هر چقدر هم که یک ازدواج خوب داشته و با همسرتان رابطه بسیار خوبی نیز داشته باشید اگر نتوانید شور و هیجان را در رابطه عاطفی حفظ کنید آن زندگی مشترک به مرور زمان رو به سردی و حتی شکست میرود. اگر رابطه عاطفی زنده نگه داشته نشود، حتی با وجود علاقه ای که بین زوجین وجود دارد انگار چیزی را در زندگی کم داریید. رابطه شما و همسرتان باید به گونه ای باشد که در کنار یک دیگر نقش بازی نکنید و در عین راحت بودن، احساسات خوبی از یک دیگر دریافت کنید.

این که به مرور زمان همه چیز در زندگی یکنواخت شود و درگیر روزمرگی های تکراری شوید عجیب نیست. شاید فکر کنید که دلیل همه جدایی ها در زندگی مشترک یک بحث و دعوای ناگهانیست اما این را بدانید اغلب شکست های عاطفی به دلیل پیدا نکردن نقاط مثبت برای ادامه دادن به زندگی مشترک و یا به عبارت دیگر ناتوانی در زنده نگه داشتن رابطه عاطفی است؛ هدف آوای مشاوران از این مقاله هم همین موضوع است پس حتما تا انتها آن را مطالعه کنید.

چگونه رابطه عاطفی خود را زنده نگه داریم؟

1. فعالیت های مشترک داشته باشید

تعیین اهداف مشترک یکی از راه های بسیار خوب برای استحکام پایه های زندگی مشترک است. شما باید حتما به غیر از اهداف شخصی که دارید اهداف مشترک هم داشته باشید چرا که اگر هر دو شما برای رسیدن به چنین اهدافی تلاش کنید علاقه تان را به حضور در زندگی مشترکی که دارید نشان داده و آن را به شریک عاطفی خود ثابت میکنید.

این مقاله هم از دست نده :   چه روابطی نباید به ازدواج ختم شوند؟

به جز اهداف مشترک سعی کنید به طور کلی در کنار یک دیگر وقت بگذرانید؛ برای بودن در کنار شریک عاطفی تان برنامه ریزی کنید و به جای اینکه حواستان به جاهای مختلف مثل گوشی باشد از بودن در کنار او لذت ببرید. میتوانید با یک دیگر فیلم ببینید، به کافه بروید و…

2. علاقه خود را ابراز کنید

وقتی که شما و همسرتان یک دیگر را دوست دارید باید این موضوع را به یک دیگر نشان دهید؛ حتی اگر هر دو طرف از علاقه ای که به یک دیگر دارید آگاه هستید باید همواره از روش های مختلف نشان دهید که چقدر او را دوست دارید چرا که انسان ها به توجه نیاز دارند و اگر شما علاقه خود را ابراز نکنید به مرور زمان شریک عاطفی شما فراموش میکند که شما چقدر او را دوست داشته اید.

میتوان گفت ابراز علاقه باعث میشود زندگی شما از کسل کننده و تکراری بودن دور شود و امید در زندگیتان همچنان جاری بماند. شاید از نظرتان بی اهمیت باشد اما گفتن “دوستت دارم” به هر شکلی که باشد مخصوصا وقتی که همسرتان انتظارش را ندارد باعث به وجود آمدن انرژی مثبت در رابطه شما شده و در نهایت آن رابطه را زنده میکند.

3. رابطه جنسی خود را بهبود ببخشید

پس از گذشت مدتی از زندگی مشترک، رابطه رو به عادی شدن میرود و همین موضوع احتمال این که رابطه جنسی شما سرد شود هم افزایش پیدا میکند بنابراین باید به این مسئله با گذشت زمان، بیشتر از قبل اهمیت داد. شاید شما هم مثل بسیاری از زوجین فکر کنید که رابطه جنسی فقط باید در لحظه کشش ایجاد کند در حالی که این شما هستید که باید برای آن وقت گذاشته و برنامه ریزی کنید؛ مشاوره رایگان هم در این زمینه بسیار موثر است.

4. صبور باشید

گاهی افراد فراموش میکنند که هر کسی چه در دوران مجردی و چه پس از ازدواج، مشکلات زندگی مدام روی آن ها فشار می آورد بنابراین شما هم نه تنها نباید برای هر مشکلی که رخ میدهد از کوره در بروید یا دچار استرس شوید بلکه باید فضای خانه را برای همسرتان به مکانی پر از آرامش تبدیل کنید تا فشار کاری و فشار مشکلات برای او هم کم تر شود. به هیچ وجه به تلافی مشکلات زندگی با همسرتان بد رفتاری نکنید اگر برایتان به هیچ وجه ممکن نیست که احساسات زندگیتان را کنترل کنید حداقل سعی کنید سکوت کنید اما توصیه میشود از طریق مشاوره رایگان تلفنی ما برای حل این مشکل کمک بگیرید.

این مقاله هم از دست نده :   نشانه های زن عاشق

5. قدردانی کنید

با ایجاد حس قدرشناسی و ایجاد فضایی مثبت، احساس خوشبختی در هر دو طرف بیدار میشود و همین امر در زنده نگه داشتن رابطه عاطفی بسیار موثر است. به هر روشی که شده قدردانی خود از همسرتان را به او نشان دهید و آن را در ذهن خود هم حفظ کنید حتی میتوانید نکات مثبت زندگی تان را روی کاغذ بنویسید تا با به یاد اوردن آن، نسبت به زندگیتان دلگرم شوید.

6. خودتان مشکلاتتان را حل کنید

هیچ گاه نباید منتظر بمانید تا همسرتان مشکلات زندگی مشترک شما را حل کند همچنین اگر مشکلات فردی هم دارید ان را وارد زندگی عاطفی خود نکنید. اگر بین شما چنین طرز فکری وجود داشته باشد عشق روز به روز بین شما زنده تر میشود؛ برای رسیدن به چنین شرایطی باید از خودتان شروع کنید و همانطور که گفته شد نباید منتظر باشید تا هممسرتان برای حل مشکلات اقدام کند.

7. رابطه خود را جشن بگیرید

تا میتوانید از فرصت ها استفاده کنید و رابطه خود را جشن بگیرید مثلا میتوانید این جشن را در روز عشق بگیرید یا در سالروز آشناییتان. اگر تا الان چنین کاری نکرده اید حتما از این جا به بعد آن را فراموش نکنید و یک روز را برای زنده نگه داشتن رابطه عاطفی از طریق جشن گرفتن تعیین کنید.

8. صداقت کامل داشته باشید

شما نباید چیزی را از هم پنهان کنید حتی اگر خیلی کوچک بوده و از نظرتان بی اهمیت باشد. احساسات درونی خود را با همسرتان در میان بگذارید؛ از نگرانی ها، ناامیدی ها، موفقیت ها و… با او صحبت کنید. اگر همچنان بخواهید چیزی را از همسرتان مخفی کنید حتی اگر احساسات درونی شما باشد دیر یا زود صمیمیت و عشق در زندگی شما از بین رفته و رابطه عاطفیتان سرد و مرده خواهد شد.

این مقاله هم از دست نده :   عشق قبل از ازدواج یا بعد از ازدواج ؟!

9. به شناخت یک دیگر ادامه دهید

شناخت زوجین از یک دیگر فقط مختص به پیش از ازدواج و دوران آشنایی نیست و این باور نادرستی است که در ذهن اغلب افراد رواج پیدا کرده؛ دلیل غلط بودن این باور این است که پس از ازدواج بیشتر از قبل با هم ارتباط دارید و قطعا موارد بیشتری برای شناخت یک دیگر برایتان وجود دارد.

این که ویژگی های شخصیتی یک دیگر را بشناسید باعث میشود بتوانید واکنش های همسرتان را در موقعیت های مختلف پیش بینی کرده و در نتیجه از عکس العمل های او تعجب نکنید و پس از قرار گرفتن در موقعیتی خاص، بهترین عملکرد را داشته باشید.

10. جر و بحثتان را کش ندهید

در زندگی مشترک هر کسی بارها پیش می اید که بحث و گفتگو و مشاجره میکنند که اگر به درستی آن را پیش ببرید همین موضوع میتواند موجب رسیدن به یک راه حل، سازش و تفاهم شود. شما نباید در مورد مواردی بحث کنید که بی نتیجه هستند همچنین بحث ها و مشاجره خود را بیش از حد کش ندهید و آن را طولانی نکنید. شما باید بتوانید بحث های مفید و همچنین بحث های بی نتیجه و مضر را بشناسید تا هیچگاه بحث های ناسالم را کش ندهید.

11. یک دیگر را سورپرایز کنید

از طریق سورپرایز کردن، میتوانید هیجان را به زندگی خود وارد کنید و آن را از یکنواختی خارج کنید. ایجاد فضای عاشقانه و رمانتیک در زندگی مشترک فقط مختص به پیش از ازدواج و دوران نامزدی نیست و هر چند مدت یکبار با سورپرایز کردن یک دیگر شور و نشاط را به زندگیتان وارد ورابطه عاطفی خود را زنده کنید.

کلام آخر

در بسیاری موارد وقتی زوجین در زندگی به اهداف مشترک خود میرسند به دلیل نداشتن انگیزه، زندگی برایشان یکنواخت و سرد میشود. همانطور که اکنون میدانید معمولا روابط بی دردسر نیستند و برای همه، راه حل قطعی و یکسان وجود ندارد؛ روزمرگی و بی انگیزگی یکی از همان دردسرهاست که مانند بسیاری از مشکلات دیگر زندگی خودتان باید راه حل آن را کشف کنید تا بتوانید رابطه عاطفی خود را زنده کنید. توصیه میشود از یک مشاور خوب در این زمینه کمک بگیرید.

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *