نداشتن مهارت در مدیریت رابطه، منشا اصلی بسیاری از مشکلات موجود در روابط است. بسیاری فکر میکنند در یک رابطه مدیریت آن کاری ساده است اما با توجه به اینکه رابطه ها انواع مختلفی دارند لازم است که از کنار این موضوع به سادگی عبور نکنیم. همانطور که شنیده اید پیشگیری بهتر از درمان است پس باید این مهارت را از همان ابتدای شروع رابطه در خود تقویت کنیم تا قبل از این که دیر شود مثلا قبل از اینکه اعتماد ها از بین برود و مواردی اینچنینی.

هستند کسانی که بعد از پیدا شدن مشکلات در روابط خود سعی میکنند آن را حل کنند و حتی از مشاوره هم کمک میگیرند؛ هرچند مشاوره ازدواج میتواند در هر مرحله ای به حل مشکلات ما کمک کند اما برای آسان تر شدن آن بهتر است قبل از ورود به رابطه یا ازدواج مهارت مدیریت رابطه را بیاموزیم.

اهمیت مدیریت رابطه عاطفی

هدف هر انسان بالغی از ورود به یک رابطه گذر از لحظات سخت زندگیست که با کلی آرزوهای مختلف نیز همراه است. این احساس آنقدر عمیق و زیباست که هر کدام از ما دوست دارد آن را تجربه کند و این احساس را تا آخر عمر در خود داشته باشد. متاسفانه اغلب روابط عمیق عاطفی و یا ازدواج ها به دلیل حس و حال و هیجانات اوایل رابطه شکل میگیرد این در حالیست که این احساسات به مرور زمان کمرنگ تر شده و همگام با آن، چالش ها و مشکلات مختلفی بر سر راه ما قرار میگیرد.

این مقاله هم از دست نده :   سوالاتی که حتما باید از پارتنر خود بپرسید

هر رابطه ای بالا و پایین های زیادی دارد گاهی در زندگی مواردی مانند اختلاف نظر ها باعث ایجاد فاصله بین دو طرف میشود که وجود این اختلاف نظرها طبیعیست و زیبایی یک رابطه زمانیست که اختلاف نظرها از طریق درک یکدیگر و به طور کلی مدیریت درست رابطه نتواند بین دو طرف فاصله ایجاد کند. در شرایط سخت زندگی فقط عشق واقعی میتواند مسیر گذر از سختی ها را هموار کند. حتی کسانی که ما ممکن است فکرکنیم بدون هیچ چالش و دغدغه ای هستند نیز مشکلات خود را دارند؛ آن ها فقط سعی میکنند در کنار هم این مشکلات را حل و یا از آن ها عبور کنند.

نشانه های نداشتن مدیریت رابطه عاطفی

1.عدم برنامه ریزی برای آینده

یکی از مشکلات جدی که در روابط عاطفی رایج است عدم انگیزه جهت برنامه ریزی برای آینده است. برای حل این مشکل لازم است که دلیل از دست دادن انگیزه خود را پیدا کنید؛ میتوان در مواقعی که این مشکل بین دوطرف تشدید شده از مشاوره خانواده کمک گرفت.

2. کمرنگ بودن نقش یک طرف در تصمیمات

گاهی در روابط عاطفی نظر یکی از طرفین کمترین اهمیت را دارد و هیچ نقشی در تصمیمات جدی زندگی مشترک ندارد. این رفتار به مرور زمان موجب انباشته شدن کوهی از عصبانیت شده و در نهایت مانند یک انفجار رابطه عاطفی شما را از بین میبرد.

3.عدم پذیرفتن اختلاف نظر یک دیگر

قطعا با توجه به اخلاقیات مختلف انسان ها، در بسیاری مواقع نظرات متفاوتی نسبت به یک موضوع دارند. شما باید با وجود اینکه در بسیاری موضوعات با یک دیگر موافق نیستید این تفاوت ها را پبذیرید و به نظرات یک دیگر احترام بگذارید.

این مقاله هم از دست نده :   زنان شیفته چه مردانی میشوند

4. عدم جذابیت جنسی

یکی از موارد مهم از نشانه های مدیریت نکردن رابطه عاطفی در ازدواج، عدم جذابیت جنسی است. از دست رفتن میل جنسی یکی از زوجین اتفاقات ناخوشایند فراوانی در رابطه در پی دارد که مشاوره خانواده میتواند بسیار به زوجین در این موضوع نیز کمک کند.

5. وقت گذراندن با طرف مقابل از سر اجبار

در یک رابطه موفق و مدیریت شده هر دو طرف از بودن در کنار یک دیگر لذت میبرند و احساسی که وقت گذراندن با هم به هر دو طرف دست میدهد در کنار هیچ کس دیگری چنین احساسی وجود ندارد اما رابطه ای که به درستی مدیریت نشده، بودن در کنار یک دیگر را تبدیل به اجبار میکند و نه از سر لذت بردن.

6. عدم شفافیت و راحتی

گاهی در روابط به دلیل نبود اعتماد به طرف مقابل نحوه برقراری ارتباط محدود شده و بسیار با احتیاط به جلو میرود به گونه ای که باعث کاهش شفافیت و راحتی در برقراری ارتباط میشود. یکی از موارد مهم در رابطه عاطفی این است که هر دو طرف به هم اعتماد داشته و بدون نگرانی مسائل را با یک دیگر در میان بگذارند اما در صورت صدمه به این اعتماد باعث میشود که این راحتی وشفافیت در زندگی از بین برود.

توصیه هایی برای مدیریت روابط عاطفی

در بخش قبلی تعدادی از مهم ترین نشانه های عدم مدیریت رابطه عاطفی را نشان دادیم و به نوعی توصیه هایی نیز در ان ها به شما شد؛ در ادامه تعدادی از توصیه های مهم برای مدیریت رابطه عاطفی را بررسی میکنیم.

این مقاله هم از دست نده :   11 راه جذب کردن مرد ها

1. نشان دادن قدردانی

یکی از مواردی که میتواند در دراز مدت تاثیر بسیار خوبی در رابطه عاطفی ما داشته باشد قدردانی و سپاسگذاری از طرف مقابل است. سپاسگذاری هم میتواند کلامی باشد و هم میتواند با انجام کارهای ساده و کوچک مختلفی صورت گیرد.

2. در کار ها به هم کمک کنید

انجام کارهای ساده با یک دیگر یکی از بهانه هاییست که میتوانید با هم وقت بگذرانید. در هر رابطه عاطفی ای همواره باید زمانی را برای در کنار یکدیگر بودن پیذا کرد و آن را تبدیل به بهانه ای برای خندیدن و صحبت کردن با هم کرد. نداشتن دلیلی برای گذراندن وقت میتواند یک رابطه را نابود کند.

3.واکنش نشان دادن

اگر پارتنرتان در مورد چیزی باشما صحبت میکند و یا به هر شکلی در حال برقراری ارتباط با شماست باید نسبت به حرف او واکنشی نشان دهید که بیان کننده اهمیت دادن شما به طرف مقابل است. به عنوان مثال اگر در حال تماشای یک فیلم، پارتنر شما شروع به صحبت کردن کرد با نگه داشتن یا قطع کردن صدای فیلم و شنیدن صحبت هایش نشان میدهید که او برای شما مهم است یا مثلا اگر چیزی در طبیعت دیده و با ذوق آن را به شما نشان میدهد شما نیز با لبخند زدن یا هر روش دیگری واکنش نشان دهید.

4. افزایش صمیمیت

برای نشان دادن عشق خود به همسرتان باید همواره صمیمیت را در زندگی افزایش دهید چه به صورت احساسی و چه فیزیکی. بهترین راه برای افزایش صمیمت به اشتراک گذاشتن افکار و رویاهای خود با همسر است. به این مورد حتما چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن باید توجه ویژه ای داشت.

جمع بندی

داشتن یک زندگی خوب کار ساده ای نیست و باید برای رسیدن به آن همواره تلاش کرد و دانش و مهارت های مختلفی از طریق مطالعه و توصیه های روانشناسان به دست آورد. مهارتی که در این مقاله بررسی کردیم فقط به شریک عاطفی خلاصه نمیشود بلکه مهارت های دیگری نیز وجود دارند که برای ارتباط درست با دوستان، خانواده و… استفاده میشوند.

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *