ممکن است همواره صدایی در ذهنتان به شما جملاتی بگوید که موجب استرس در شما شود، جملاتی مانند «اگه همسرم به من خیانت کنه چی!» ، «نکنه بیخیال من بشه و بره!» ، «اگه بره زندگی برام بی معنی میشه» و… که احساس ناخوشایندی در شما ایجاد میکند که حتی در صورت داشتن همسری فوق العاده و زندگی مشترک بانشاط باز هم مانع این میشود که رضایت شما از این زندگی از صمیم قلب باشد و اثرات منفی آن، رابطه عاطفی شما را تحت تاثیر قرار میدهد بنابراین در این مقاله راه حل هایی برای از بین بردن حس خیانت به شما ارائه میکنیم همچنین میتوانید از مشاوره رایگان تلفنی ما نیز استفاده کنید.

دلایل داشتن حس ترس از خیانت

1. مورد سوء استفاده قرار گرفتن

اگر قبلا چه در دوران کودکی و چه پس از آن مورد سوء استفاده عاطفی قرار گرفته باشید ترس از خیانت هم در شما ایجاد میشود به عبارت دیگر چون قبلا یا احساسات شما بازی شده ترس از این دارید که باز هم از شما سوء استفاده شود.

2. از دست دادن والدین

از دست دادن والدین در دوران کودکی به دلیل طلاق یا فوت میتواند در شما این حس را به وجود بیاورد. از آنجایی که در کودکی حس رها شدن از طرف والدین را داشتید در بزرگسالی هم همواره ترس از رها شدن همراه شما باقی مانده است.

این مقاله هم از دست نده :   چطور بفهمم دختری منو دوست داره و از من خوشش میاد؟

3. خیانت دیدن

افرادی که قبلا طعم خیانت دیدن را چشیده اند اعتماد کردن به دیگران برایشان سخت میشود. پس اگر قبلا توسط کسی که به او اعتماد کامل داشتید مورد خیانت واقع شدید اکنون اعتماد دوباره برایتان سخت خواهد بود.

4. عدم توجه پدر و مادر به کودک

ترس از خیانتی که در وجود شماست ممکن است به دلیل بی توجهی والدین به شما در دوران کودکیتان باشد؛ این بی توجهی میتواند یا به دلیل اخلاقیات و ویژگی های شخصیتی والدین شما باشد یا به دلیل مشکلاتی که در زندگی داشتند، دلیلش هر چه که باشد یکی از علل شکل گیری این ترس همین موضوع میتواند باشد و مدام احساس میکنید همسرتان به شما خیانت کرده است.

رها شدن از حس ترس از خیانت همسر

1. مشخص کردن دلیل ترس از خیانت

همانطور که مطالعه کردید ما تعدادی از رایج ترین دلایل ترس از خیانت را بررسی کردیم؛ برای از بین بردن این حس بهتر است در ابتدا مشخص کنید به چه دلیل این ترس را همراه خود دارید اگر در شناسایی آن به مشکل خوردید از مشاوره خیانت کمک بگیرید.

2. صحبت با همسر در مورد ترس از خیانت

اگر با همسرتان درمورد نگرانی های شما از خیانت و دلایل آن صحبت کنید میتواند بدبینی شما را از بین ببرد البته این مهم است که در این گفتگو ها کنار یک دیگربه دنبال راه حل درست و اصولی بگردید.

مثلا باید در این گفتگو دریابید که چطور اعتماد و صداقت را بین یکدیگر افزایش دهید چرا که اساس هر رابطه درست و سالم را اعتماد و صداقت، آن هم به صورت دو طرفه شکل میدهد. بهتر است در این گفتگو مشخص شود که چیزهایی میتواند باعث آسیب به اعتماد میشود؛ همچنین در این گفتگو باید درمورد این که از نظر هرکدام چه میزان مرز برای برقراری ارتباط با جنس مخالف مناسب است صحبت شود. به طور کلی سوالاتی اینچنینی موجب میشود که قبل از خوردن به مشکل به یک توافق و شناخت بیشتر از یک دیگر برسید و از بروز مشکل جلوگیری کنید همچنین اضظراب کمتری داشته باشد.

این مقاله هم از دست نده :   برای ازدواج چه تست هایی باید انجام شود؟!

3. تلاش مداوم برای بهبود رابطه

اکثر خیانت ها به دلیل عدم رضایت از همسر شکل میگیرد پس بهتر است پیش از بروز مشکل همواره روش هایی را برای بهبود رابطه به کار بگیرید. اگر این تلاش دو طرفه باشد این رابطه روز به روز محکم تر از قبل خواهد شد و ترس شما از خیانت نیز کمرنگ تر میشود. مشاوره خانواده راه هایی را به شما نشان میدهد که یک رابطه سالم و بدون نگرانی را تجربه کنید.

4. شناخت نشانه های خیانت

اگر با نشانه های خیانت آشنا باشید دیگر هر چیز ساده ای شما را از خیانت نمی ترساند و در صورتی که واقعا به شما خیانت کرده باشد به موقع متوجه آن خواهید شد.

5. دوری از تعمیم دادن های عجولانه

ممکن است در اطراف شما افرادی باشند که به دلایل مختلفی فریب خورده اند اما این بدان معنا نیست که همسر شما هم این کار را با شما انجام خواهد داد. اینکه در این زمینه آگاه باشید خوب است اما نباید این موضوع موجب ترس و نگرانی از خیانت شود چرا که هر کسی ویژگی های شخصیتی متفاوتی دارد و دلیل نمیشود که اشتباه بد یک نفر را به کس دیگری تعمیم داد؛ این کار باعث میشود که علاوه بر همان حس ترس، قضاوت همسرتان به دلیل اشتباهی که هنوز مرتکب نشده موجب سردی رابطه و سوق دادن او به سمت خیانت میشود.

6. لذت بردن از رابطه عاطفی

برای از بین بردن ترس از دست دادن شوهر خود، نهایت لذت را از رابطه ای که هم اکنون با همسرتان دارید ببرید با هم بیرون بروید و با عشق در کنار یک دیگر تجربه های جدید هرچند ساده را کسب کنید و این حس ترس و اضطراب را دور بزنید.

این مقاله هم از دست نده :   علائمی که نشان میدهد همسرتان به شما خیانت کرده!

7. طبیعی بودن ترس از خیانت

وقتی کسی را دوست دارید ترس از دست دادنش امری طبیعیست اما این موضوع تا زمانی طبیعیست که روان شما را دچار مشکل نکند. میتوان گفت پذیرش آن اولین قدم برای رهایی از این ترس است و سپس باید سایر راهکار ها را امتحان کرد.

8. نوشتن احساسات خود

شاید قبلا شنیده باشید که اگر چیزی مدام ذهن شما را مشغول کرده است باید آن را نوشته تا دیگر ذهن شما را درگیر نکند، این مطلب درمورد ترس از خیانت هم صدق میکند. روی کاغذ آوردن افکار و احساسات منفی به نوعی ذهن شما را تخلیه میکند همچنین باعث شناخت افکارتان شده و از این طریق میتوانید بیشتر به خودتان کمک کنید.

9. شناخت پیامد های این ترس

دانستن عواقب ترس از خیانت میتواند انگیزه ای برای شما باشد تا از این احساس خودتان را نجات دهید زیرا همانطور که گفته شد دوست داشتن یک نفر حس ترس را در شما ایجاد میکند پس همین موضوع باعث میشود تا از آن جلوگیری کنید.

10. درمان آسیب های دوران کودکی

همانطور که مطالعه کردید برخی از دلایل این ترس مربوط به دوران کودکیست پس بهتر است قبل از این که این آسیب ها موجب بر هم زدن روان شما شود و این ترس به خودی خود باعث شود به همان چیزی که میترسید دچار شوید، به کمک مشاوره فردی آن را درمان کنید.

11. اهمیت دادن به زندگی شخصی

به همان میزان که تمرکز بر روی رابطه عاطفی مهم است اهمیت دادن به زندگی شخصی نیز مهم است و تمرکز کردن بر روی یکی از آن ها نباید توجه به دیگری را تحت الشعاع قرار دهد. پس از ورود به رابطه نباید خودتان یا اطرافیان خود را مانند دوستان و خانواده را فراموش کنید؛ این کار باعث میشود که هم از جدایی وحشت نداشته باشید و هم وابستگی بیش از حد نیز نداشته باشید چرا که اهمیت و چسبندگی موجب آسیب به رابطه عاطفی شما میشود.

جمع بندی

ترس از خیانت به فرد اجازه نمیدهد که از زندگی عاطفی خود لذت ببرد و این حس ترس ممکن است تا آخر عمر حس شادی را از او سلب کند بنابراین بسیار مهم است که این مشکل را رفع کنید. چنانچه به تنهایی نتوانستید به خود کمک کنید حتما از یک مشاور خوب استفاده کنید و این مشکل را دست کم نگیرید.

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *