10 مهارت ارتباطی موثر در روابط برای ازدواج سالم

ارتباط، پایه و اساس یک ازدواج سالم است. این نحوه ارتباط شما و همسرتان، به اشتراک گذاشتن افکار و دیدگاه‌هایتان و حل و فصل اختلافات است. مهارت های ارتباطی برای همه آسان نیست. برخی از زوج ها باید سال ها روی تکنیک های خود کار کنند. اما با گذشت زمان، آنها قادر خواهند بود صریح و صادقانه با یکدیگر صحبت کنند. مهم نیست که شما و همسرتان در حال حاضر چقدر به هم متصل هستید. همیشه جایی برای تقویت و رشد رابطه شما وجود دارد. در شرایط حاد تر مشاوره خانواده و یا مشاوره ازدواج کمک کننده خواهد بود.

  1. تمام توجه خود را به همسرتان معطوف کنید

پیامکی صحبت نکنید چه همسرتان به شما شوخی می‌کند یا یک راز عمیق خانوادگی را فاش می‌کند. شما باید توجه خود را به او معطوف کنید.

فناوری های حواس پرتی را کنار بگذارید، تلویزیون را بی صدا یا خاموش کنید و به طرف همسرتان متمایل شوید. اینکار به او نشان می دهد که به اطلاعاتی که می دهد اهمیت می دهید. تکان دادن سر و حفظ تماس چشمی هر دو راه های عالی برای نشان دادن اینکه به همسرتان گوش می دهید هستند. شما می توانید مکانی را در خانه خود ایجاد کنید که در آن وسایل الکترونیکی برای محدود کردن حواس پرتی های تکنولوژیکی قرار گیرد.

  1. حرف شریک خود را قطع نکنید

قطع شدن سریعترین راه برای تشدید بحث است. هنگام برقراری ارتباط با شریک زندگی خود، مهم است که هر دو طرف احساس کنند فرصتی برای صحبت کردن و شنیده شدن دارند. ممکن است وسوسه انگیز باشد که در زمانی که همسرتان هنوز در حال صحبت کردن است، نظر خود را ابراز کنید. به خصوص اگر احساس می کنید که او یک واقعیت را اشتباه می داند. اما مهم است که صبر کنید. توجه به شریک زندگی خود در حالی که متمرکز و در ارتباط هستید نشان دهنده احترام شریک شماست. حرف شریک خود را قطع نکنید.

این مقاله هم از دست نده :   چرارابطه طولانی به ازدواج نمیرسه

  1. یک فضای خنثی ایجاد کنید

برقراری ارتباط همیشه آسان نیست. بسیاری از زوج ها پرداختن به موضوعات “سخت” مکانی را در یک فضای خنثی، مانند میز آشپزخانه، مفید می دانند. ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما بحث در مورد عدم توانایی جنسی همسرتان در رختخواب می‌تواند باعث شود که او احساس حمله کند و باعث شود در آینده اتاق خواب را با دیدی منفی ببیند. مشاجره در خانه یکی از اقوام نمونه دیگری از این است که یکی از شرکا احساس می کند که ضرب المثل “مقام بالا” را در مشاجره دارد.

  1. رو در رو صحبت کنید

یکی از بهترین مهارت های ارتباطی در روابط که می توانید استفاده کنید این است که همیشه در مورد موضوعات مهم رو در رو صحبت کنید. پیامک مطمئناً راهی برای گفتگوهای جدی رابطه یا تصمیم گیری های بزرگ نیست. زیرا لحن صدا را نمی توان از طریق پیام های متنی تعیین کرد.

در عوض، زمانی را انتخاب کنید که بتوانید با شریک زندگی خود رو در رو باشید. به این ترتیب هم می توانید توجه کامل خود را به یکدیگر معطوف کنید و هم می توانید نشانه های غیرکلامی یکدیگر را بخوانید. وقتی چیزها به صورت حضوری گفته می شود. فضای کمی برای «گم شدن مطالب در ترجمه» از طریق فناوری وجود دارد.

  1. هنگام بروز مشکلات از عبارات “من” استفاده کنید

یکی از مشکلاتی که زوج ها هنگام دعوا با آن مواجه می شوند حمله به یکدیگر است. با استفاده از جملات “من”، فشار را از شریک زندگی خود دور می کنید. به جای این که بگویید «تو این کار را کردی و این باعث عصبانیت من شد»، سعی کنید ارتباط برقرار کنید: «احساس می‌کنم وقتی این اتفاق افتاد، احساساتم جریحه دار شد». تفاوت را ببین؟ شما به جای اینکه به شریک زندگی خود حمله کنید، مشکل را از آن خود کردید. این تکنیک ساده و در عین حال مؤثر از رفتن هر یک از شما به حالت حمله یا دفاعی بی مورد با یکدیگر جلوگیری می کند.

  1. با همسرتان صادق باشیدبا همسرتان صادق باشید

صادق بودن همیشه آسان نیست، اما کلید یک رابطه سالم است. یک مطالعه در مورد “12 کیفیت رابطه دوستی سالم” نشان داد که ارتباط خوب، صداقت و اعتماد به عنوان برخی از بالاترین ویژگی ها ذکر شده است. صادق بودن به این معناست که وقتی احساس می کنید مسائلی وجود دارد که باید در مورد آنها صحبت کنید به همسرتان بگویید. همچنین به این معنی است که به جای بهانه جویی، اشتباه خود را بپذیرید و عذرخواهی کنید. صداقت نه تنها به ایجاد ارتباط باز واقعی بین شما و همسرتان کمک می کند، بلکه به ایجاد اعتماد نیز کمک می کند.

  1. در مورد چیزهای کوچک صحبت کنید

یکی از مهارت های ارتباطی عالی در روابط زمانی است که شما و همسرتان می توانید در مورد چیزهای کوچک و همچنین چیزهای بزرگ صحبت کنید. می توانید ازدواج خود را با صحبت در مورد روزتان، افکارتان یا به اشتراک گذاشتن داستان های خنده دار هفته خود تقویت کنید.

این مقاله هم از دست نده :   راههای شناخت فرد مناسب برای ازدواج

وقتی متاهل هستید، هر موضوعی باید برای بحث باز باشد. نباید چیزی وجود داشته باشد که برای به اشتراک گذاشتن آن خیلی ناخوشایند یا ناراحت کننده باشد. با صحبت در مورد چیزهای کوچک، صحبت کردن در مورد موضوعات مهمتر در آینده را آسان تر خواهید کرد.

  1. از قانون 24 ساعت استفاده کنید

وقتی دو نفر با هم ازدواج می کنند و با هم زندگی می کنند، حتماً دست اندازها در جاده وجود دارد. بعضی روزها وقتی شریک زندگی شما نزدیک است احساس می کنید رنگین کمان ها و پروانه ها در خانه شما شناور می شوند. مواقع دیگر، زمانی که همسرتان نزدیک است، احساس سردرد خواهید کرد. اگر از شریک زندگی خود احساس ناامیدی می کنید و می خواهید شکایت خود را بیان کنید، لحظه ای مکث کنید. قانون 24 ساعت را تمرین کنید. بنابراین او ماشین ظرفشویی را خالی نکرد یا جوراب هایش را بر نداشت. آیا واقعاً پایان جهان است؟ آیا در 24 ساعت آینده برای شما مهم است؟ اگر نه، در نظر بگیرید که آن را رها کنید. تا در موقعیتی مناسب برای حل این موضوع گفتگو کنید.

  1. تماس فیزیکی برقرار کنید

مهم نیست که مکالمه شما چه لحنی دارد. تماس فیزیکی مهم است. تحریک پوست با شدت کم، مانند دست زدن به شریک یا نوازش بازوی او، باعث ترشح اکسی توسین می شود. هورمون عشق باعث تقویت پیوند و همدلی در شرکای عاشقانه می شود و همچنین می تواند به عنوان یک عامل ضد استرس عمل کند و رفتار مشارکتی را تقویت کند.

  1. ارتباط را سرگرم کننده کنید

برقراری ارتباط نحوه صحبت شما در مورد مسائل خانوادگی و مالی، مشکلات و راه حل های آنها و نحوه تصمیم گیری شما و همسرتان است. اما، فراموش نکنید که برقراری ارتباط نیز باید سرگرم کننده باشد. صحبت کردن با شریک زندگی تان به معنای به اشتراک گذاشتن داستان های خنده دار، رویاهای آینده و اشتراک در گفتگوی عمیق است. این لحظاتی هستند که ارتباط عاطفی عمیق تری ایجاد می کنند و اکسی توسین و دوپامین را افزایش می دهند. همیشه زمانی را برای بررسی شفاهی با همسرتان اختصاص دهید، خواه گفتگوی بعدی جدی باشد یا احمقانه.

این مقاله هم از دست نده :   11 راه جذب کردن مرد ها

کلام آخر

ارتباط کلید یک رابطه شاد و سالم است. شما می توانید با صریح و صادق بودن در مورد نیازهای جسمی و عاطفی خود، باز ماندن در مورد مسائل مالی و توجه کامل به شریک زندگی خود، ارتباطات خود را در ازدواج بهبود بخشید. این 10 مهارت ارتباطی موثر را در روابط امتحان کنید و به زودی تفاوت را در ازدواج خود تجربه کنید.با داشتن مشاوره تلفنی در این مسیر از همراهی مشاوران متخصص بهره ببرید.

3/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *