راههای شناخت فرد مناسب برای ازدواج

وقتی می‌‌خواهیم خانه بسازیم ، جلوی زلزله را نمی‌توانیم بگیریم اما جلوی خسارت را چطور؟

جلوی تلفات را چطور؟

نقش مهندس طراح و مهندس بازرس چقدر است؟

آیا همه چیز تقدیر است؟ آیا وقتی یک خانه خراب می‌شود به سراغ مهندسی آن می‌روند و می‌گویند:” خودت را ناراحت نکنی ازدو، سرنوشت این خانه ویرانی بوده است؟”

ما ” همین طوری” از کسی خوشمان می‌آید؟

” همین طوری ازدواج می‌کنیم؟

” همین طوری” بچه دار می‌شویم؟

” به سادگی ” طلاق می‌گیریم؟

ما  به جای تفکر و تحلیل، به جای شناخت قوانین و اصول زندگی، به جای شناخت خود و دیگری، از روی ماه تولد ، همسر انتخاب می‌کنیم. ازدواج از عمل باز قلب هم حساس تر است، چون در عمل ناموفق قلب ، حداکثر یک نفر می‌میرد! اما در ازدواج ناموفق ، حداقل دونفر هر روز می‌میرند. در این روند مشاوره رایگان ازدواج هدیه ای از آوای مشاوران به کمک شما خواهد آمد.

اهمیت خودشناسی

نداشتن خود شناسی و خود‌آگاهی در انتخاب همسر می‌تواند دردسرهای بزرگی برای ما به وجود آورد. وقتی مهارت خودشناسی و خود آگاهی را یاد بگیریم، می‌دانیم علائق، رغبت ،نیاز،خواسته ها و توانایی ها و نقاط ضعف ما چیست تا متناسب با آن انتخاب کنیم و تصمیم بگیریم.وقتی چیزی درباره خود نمی‌دانیم و بر وجود خودمان اشراف نداریم، این نداستن باعث آسیب به جسم و روح ما می‌شود. وقتی خودشناسی ما تکمیل گردد، در امر انتخاب، آگاهانه قدم در راه ازدواج خواهیم گذاشت و حتی با علم به تفاوت ها و نقاط ضعف و قوت طرف مقابل به جلو پیش می‌رویم؛ سرچشمه بسیاری از اختلافات  “تفاوت هایی” است که قبلا تمام ازدواج آن را ندیدیم

این مقاله هم از دست نده :   ترک عادات سندرم پسر خوب

و بعد از ازدواج با دیدن آن ها شوکه می‌شویم و فکر می‌کنیم این آدم ما را فریب داده است.

اگر من مهارت خودآگاهی را یاد بگیریم چه اتفاقی در زندگی من رخ خواهد داد؟

اولین نتیجه:

در یادگیری این مهارت،” پذیرش خود” است.

یاد می‌گیریم باید خود را با تمام ضعف ها و خطاها دوست داشته باشیم. در این مورد نیاز است که بر روی اعتماد به نفس خود کار کرده و آن را افزایش داد.

دومین نتیجه:

تغییر سبک زندگی است؛ یاد می‌گیریم درست زندگی می‌‌کنیم.

سومین نتیجه:

داشتن ارتباط درست و موثر با دیگران است؛یاد می‌گیریم با ارزشمندی بالا وارد رابطه با دیگران شویم و به دیگران و خودمان احترام بگذاریم و از قضاوت های عجولانه و پیش داوری ها جلو گیری کنیم. یاد می‌گیریم ما انسانهای ارزشمندی هستیم و باید قبل از هرچیزی برای خود و باورهای درستمان ارزش قائل شویم.

در مسائل مهم زندگی با دیدی باز و نگاهی وسیع به انتخاب هایمان دقت می‌کنیم که چه کسی را باید برای زندگی مشترک انتخاب کرد؟ نیازهای من در ازدواج چیست؟ چه کسی می‌تواند با رفتارهای من و تفاوت های من سازگارتر باشد؟

ابعاد خودآگاهی:

آیا تاکنون از خود پرسیده‌ای چه کسی هستی؟

دیگران تو را به چه خصلت های خوب و بدی می‌شناسند؟ آیا زمانی  که جلوی آیینه می‌ایستی از خودت یا بخش هایی از بدنت ناراضی هستی؟ به خودت چه می‌گویی؟

خودآگاهی جسمی:خودآگاهی جسمی:

اولین قدم در بحث ازدواج “زیبایی ظاهری” است. اینکه من تا چه حد ظاهر طرف را قبول دارم  و مورد پسند من است.

آیا برای من جذابیت دارد؟

این مقاله هم از دست نده :   نحوه شناخت دختر مناسب برای ازدواج

آیا میل و کشش جنسی به سمت او دارم؟

با خودآگاهی جسمی، ما رضایت قلبی از جسممان پیدا خواهیم کرد. در خود آگاهی جسمی، تمام جنبه های جسمی خود را  زیر ذره بین بگذارید و یادمان باشد، برای خیلی از دردهای جسمی باید سریعتر پیشگیری انجام داد.

خودآگاهی هیجانی:

احساسات و هیجانات بخش مهم وجود و زندگی ما را تشکیل می‌دهند. احساسات چه مثبت و چه منفی به ما قدرت می‌دهندو ما می‌توانیم از طریق آن ها ابراز احساسات و ابراز وجود کنیم و به رابطه هایمان عمق و گرمای بیشتری ببخشیم.

برخی انسان ها در بیان و توصیف هیجانات و احساسات خود مشکل دارند.

خودآگاهی رفتاری:

هر کدام از ما یکسری ویژگی های رفتاری داریم. رفتارهایی که سالیان سال آن ها را انجام داده ایم و قطعا جز ما شده و گاهی ناخودآگاه و غیر ارادی هم آن ها را انجا م می‌دهیم و در زندگی بارها آن را تکرار می‌کنیم.

سلامت شخصیت ” و “تناسب شخصیت

دو عامل بسیار مهم که می‌توانند باعث خوشبختی دختر و پسر شوند. در بررسی این دو معیار حضور یک متخصص به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید تصمیمات درستی بگیرید. اختلالات شخصیت الگوهای پایدار از رفتارهایی است که به کرات ما آن ها را انجام داده و در زندگی روزانه پیاده می‌کنیم. اختلالات شخصیت نوعی اختلال روانی است که الگوی فکر، عملکرد و رفتار فرد در آن ناسالم می‌شود. آگاهی و آشنایی به اختلالات شخصیت مانند چراغ راهنمایی عمل می‌کند که با بررسی گذشته فرد و سوابق خانوادگی و نوع روابط درون خانوادگی، او را روشن تر از قبل ببینیم و تمام حرکات و رفتارهای طرف مقابل را آنالیز کنیم.

برای ازدواج، باید در بعد صمیمیت شروع به شناخت طرف مقابل کنیم و درباره شخصیت و لایه های وجودی او تحقیق کنیم. زمانی که به توافقات و شناخت همدیگر رسیدیم، حالا باید متعهد شویم و کمابیش جنبه های هیجانی را هم بشناسیم و اشتیاق و علایق خود را به طرف مقابل نشان دهیم. در تعهد باید تلاش کنیم تا راههای حفظ رابطه  و با نشاطی را یاد بگیریم. تعهد، بعد  مسئولیت‌پذیری، وفاداری و وظیفه شناسی را به ما متذکر می‌شود.

این مقاله هم از دست نده :   چطور بفهمم دختری منو دوست داره و از من خوشش میاد؟

سوال پرسیدن:

سوال به‌عنوان شاهرگ شناخت است و ما از طریق سوال پرسیدن می‌توانیم خیلی از زوایای تاریک را روشن کنیم و تصمیمات درستی بگیریم.

بت نساختن:

خیلی اوقات ما از طرف مقابل خود بت می‌سازیم و او را گل بی خار می‌دانیم تا حدی که نقاط ضعف او را اصلا نمی‌بینیم. چشمانمان را به روی واقعیت وجودی او می‌بندیم و فراموش میکنیم که او مثل بقیه انسان ها موجودی است سرشار از نقاط قوت و ضعف و ما باید با علم  به همه آن ها وارد زندگی مشترک شویم و بدانیم او انسان کاملی نیست؛

اعتقادات طرف مقابل:

در مورد تفاوت های مذهب  و اعتقادات خود صحبت کنید. چون زوای مختلف زندگیتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تفاوت های مذهبی بر رابطه شما تاثیر خواهد گذاشت.

کلام آخر

زوج های موفق خواسته ها و انتظارات خود را به صراحت می‌گویند:

زوج های موفق قبل از ازدواج، توقعاتی که از یکدیگر دارند مطرح می‌کنند، اگر توافق اساسی با یکدیگر  ندارند ( برای مثال  مرد فرزند می‌خواهد ولی خانم مخالف است.)می‌توانند به شروع و یا خاتمه ازدواج به طور جدی فکر کنند. بعد از ازدواج زوج های موفق به طور منظم در مورد توقعات و انتظاراتشان با هم صحبت می‌کنند و اگر اختلافی پیش آمد،آن را به زمان دیگری موکول می‌کنند تا همدیگر را درک کنند و به توافق برسند. علاوه بر موارد گفته شده در صورت نیاز می توانید از مشاوره رایگان آوای مشاوران نیز استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *