چطور باهمسرم آشتی کنم؟

روابط سالم و مبتنی بر سازگاری و تفاهم بین اعضا به خصوص زن و شوهر است. با توجه به تغییرات و پیچیدگی روزافزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی آموزش مهارت ها برای آماده سازی افراد جهت رویارویی با دیگران و زندگی مشترک و موقعیت‌های دشوار امری ضروری به نظر می رسد.

بی شک اگر زوجین در روش‌های ارتباطی مهارت داشته باشند. می توانند بسیاری از مسائل زندگی را حل کنند و از زندگی لذت ببرند. هیچ زندگی مشترکی بدون آسیب و مشکل نیست اما اگرمهارت های ارتباطی تقویت شود. اسیبها کمتر و حل مسئله را راحت تر می شود. در این روند با استفاده از مشاوره رایگان خانواده که به صورت مشاوره رایگان صورت می گیرد استفاده کنید.

قهرچیست؟

قهر بدترین شیوه ابراز خشم و باعث قطع اتصال و ارتباط می باشد. این عمل همه راه ها را برای حل مسئله می‌بندد. قهر یکی از انواع مرموز پیچیده بسیار بدجنسانه ای است. که به عنوان یکی از بازی های بد زندگی که باعث تخریب است شناخته شده و نو عی بازی روانی موذیانه و بچگانه است. کسی که قهر میکند در حال بازی روانی است یک رفتار موذیانه دارد تا طرف مقابلش را عذاب داده و مطیع خود کند. مثل یک برده او را تحت سلطه خود در بیاورد.

افرادی که قهر می کنند عموماً دارای اعتماد به نفس پایین و توانایی ارتباطی بسیار ضعیفی هستند. قهر کردن عموماً در بین افراد صمیمی و عزیز زندگی مثل اعضای خانواده خواهر برادر پدر و مادر و بیشتر از همه همسر رخ می دهد. وگرنه انسان با افراد غریبه قهر نمی کند چون اصلاً رابطه ای دوستانه با آنها ندارد. از همه بدتر قهر کردن بین زوجین بسیار بسیار زندگی و روابط احساسی و عاطفی را شکننده و حساس می‌کند. تا جایی که اگر قهر کردن طولانی شود منجر به طلاق عاطفی و در نهایت طلاق واقعی و فیزیکی خواهد شد.

مقاله ی تفاوت روانشناختی زنان و مردان نیز کمک کننده خواهد بود.

منطق کسی که قهر میکند

منطق قهر این است چون من کاری نمی کنم پس گناهی هم مرتکب نشده‌ام قالب افرادی که قهر می کنند دو دلیل دارند. یکی کنترل شخص مقابل و دوم من همه چیز را تمام و کمال می خواهم. اما در واقع معنی این رفتار این است که من با رنج دادن ظاهری خودم قصد دارم به تو نیز رنج بدهم بدون اینکه مسئولیتی داشته باشم .فردی که دائم قهر میکند حتمادر کودکی وقتی که قهر می کرده همه را به التماس کردن وادار می کرده.

این مقاله هم از دست نده :   چطور دل شوهرم ببرم

در ذهن او چه میگذرد؟

 من قصد دارم میزان رنج و هم میزان مقاومت و علاقه فرد مقابل را نسبت به خود اندازه گیری کنم. بازی خطرناکی است بازی قهر کردن که نشان دهنده این است که فرد از سلامت روانی بی‌بهره است. در نهایت القای این حس بد که تو و دیگران و رابطه بد هستند. هدف در زندگی این افراد برنده شدن در بازی است. بدون آنکه هزینه داشته باشند می خواهند بگویند از شما برترند در این گونه مواقع فرد رنجدیده اصولاً همسرفرد است.

چون او نزدیکترین فرد به شخص آسیب رسان است و این انسان تلاش می‌کند تا تمام ناراحتی ، عذاب، رنج، خشم و کینه خود را به همسرش تخلیه کند. با این روش اوبه آرامش می‌رسد بی توجه به اینکه همسر شدیدا آسیب دیده ،عذاب می کشد و آن را دچار یک بحران روانی بزرگ میکند . بسته به شرایط روانی فرد آزار رسان(قهر کننده) مدت زمان قهر متفاوت است گاه قهر هایی دیده شده که سالها به طول انجامیده و در طی این سال‌ها شخص با همسر خود هیچگونه ارتباط فیزیکی وکلامی نداشته و این بزرگترین رنج روانی است.

افرادی که قهر می‌کنند از داشتن ۲توانایی بی بهره اند

الف)  خود مشاهده گری

 این افراد توانایی اینکه بتوانند خودشان را از بالا ببینند که چه کاری می کنند ندارند. انها مشاهده درونی از خود ندارند نمی‌توانند خود را ارزیابی کنند. توانایی حل مسئله و مشکل را در درون خود ندارند. نمی‌توانند هیچ موضع و رفتاری را از دید خود تماشا کنند هرگز خود را جای شخص دیگری قرار نمی‌دهند.

ب) قدرت همدلی و همدردی

نمی توانند طرف مقابل را بفهمند. تواضع و فروتنی ندارند  درک طرف مقابل در آنها بسیار فعال است. متواضع و فروتن نیستند کسی که متواضع و فروتن نیست نمی‌تواند هم به خود و هم به دیگران حق اشتباه بدهد. این که تو میتوانی اشتباه کنی و اشتباه کردن یک رفتار طبیعی است که هر انسانی می‌تواند به آن مرتکب شود. آنها نمی توانند درک کنند که انسان واجب الخطاست و حتماً خطا می کند افرادی که قهر می‌کنند خودشیفته اند و یک غرور فریبنده دارند. قدرت اصلاح خود را ندارند بسیار بی منطق هستند و هرگز خود را مقصر قلمداد نمی کنند. همیشه دیگران باعث رنجش او شده اند و خود را از اینکه دیگران را آزرده مبرا میداند.

رفتار گرایی نظریه اسکینر

از دید اسکینر چهار حالت شکل دهی به رفتار وجود دارد

این مقاله هم از دست نده :   تکنیک بهبود رابطه عاطفی با شوهر

۱) تقویت مثبت

۲)تقویت منفی

۳)تنبیه مثبت

۴)تنبیه منفی

تقویت مثبت:

 کودکی که کار خوب می کند مادر به او شکلات می دهد تقویت منفی:

 شما سردرد دارید قرص میخورید سردرد موقتاً خوب میشود

 تنبیه مثبت:

 بچه حرف زشت می زند مادر او را کتک میزند.

 تنبیه منفی :

بچه حرف زشت می زند مادر اسباب بازی را از او می گیرد

حالا این فرضیه ها را وارد یک رابطه زوجی کنید.

 همسر شما با شما قهر می کند در واقع شما را تنبیه منفی میکند کسی که قهر میکند اولین تیشه را به ریشه رابطه میزند تیشه محکم‌تر بعدی را شما می زنید وقتی که با او مهربان می شوید سعی می کنید که با او آشتی کنید و سعی در درست کردن رابطه دارید قهر کننده خوشحال شده و لذت می برد این همان تقویت مثبت است شما با این کار به او یادآوری کرده اید که هر زمان کاری کردید که او دوست نداشت دوباره میتواند با شما قهر کند .

حالا چه اتفاقی برای شما می‌افتد ؟

شما خوشحال هستید که توانستی دل همسرتان را به دست بیاورید در شما تقویت منفی شکل گرفته و یاد گرفته اید که هر زمان همسرتان چیزی میخواهد به او بدهید و فکر میکنید رابطه درست شده اما دقیقاً برعکس رابطه نابود می‌شود، یعنی اینکه طرف مقابل یادگرفته چطور با روش غیر منطقی به خواسته‌هایش برسد از این به بعد به هر دلیل منطقی و غیرمنطقی چه شما مقصر باشید چه نباشید با شما قهر میکند تا به خواسته‌اش برسد و در این صورت یک رابطه معیوب شکل می‌گیرد و دیر یا زود به جدایی ختم می شود.

باکسی که قهر میکند چه کنیم ؟باکسی که قهر میکند چه کنیم ؟

۱) پیشگیری:

 قبل از ازدواج در مرحله خواستگاری موضوع قهر را مطرح کنید از اوبخواهیدهرمشکلی هست عنوان کن ولی قهر نکن اول کار قاطع و محکم در مورد موضوع تان صحبت کنید

۲) قاطع باشید:

قاطعیت داشته باشید اگر همسرتان قهر کرد و سه روز گذشته فکر کنید که خوب آشتی می کنید و اولین قدم را برمی‌دارید. دوباره باز هم قهر میکند این دفعه ۱۰ روز طول می کشد و اقدامی نمی کند باز شما پیش قدم می شوید .رفتارشما  اورا به این نتیجه می‌رساندکه هر چقدر که زمان قهر طولانی شود شما باز هم پیش قدم می شوید و قدم اول را برمی‌دارید و همچنان به این رفتار ادامه می

دهید شما به او یاد می‌دهید که با شما قهر کند لطفاً قاطع باشید هرچقدر زمان قهر طولانی شد پیشقدم نشویدبخصوص در مواردی که مقصر نیستند

۳) شکستن چرخه معیوب رابطه:

همسرتان قهر میکند و شما سریعاً پیشقدم میشوید کمک میکنید این چرخه معیوب فعال‌تر شود اگر می دانید همسرتان یا طرف مقابل شما روی مسئله حساس است هرگز آن کار را نکنید تا مجبور شود قهر کند . اگر همسرتان قهر کرد و خودش مقصر بود هرگز خود را برای آشتی کردن با آب و آتش نزنید به او فرصت بدهید به رفتار زشت و نامعقول و خودش پی ببرد

این مقاله هم از دست نده :   با مدرسه نرفتن کودک چه کنیم

۴) بدگویی و توهین ممنوع:

در زمان بروز مشکل هرگز به خانواده‌های یکدیگر توهین نکنید

۵) تقویت رفتار خوب:

اگر بر سر موضوعات جدی قهر کردید حتماً نزدیک مشاور خانواده و یا خانواده درمانگر بروید و از او کمک بخواهید اما اگر موضوع جدل جدی نباشد و آشتی کردید باید رفتار مثبت همسرتان را تقویت کنید به طور مثال اگر که به دلیل بدقولی همسر بوده و حالا آشتی کردید بابت خوش قولی های بعدی روی او را ببوسید و او را تشویق کنید دوباره بر سر یک بدقولی دیگر قهر نکنید تشویق کار خوب پایدارتر است

۶) اشتیاق:

اگر همسرتان بعد از قهر اولین قدم را برداشت شما بهترین اشتیاق خود را نشان دهید هر چقدر که ناراحت و دلشکسته و رنجور و عصبانی هستید لطفاً با روی باز بپذیر اگر دوست دارید همسرتان کاری را بکند که شما دوست دارید روی غرور خود پا بگذارید

۷)قدردانی:

اگر همسرتان پیشقدم شد و با شما آشتی کرد بگویید ممنونم که با من آشتی کردی من هم اگر باعث ناراحتی تو شدم عذرخواهی می کنم ولی دیگر هرگز قهر نکن هر موقع ناراحت شدی مشکلت را بگو و با من در میان بگذار من به تو مشتاقم پس کمک می کنم مشکل حل شود.

عواقب قهر در زندگی زناشویی :

  • قهر کردن چرخه بازخورد مثبت را از رابطه شما حذف میکند
  • قهرمانع تعامل مثبت با همسر میشود
  • حرف نزدن باعث سردی رابطه و در نهایت طلاق عاطفی یا فیزیکی می شود
  • قهر کردن باعث کمرنگ شدن شما میشود همسرتان با اطرافیان یا دوستان موضوع را مطرح می‌کنند آنها نیز او را حمایت عاطفی می کند حق را به او می دهد در نتیجه همسرتان دیگر به حمایت عاطفی شما نیاز ندارد و عذاب شما بیشتر میشود
  • با قهر کردن هیچ مسئله حل نمی شود تمام مسائل زندگی نیمه کاره رها می شود
  • قهر کردن بی مسئولیتی به همراه دارد در واقع شخص خودش را راحت می‌کند تا هیچ مسئولیت و موردی را در زندگی به دوش نکشد.

مکان مهم:

الف)دعواهای زناشویی یک موقعیت باخت باخت است هرگز یکی برنده و دیگری بازنده نیست هر دو بازنده هستند عشق ازدواج مثل یک میدان برای رقصیدن است نه برای جنگیدن اگر تعادل و رقص و لب نیستید لطفاً ازدواج نکنید

ب) مسائل کوچک با تقویت مثبت حل می شود نه با قهر کردن

ج) در موارد حاد مثل خیانت یا درگیری فیزیکی قهر کردن کارگشا نیست

د) قهر کردن به این معنی است که من ۸۰ درصد درد میکشم تا بتوانم به تو ۲۰ درصد درد وارد ن)کنم به جای قهر کردن احساسات خود را بیان کنید موضوع را نیمه کاره رها نکنید حل مسئله کنید.

کلام آخر

افرادی که زیاد قهر می کنند عموما کسانی هستند که در کودکی سرزنش، مقایسه، تنبیه،تحقیرو تبعیض،…در مورد آن‌ها زیاد صورت گرفته  و به ارتباط آنها آسیب زده ارتباط مهمترین عامل خوشبختی انسان است.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *