احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده که دوست داشتید وارد رابطه شوید اما نداشتن اعتماد به نفس باعث شده که شما اقدامی نکنید یا حتی ممکن است نداشتن اعتماد به نفس موجب شده باشد که رابطه شما بعد از مدتی رو به سردی و از بین رفتن برود. پس میتوان نتیجه گرفت داشتن اعتماد به نفس در بخش مهمی از زندگی ما تاثیر بسیار زیادی دارد بنابراین پیشنهاد میشود حتما این مقاله را تا انتها مطالعه و از مشاوره تلفنی ما نیز استفاده کنید.

نداشتن اعتماد به نفس که در نهایت باعث خجالت فرد میشود، انزوا و افسردگی را به دنبال دارد که باعث دلسرد شدن شخصی میشود که با شما وارد رابطه شده.

دلایل روانی

دلایل روانی خجول بودن بسیار بیشتر و قوی تر از دلایل جسمی آن است؛

1. نیاز به تحسین شدن بیش از حد: در این مورد فرد علاقه دارد که مورد تشویق دیگران قرار گیرد و برای آن دست به هر کاری میزند. تحسین طلبی میتواند باعث رشد فرد شود اما اگر از حد فراتر برود باعث ناآرامی میشود.

2. تصورات اشتباه از خود: این مورد تاثیر بیشتری نسبت به مورد قبل بر روی روابط ما دارد. گاهی فرد مدام به نقطه ضعف ها و شکست هایی که تجربه کرده فکر میکند و برای خود حجم زیادی از افکار منفی را در ذهنش به وجود می اورد که موجب ناراحتی و اضطراب میشوند.

این افراد رابطه ای که در آن قرار دارند را مدام خراب میکنند چرا که به خود برچسب بی ارزشی میزنند و به همین دلیل فکر میکنند طرف مقابلشان هم همین حس را نسبت به او دارد و دائما میگویند “من برای تو مهم نیستم”، “تو منو نمینی” و رابطه خود را خراب میکنند. این افراد تا زمانی که روی اعتماد به نفس خود کار نکتتد نمیتوانند به خود ارزش دهند و مدام شکست میخورند.

این مقاله هم از دست نده :   جذاب ترین و ماندگارترین کادوی ولنتاین

3. زود رنجی: حتما افرادی را در اطراف خود دیده اید که اگر چیزی مطابق میلشان نباشد عکس العمل نشان میدهند و خیلی سریع ناراحت میشوند و بعد از مدتی هم میگویند “دست خودم نیست که زود ناراحت میشوم وگرنه هیچی تو دلم نیست”. شدت ناراحتی در این افراد به قدریست که نمیتوان در آن لحظه با آنان صحبت کرد که گاهی باعث پشیمانی خود فرد هم میشود و حتی برای ادامه رابطه پیش قدم میشوند.

زود رنجی باعث پایین آمدن اعتماد به نفس میشود چرا که این افراد به دلیل این که نسبت به همه چیز نگرش منفی دارند و همچنین برای جلوگیری از ناراحت شدن خود، ترجیح میدهند کمتر در جمع حاضر شوند.

حالا ببینیم چطور میشود زودرنجیی خود را درمان کنیم؛

الف) یافتن علت اصلی ناراحتی

اول باید ببنید دلیل اصلی ناراحتی شما چیست؟

آِیا این اتفاق ارزش دارد که ذهن شما را درگیر کند؟

اصلا فردی که این حرف را زده انسانی معقول است؟

باید کار مناسب را نسبت به شرایط موجود انجام داد و به جای نشان دادن نقطه ضعف، راه حلی برای آن مشکل پیدا کرد.

ب) نگرش مثبت و دید باز

زمانی که کسی یا چیزی باعث رنجش شما میشود باید اجازه داد افکار مثبت به ذهن شما راه پیدا کند؛ چیزهایی مانند سلامتی خود، دوستان خوبی که دارید، خانواده خوب و… .

باید به سمت چیزی بروید که از آن میترسید مثلا اگر از حضور در جمع میترسید خودتان را مجبور کنید که وارد جمع شوید و حتی شروع کننده صحبت باشید یا مثلا اگر از ابراز احساسات به کسی میترسید بهتر است با او درمورد احساسات خود صحبت کنید.

4. هیجانی بودن بیش از حد

افراد هیجانی خیلی زود احساسات خود را نسبت به همه چیز یروز میدهند و کوچکتری اتفاق بد یا خوب در ظاهر آن ها نشان داده میشود که موجب انقباض عضلانی و تپش قلب سریع در فرد میشود. این حالات در یک فرد عادی هم وجود دارد اما به میزان خیلی کم تر.

این مقاله هم از دست نده :   5 زبان عشق

دلایل جسمی

کسانی از لحاظ ظاهری و جسمانی خیلی جالب توجه نیستن مدام از خود ایراد میگیرند و فکر میکنند دیگران بدون عیب و نقص هستند. این که به ظاهر خود اهمیت بدهیم بسیار خوب است اما نه به اندازه ای که موجب شود آرامش را از ما بگیرد. اگر ایرادی دارید بهتر است بی سر و صدا آن را حل کنید؛ مثلا اگر هیکل نامناسبی دارید بهتر است یک برنامه ورزشی برایش تهیه کنید نه این که مدام از هیکل خود ایراد بگیرید.

در کل نباید بیش از حد خود را در گیر جزئیات کرد چرا که اعتماد به نفس شما را تضعیف میکند و این اعتماد به نفس پایین موجب میشود روابط شما مدام خراب شود. احتمال زیاد شما هم افرادی را دیده اید که از لحاظ ظاهری چندان هم جذاب نیستند اما طرف مقابلشان از همه نظر جذاب است. با دیدن آن ها شاید با خودتان گفته باشید “چطور ممکن است؟”

اما باید بدانید علتش این است که فرد به جای آن که مدام از خود ایراد بگیرد بر روی اعتماد به نفس خود کار کرده است و همین اعتماد به نفس شخصیت جذابی از او ساخته است.

تکنیک هایی که باعث میشود در روابط خود اعتماد به نفس داشته باشید

1. شما صحبت را شروع کنید

دلیل اصلی این که دچار کم حرفی میشوید این است دچار کمال گرایی بیش از حد شدید و میخواهید همه چیزدر شما بدون نقص باشد بنابراین از ترس قضاوت شدن توسط دیگران ساکت میمانید؛ اما اگر سعی کنید شروع کننده صحبت باشید به مرور زمان ارتباط برقرار کردن با دیگران برایتان آسان تر میشود.

2. روی ذهنیت خودتان کار کنید

اگر در انجام هر کاری مدام به خودتان بگویید که نمیتوانم، همین اتفاق هم خواهد افتاد زیرا به هر چه که فکر کنید به همان نزدیک میشوید. به عنوان مثال به جای آن که بگویید “من اعتماد به نفس ندارم” بگویید “من هنوز اعتماد به نفس پیدا نکردم اما سعی میکنم این مهارت را به دست آورم”.

این مقاله هم از دست نده :   7 راهی که بیشتر دوست داشتنی شویم

3. قبول کنید همه هم نظر شما نیستند

شما هرکاری که بخواهید انجام دهید چه درست چه غلط، همیشه افرادی شما را تشویق میکنند و افراد دیگری با انجام آن کار مخالف هستند پس همیشه کسانی هستند که از حرف شما خوششان بیاید و کسانی دیگر بدشان بیاید بنابراین همیشه کاری را انجام دهید که خودتان درمورد آن تحقیق کرده اید و می دانید که درست است.

4. پیدا کردن نقاط مثبت

باید در صحبت هایمان به جای گفتن نقاط ضعف و افکار منفی از نقاط مثبت زندگی خود و طرف مقابلتان صحبت کنید که باعث شود او هم به صحبت های شما جذب شود؛ همچنین میتوانید از طریق فرمول هایی مانند استفاده از اسم شخص مقابل و یا تعریف از ویژگی های او مکالمه ای جذاب داشته باشید

5. افزایش صمیمیت

اگر میخواهید باعث صمیمت با شخصی شوید علا وه بر دو موردی که گفته شد، میتوانید با سوال کردن از او هم در قلب او نفوذ کنید. سوالاتی مانند «چه چیزهایی در زندگی برای شما ارزشمند هستند؟، برنامه شما برای آینده چیه؟ و …».

همچنین میتوانید با صحبت کردن روزانه با خود به مدت سه تا هشت دقیقه مهارت خود را افزایش دهید.

6. ساده گویی

بهتر است به جای استفاده از لغات نا آشنا و پیچاندن مطالب، خیلی ساده و شفاف و خودمانی صحبت کنید تا درک آن برای طرف مقابل هم آسان باشد در این صورت صحبت های شما جذاب خواهد بود

7. خارج شدن از منطقه امن خود

بنابر گفته مارک توِئین « 20 سال بعد بابت کارهایی که انجام نداده اید بیشتر حسرت میخورید تا کارهایی که انجام داده اید. پس تسلیم پذیری را کنار بگذار، از منطقه امن خود خارج شو، جستجو کن، بگرد، آرزو کن و کشف کن».

پس کاری را که دوست دارید انجام دهید قبل از آن که حسرت آن را بخورید و برای آن باید از خجول بودن عبور کرد.

جمع بندی

ما در این مقاله تعدادی از مهم ترین دلایل نداشتن اعتماد به نفس را توضیح دادیم تا شما بتوانید این مشکل را خودتان به صورت ریشه ای حل کنید همچنین تعدادی تکنیک نیز بررسی شد که تمرین آن ها میتواند در افزایش اعتماد به نفس شما کمک زیادی کند.

به طور خلاصه ما باید تصوری مثبت در خودمان ایجاد کنیم، در جمع برای از بین بردن خجالت خود شروع کننده صحبت باشیم، پذیرای «نه شنیدن» باشیم، اگر قصد داشتیم از دیگران حسن جویی کنیم بهتر است از اسم و خصوصیات فرد با ذکر دلیل قدردانی استفاده کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *