استرس چیست؟

استرس چیست؟


[cz_title id=”cz_25753″ sk_overall=”text-align:justify;” cz_title=””]استرس یک احساس غرق شدن یا ناتوانی در برابر فشار روانی یا عاطفی میباشد. بسیاری از موقعیت ها یا رویدادهای زندگی می توانند باعث استرس شوند. استرس اغلب زمانی ایجاد می‌شود که چیزی جدید و یا غیرمنتظره را تجربه ‌کنیم یا احساسی ما را تهدید کند و یا زمانی که احساس می‌کنیم کنترل کمی بر موقعیتی داریم.
آوای مشاوران در این مقاله علاوه بر دادن تعریفی از استرس راهکارهای کاربردی و کوتاهی را جهت رفع استرس ارائه خواهد داد.

تعریف هر فرد از استرس

همه ما با استرس متفاوت برخورد می کنیم. در واقع توانایی ما برای مقابله می تواند به ژنتیک، رویدادهای اولیه زندگی، شخصیت و شرایط اجتماعی و اقتصادی ما بستگی داشته باشد. هنگامی که ما با استرس مواجه می شویم، بدن ما هورمون های استرس تولید می کند. که باعث واکنش جنگ یا گریز می شود و سیستم ایمنی بدن ما را فعال می کند که این به ما کمک می کند تا به موقعیت های خطرناک واکنش سریع نشان دهیم.
گاهی اوقات، این پاسخ به استرس می تواند مفید باشد: می تواند به ما کمک کند ترس یا درد را از بین ببریم تا بتوانیم مثلا برای یک ماراتن بدویم و یا سخنرانی کنیم. هورمون های استرس ما معمولاً با پایان یافتن رویداد استرس زا به سرعت به حالت عادی باز می گردند و هیچ اثر ماندگاری وجود نخواهد داشت.
با این حال، استرس بیش از حد می تواند اثرات منفی ایجاد کند. این می تواند ما را در مرحله دائمی مبارزه یا فرار قرار دهد و ما را غرق یا ناتوان از مقابله کند. در دراز مدت، این می تواند بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر بگذارد.

این مقاله هم از دست نده :   اختلال وسواس، ریشه هاى آن و راه هاى درمان

چه چیزهایی موجب استرس ما میشوند ؟

بسیاری از چیزهایی که می تواند منجر به استرس شوند شامل : سوگ، طلاق یا جدایی، از دست دادن شغل یا مشکلات مالی غیرمنتظره. استرس ناشی از کار هم نیز می تواند تأثیر منفی بر سلامت روان شما داشته باشد. افرادی که تحت تأثیر استرس ناشی از کار قرار می گیرند به طور متوسط 24 روز کار را به دلیل بیماری از دست می دهند .
تغییرات مثبت زندگی هم میتوانند موجب استرس شوند مانند نقل مکان به یک خانه بزرگتر، ارتقاء شغلی یا رفتن به تعطیلات می تواند منبع استرس باشد.

نشانه های استرس کدامند ؟

ممکن است شما احساس اضطراب , ترس , پرخاشگری ,غم , تحریک پذیری ,ناامیدی و حتی افسردگی کنید. این احساسات نیز گاهی اوقات می توانند علائم فیزیکی ای ایجاد کنند که به مراتب احساسات بدتری را در شما ایجاد کنند و شما نشانه های بدتری را تجربه کنید مثل سردرد, حالت تهوع , سوء هاضمه , مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ یا اسهال , تنفس کم عمق یا تهویه بیش از حد , تعریق , تپش قلب و …

هنگام استرس ممکن است متفاوت رفتار کنید :

  • از دیگران دور شوید
    بلاتکلیف یا انعطاف ناپذیر باشید
    گریه کنید
    در خوابیدن مشکل پیدا کنید
    مشکلات جنسی را تجربه کنید
    بیش از حد معمول سیگار بکشید، الکل بنوشید و یا مواد مخدر مصرف کنید

چگونه می توانید به خودتان کمک کنید؟

اگر احساس استرس می کنید، مواردی وجود دارد که می توانید سعی کنید کمتر احساس تنش و استرس داشته باشید. همچنین از مقاله ی با استرس مبارزه نکن استرس مفیده نیز استفاده کنید.

تشخیص دهید که استرس یک مشکل است.

مهم است که علائم فیزیکی و عاطفی ای را که تجربه می کنید با فشارهایی که با آن مواجه هستید مرتبط کنید. علائم هشداردهنده فیزیکی مانند تنش عضلات، خستگی، سردرد یا میگرن را نادیده نگیرید به این فکر کنید که چه چیزی باعث استرس شما می شود و آنها را به مسائلی با یک راه حل عملی مرتبط کنید، با برداشتن گام‌های کوچک به سمت چیزهایی که می‌توانید بهبود بخشید، کنترل را در دست بگیرید برای رسیدگی به مواردی که می توانید برنامه ریزی کنید. این ممکن است شامل تعیین انتظارات واقع بینانه و اولویت بندی تعهدات اساسی باشد. اگر احساس خستگی می کنید، کمک بخواهید و به چیزهایی که نمی توانید از عهده آنها برآیید نه بگویید .

این مقاله هم از دست نده :   ورزش های مناسب برای کاهش استرس

آیا بیش از حد تحمل می کنید؟

می توانید برخی چیزها را به شخص دیگری بسپارید؟ آیا می توانید کارها را با آرامش بیشتری انجام دهید؟ ممکن است لازم باشد کارها را اولویت بندی کنید و زندگی خود را دوباره سازماندهی کنید تا سعی نکنید همه چیز را یکجا انجام دهید .

.روابط حمایتی ایجاد کنید.

خانواده یا دوستان نزدیکی پیدا کنید که می توانند کمک کنند. پیوستن به یک باشگاه یا یک دوره آموزشی می تواند به گسترش ارتباط اجتماعی شما کمک کند و شما را تشویق به انجام کاری متفاوت کند. فعالیت های داوطلبی می توانند دیدگاه شما را تغییر دهد و تأثیر مفیدی بر خلق و خوی شما داشته باشد.[/cz_title][cz_image id=”cz_62611″ image=”2814″ sk_css=”margin-top:20px;margin-bottom:20px;”][/cz_image][cz_title id=”cz_58291″ sk_overall=”text-align:justify;” cz_title=””]

سالم بخورید

یک رژیم غذایی سالم می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. دریافت مواد مغذی کافی (از جمله ویتامین ها و مواد معدنی ضروری) و آب می تواند به سلامت روان شما کمک کند.

مراقب سیگار و نوشیدنی خود باشید

اگر می توانید سیگار و نوشیدنی را کاهش دهید یا قطع کنید. به نظر می رسد که آنها تنش را کاهش می دهند اما در واقع مشکلات را بدتر می کنند. الکل و کافئین می توانند احساس اضطراب را افزایش دهند .

کمی ورزش کنید

ورزش بدنی می تواند با تولید اندورفین که خلق و خوی شما را تقویت کند، به مدیریت اثرات استرس کمک کند. اگر استرس دارید ایجاد انگیزه برای خودتان سخت باشد، اما حتی کمی فعالیت می تواند تفاوت ایجاد کند. به عنوان مثال، می توانید سه بار در هفته 15 تا 20 دقیقه پیاده روی کنید. استفاده از ورزش برای کاهش استرس کمک کننده خواهد بود.

این مقاله هم از دست نده :   چگونه کاریزماتیک باشیم؟

برای خودتان وقت بگذارید

زمانی را برای استراحت و تمرین مراقبت از خود اختصاص دهید، کارهای مثبتی برای خود انجام دهید. به عنوان مثال، می توانید به پادکست هایی که در مورد آرامشند گوش دهید تا بدن و ذهن خود را آرام کنید. ایجاد تعادل بین مسئولیت در قبال دیگران و مسئولیت در قبال خود در کاهش سطح استرس حیاتی است.
مدیتیشن انجام دهید.
مدیتیشن ذهن آگاهی را می توان در هر مکانی و در هر زمان انجام داد. تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن می تواند برای مدیریت و کاهش تأثیر استرس و اضطراب مفید باشد.

خواب خود را تنظیم کنید

اگر در خوابیدن مشکل دارید، می توانید سعی کنید مقدار کافئین دریافتی خود را کاهش دهید .از تماشای بیش از حد صفحه ی موبایل یا تلویزیون قبل از خواب خودداری کنید.
فهرستی برای انجام کارهای روز بعد بنویسید تا به شما در اولویت بندی کمک کند، اما مطمئن شوید که قبل از خواب آن را کنار بگذارید. استفاده از مدیتیشن برای کاهش استرس کمک کننده خواهد بود.

با خود مهربان باشید

سعی کنید همه چیز را در چشم انداز نگه دارید و خیلی به خودتان سخت نگیرید. به دنبال چیزهایی در زندگی خود باشید که مثبت هستند و چیزهایی را بنویسید که باعث می شود احساس قدردانی کنید .
کمک حرفه ای دریافت کنید
اگر تحت فشار استرس هستید، از کمک حرفه ای نترسید. این بدان معنا نیست که شما یک شکست خورده اید. دریافت کمک در اسرع وقت بسیار مهم است تا بتوانید احساس بهتری داشته باشید.

کلام آخر

در مورد احساس خود با روانشناس خود صحبت کنید. او میتوانند شما را در مورد درمان راهنمایی کند. او ممکن است از درمانی مثل درمان شناختی رفتاری استفاده نماید که می تواند با تغییر طرز فکر شما در مورد موقعیت های استرس زا به کاهش استرس کمک کند. مشاوره فردی، می تواند به شما این فرصت را بدهد که در مورد آنچه باعث استرس شما می شود, صحبت کنید و راهبردهای مقابله ای را توسعه دهید. مشاوره رایگان تلفنی در زمینه ی مشاوره ی فردی به شما کمک کننده خواهد بود.

نویسنده: روانشناس فهیمه ازبکزایی[/cz_title]

3.6/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *