکنیک های ویژه ای رو ارائه بده. در این روند با استفاده از مشاوره رایگان تلفنی مسیر برای شما هموارتر خواهد شد. یادتون نره به هیچ وجه از اجبار استفاده نکنید. چرا که حتی اگر نتیجه هم بگیرید بعد ها در بزرگسالی فرزندتون تاثیرات مخربی داره.[/cz_title]

[cz_music_player fixed=”true” flat=”true” center=”true” id=”cz_94744″ tracks=”%5B%7B%22title%22%3A%22%D8%A8%D8%AC%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%86%D8%8C%20%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C%20%D9%85%D8%AA%D9%86%20%D8%B1%D9%88%20%D8%A8%D8%B4%D9%86%D9%88%DB%8C%22%2C%22mp3%22%3A%22https%3A%2F%2Favayemoshaveran.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9.mp3%22%7D%5D” sk_player=”font-family:iranyekan;background-color:#000001;” css_width=”100%”]
5/5 - (1 امتیاز)

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *