بدون شک انتخاب همسر یکی از مهم ترین تصمیماتی است که یک فرد در طول زندگی خود میگیرد. اگر شما و شخصی که به عنوان همسر آینده خود در نظر دارید مهارت ها و خصوصیات لازم را در رابطه با زندگی نداشته باشید قطعا دچار مشکل خواهید شد به همین دلیل توصیه میکنیم که از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

برای داشتن یک زندگی موفق باید قبل از ازدواج، علاوه بر کسب مهارت های لازم و شناخت یک دیگر در دوران آشنایی قبل از ازدواج، تست هایی انجام شود تا به طور دقیق تری بتوان موفقیت یا عدم موفقیت شما در آینده زندگی مشترکتان را پیش بینی کرد.

از آنجایی که انتخاب همسر، بسیار مرحله حساسی است باید نسبت به آن صبر و دقت به خرج داد و حتما از یک مشاور خوب کمک گرفت. آوای مشاوران در مقاله های دیگری در مورد مراحل مختلفی از ازدواج صحبت کرده و در این مقاله قصد داریم انوع مختلفی از تست های قبل از ازدواج که بسیار هم موثر هستند را بررسی کنیم.

چرا تست ازدواج؟

از نظر برخی افراد تست ازدواجی بیهوده است و نسبت به آن بی اهمیت هستند و یا فکر میکنند هزینه ای که قرار است صرف آن کنند هدر دادن پول است در حالی که تست ازدواج میتواند شما را به شناخت زیادی از همسر آینده تان و نحوه زندگی با او برساند. تحقیق و مشورت کردن با بزرگان قبل از ازدواج باید حتما صورت گیرد که اکثریت قبل از ازدواج چنین اموری را رعایت میکنند اما چیزی که بسیاری از آن ها بی خبرند تست ازدواج و اهمیت و تاثیر آن است.

این مقاله هم از دست نده :   چه روابطی نباید به ازدواج ختم شوند؟

از طریق تست ازدواج به بسیاری از سوالات مهم میتوانید پاسخ دهید سوالاتی مانند “آیا من یا همسرم به اندازه کافی به بلوغ فکری رسیده ایم؟” ، “آیا توانایی پذیرفتن مسئولیت های ازدواج را داریم؟” هم چنین شما میتوانید مواردی مانند عقاید، نگرش ها، توقعات و طرز فکر طرف مقابلتان تا حد زیادی بشناسید.

به عنوان مثال هنگامی که شما بتوانید تا حدی به شناخت شخصیتی همسرتان برسید (البته شناخت هایی که معمولا از طریق دوستی های قبل از ازدواج به دست نمی آیند) در نهایت میتوانید متوجه علایق و خواسته ها و اهداف او بشوید و از همین راه شما خواهید دانست که برخی عملکردهای شما باید تصحیح شود.

برترین تست های ازدواج

1. تست شخصیت میلون (MCMI)

به وسیله پرسشنامه میلون که برای افراد بالای 18 سال است خودتان را خواهید سنجید؛ این تست 175 سوال بله و خیر دارد که 10 نشانه بالینی و 14 الگوی شخصیتی را میسنجد. اتفاقات گذشته تاثیرات بسیار زیادی در بسیاری از اختلالات و ویژگی های شخصیتی هر کسی دارد.

اگر شما از تجربیات دوران کودکی و به طور کلی گذشته پارتنرتان اطلاع کافی داشته باشید تا حد زیادی میتوانید از ویژگی های شخصیتی ای که ممکن است داشته باشد و شما هنوز آن را کشف نکرده باشید مطلع شوید اما از آنجایی که اطلاع کافی داشتن از تجارب او ممکن نیست، تست میلون میتواند بسیاری از نشانگان بالینی و اختلالات شخصیتی فرد را بدون اطلاع از گذشته او تشخیص دهد.

ام سی ام آی یکی از موثرترین و همچنین پرکاربرد ترین تست های شخصیت شناسی است. این آزمون اختلالات شخصیتی مانند ضد اجتماعی بودن، وسواسی منفی گرا، اختلالات اضطرابی، اختلال افسردگی، اختلال تفکر و بسیاری دیگر از چنین مواردی را نشان میدهد.

2. تست شخصیت نئو (NEO)

تست نئو هم یکی از معروف ترین تست هاست که جهت شخصیت شناسی صورت میگیرد و در مشاوره های قبل از ازدواج زیاد استفاده میشود. این تست به جز ازدواج در زمینه استخدام و تشخیص اختلالات شخصیتی رواج دارد و در آن پنج عامل اصلی شخصیت در بزرگسالان بررسی میشود به همین دلیل به آن big five هم گفته میشود که این پنج مورد عبارتند از:

این مقاله هم از دست نده :   چطور عشقم رو فراموش کنم؟

روان نژندی Neuroticism))

فردی که ثبات عاطفی دارد به اصطلاح میگویند روان نژندی او پایین است؛ معمولا شخصیت راحت و آرامی دارد و عملکرد او در مواجه با موقعیت های حساس و استرس زا، خونسرد و بدون آشفتگی است اما کسانی که امتیاز روان نژندی بالایی دارند کاملا متفاوت با دسته اول در موقعیت های استرس زا، احساساتی مانند سراسیمگی، ترس، عصبانیت و نفرت را تجربه میکنند. احتمال داشتن نظرات و عقاید غیر منطقی در افرادی که روان نژندی بالایی دارند و همچنین ضعیف بودن در برخورد با مشکلات زندگی بیشتر است.

باز بودن به تجربه Openness))

گرفتن نمره بالا از تست در این زمینه به این معناست که فرد نسبت به کسب تجربیات درونی و بیرونی تمایل داشته و ترسی از آن ندارد. چنین شخصیتی علاقه دارد که کارهایی را انجام دهد که افراد کمی آن را تجربه میکنند به همین دلیل احساسات منفی و مثبت زیادی را در طول زندگی تجربه میکنند.

برون گرایی (Extraversion)

افراد برونگرا تمایل به برقراری رابطه با دیگران داشته و کاملا اجتماعی هستند؛ چنین افرادی هیجان را دوست دارند و معمولا در دورهمی های زیادی حضور دارند این افراد در زمینه بازاریابی بسیار موفق هستند.

مسئولیت پذیری (Conscientiousness)

برخی دیگر از افراد در این تست مسئولیت پذیریشان تشخیص داده میشود. یک شخصیت مسئولیت پذیر هدف خود را مشخص و برای ان یرنامه ریزی کرده و در جهت رسیدن به آن تلاش میکند و همین ویژگی ها باعث میشود بتواند بسیاری از تمایلات خود را به خوبی کنترل کند. این افراد وقت شناس و قابل اعتماد هستند.

این مقاله هم از دست نده :   چگونه با همسر خود وقت بگذرانیم؟

توافق (Agreeableness)

افرادی که در این زمینه امتیاز بالایی کسب میکنند در موقعیت های متعدد و مختلفی با شرایط سازگار هستند و از آنجایی که به مردم حس محبت دارند به کمک کردن به آن ها هم تمایل نشان میدهند.

3. تست کتل (cattle)

از طریق تست کتل رضایت و سازگاری زندگی زناشویی پیش بینی میشود. بر اساس تست کتل ویژگی های شخصیتی اصلی افراد در موقعیت های متفاوت تا حد زیادی ثابت است و به وسیله نتایج این تست پاسخ این سوال داده میشود که آیا دو نفری که قصد شروع زندگی مشترک را دارند، بر اساس ویژگی های شخصیتیشان زندگی موفقی خواهند داشت یا خیر؟!

ریموند کتل، روانشناس انگلیسی پرسشنامه 16 عاملی شخصیت کتل را در سال 1940 طراحی کرد؛ این تست متشکل از 178 جمله درباره ویژگی های آزمودنی است که علاوه بر ازدواج برای مسائل تحصیلی، شغلی و مداخلات درمانی هم کاربرد دارد.

4. تست MBTI

تست MBTI توسط روانشناس برجسته کارل یونگ طراحی شد. MBTI با تقسیم کردن شخصیت افراد به 16 دسته، سوالاتی را طرح میکند تا به وسیله آن ها، افراد شخصیت خودشان را بهتر بشناسند و از توانمندی های خود مطلع شوند و این شناخت علاوه بر ازدواج در زمینه های مختلفی کاربرد موثر دارد که از آن ها میتوان به این اشاره کرد که به آن ها نشان داده میشود در چه محیط ها و مشاغلی احتمال موفقیت بیشتری دارند و همچنین با چه شغل هایی با توجه به شخصیتی که دارند دارای سازگاری بیشتری هستند.

جمع بندی

مشاوران روش های مختلفی برای انجام مشاوره دارند اما به طور کلی از تست به عنوان مکمل صحبت هایی که با افراد دارند استفاده میکنند از طرفی ممکن است مراجعه کننده برای خوب جلوه دادن خود، به مشاور برخی حقیقت ها را پنهان و یا آن ها را به دروغ تبدیل کند اما از طریق تست، فرد نمیتواند چنین کاری کند. در انتها این را به یاد داشته باشید که تست های پیش از ازدواج بسیار موثر هستند اما هیچگاه فقط به نتایج تست اکتفا نکنید.

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *