ازدواج سفید چیست؟

در این مقاله سعی داریم پاسخ مهم ترین پرسش های مطرح درمورد ازدواج سفید را تشریح کنیم.

تعریف ازدواج سفید

در ظاهر ازدواج سفید به گونه ای است. که زن و مرد بدون جاری شدن خطبه ی عقد و یا ثبت رسمی در دفاتر ازدواج، زندگی مشترکی را آغاز می‌کنند.

 به زبان ساده تر ازدواج سفید ازدواجی است که زوجین علاقه‌مند هستند که با یکدیگر روابط جنسی، عاطفی، عقلانی و… داشته باشند. اما بنا بر دلایلی، توانایی عمل به تعهدات مالی و اجتماعی آنرا ندارند. این نوع ازدواج شکل رسمی و قانونی به خود نمیگیرد و صرفا طرفین برای مدت زمان آن تصمیم گیری می‌کنند. در این مورد علاوه بر اظلاعاتی که در مقاله به شما داده می شود می توانید از مشاوره رایگان ازدواج که به طور کامل به صورت مشاوره رایگان انجام می شود نیز استفاده کنید.

 بررسى تفاوت های ازدواج سفید با ازدواج موقت

مشروعیت:

در ازدواج های اسلامی برخلاف ازدواج سفید خطبه یا صیغه ای جاری می‌شود تا زوجین با خیالی آسوده و بدون آلوده شدن به گناه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

حقوق و تعهدات:

در ازدواج شرعی خطبه ی عقد جاری می‌گردد. خطبه ى عقد در اصل حکم قراردادی بین زوجین است که در آن می‌تواند وظایف، اختیارات و حقوق در شرایط مختلف در آن ذکر شود اما در ازدواج سفید چنین تعهدی وجود ندارد .

رسمیت:

در روایات معصومین به آشکارا ازدواج کردن و برگزاری جشن  تاکید شده است. اما ازدواج سفید امری کاملا پنهانی و محرمانه است. به گونه اى که میل و اصرارى به آشکار شدن و رسمیت بخشیدن به رابطه ى خود در میان عموم ندارند.

این مقاله هم از دست نده :   چگونه بفهمیم زنی دوستمون داره ؟

حال به مشکلات این نوع ازدواج میپردازیم:

سهولت در به اتمام رساندن رابطه:

همانطور که گفتیم در ازدواج شرعی تعهد نامه ای بین زوجین وجود دارد. برای به اصطلاح طلاق گرفتن نیز شروطی در عقدنامه ذکر میشود. در دفاتر ازدواج برای رسمی کردن عقد میزان مهریه، حق طلاق، حضانت فرزند و… به ثبت می‌رسد اما اگر زوجی ازدواج سفید انجام دهند به راحتی می‌توان این شروط را  نادیده بگیرند.

عدم نگرانی بابت پرداخت مهریه های سنگین :

یکی از دلایلی که منجر به ازدواج سفید میشود نگرانی بابت هزینه هایی مانند مهریه است. وقتی زن و شوهر از پس هزینه های ابتدای ازدواج یا هزینه ی سنگین مهریه بر نیایند برای رفع نیاز های خود ممکن است ازدواج سفید را چاره ی این مشکل بدانند .

مقاله ی فرمول ازدواج موفق نیز کمک کننده خواهد بود.

 آسیب هاى اجتماعى ازدواج سفید  آسیب هاى اجتماعى ازدواج سفید 

ازدواج سفید در واقع کنار زدن تعدادى از موانع  و در آغوش کشیدن مشکلاتی بزرگ تر است.

ازدواج سفید ، ازدواجی پنهانی است. قطعا هیچ پشتیبانی اقتصادی و اجتماعی از سوی خانواده ها برای زوجین صورت نمی‌گیرد. جامعه ای که در آن آمار ازدواج سفید افزایش یابد به مرور زمان ازدواج های شرعی و رسمی در آن کم ارزش جلوه کرده و ملاحت  خود را نیز از دست می دهد.

ازدواج های سفید اغلب عمر کمی دارند و این موضوع از آنجایی نشات می‌گیرد. که اساسی در رابطه ی زن و مرد وجود ندارد و به احتمال فراوان به جدایی منجر می‌شود. همچنین در ازدواج سفید زنان بیشترین آسیب روانی را متحمل می‌شوند.

 تکیه گاه اول و اصلی هر انسانی خانواده ی او میباشد. در بانوان بعد از ازدواج همسر نیز می‌تواند تکیه گاهی برای او باشد. در ازدواج سفید که در عموم مردم نیز صورت جالبی ندارد زنان ممکن حمایت عاطفی خانواده ی خود را نیز از دست بدهند و آسیب روحی شدیدی ببینند .

این مقاله هم از دست نده :   چطور جذب عشق داشته باشیم؟!

تکلیف حقوقی فرزند حاصل از ازدواج سفید 

 ازدواج سفید نوعى زنا تعبیر می‌شود و فرزند حاصل از این نوع ازدواج همانند خود ازدواج تطابق قانونی ندارد. مهم ترین دلیل عدم مشروعیت قانونی فرزند این است که اثبات فرزندی او با پدر امکان پذیر نیست.

مسئله ی دیگر حفظ آبروی زن است . در اکثر موارد زن برای حفظ آبروی خود پیگیر ثابت کردن وجود پدر فرزند نمی‌رود. حال اگر زن مدعی سیقه بودن کند در صورت حاشای مرد ، ادعای زن رد می‌شود.

فرزندان ازدواج سفید از داشتن پدر و مادر و حتی ارثیه آنان محروم هستند. حضانت این فرزندان در صورت گذراندن مراحل طویل قانونی به احتمال فراوان به (مادر) داده می‌شود.

درصورتی که حضانت فرزند به مادر وی داده شود فرزند از ارث مادر برخوردار میباشد و همچنین مادر نیز از ارث فرزند برخوردار است.

در نکاه رسمی هزینه های زندگی ولد با توجه به جنسیت تا بازه ی سنی مشخصی بر عهده ی والد میباشد. در ازدواج سفید، والد هیچ تکلیفی قانونی و شرعی در قبال پرداختن هزینه های زندگی فرزند ندارد و این هزینه ها بر دوش مادر فرزند قرار می‌گیرد.

 بنا بر اینکه پدر هیچ مسئولیت حقوقی در قبال فرزند ندارد در زمینه های حقوقی مانند: کسب اجازه برای ازدواج ، حضانت ، ولایت ، خروج از کشور و… حق اعمال نظر ندارد.

ازدواج سفید زیر ذره‌بین اسلام:

همانطور که گفتیم در اسلام اینگونه ازدواجی زنا تلقی می‌شود و هیچ توجیح شرعی و قانونی برای آن موجود نیست. اگر چند دهه به عقب برگردیم متوجه می‌شویم که این نوع ازدواج از غرب منشا گرفته و به هیچ عنوان عاقلانه و منطقی نیست. این نوع ازدواج در اصل برای حمایت از حقوق زنان به وجود آمد و در آن بدون عقدنامه رسمی زن و مرد با یکدیگر ازدواج می‌کنند.

این مقاله هم از دست نده :   فرمول ازدواج موفق

ازدواج سفید در سایر کشورها :

چیزی حدود 60 سال پیش انقلابی که اصطلاحا آن را انقلاب جنسی می نامند در غرب و اروپا شکل گرفت. در گذشته تامین نیاز جنسی برای زنان و مردان اغلب به ازدواج کردن متکی بود. اما امروزه در کشور های اروپایی این تحول بزرگ به تدریج باعث بروز نگرش های بسیار متفاوتی نسبت به رابطه ی جنسی شده است. از ماندگار ترین این نگرش ها میتوان به عادی سازی رابطه ی جنسی  اشاره کرد .

با وجود این تفکر رابطه ی جنسی قبل از ازدواج رواج پیدا کرد و به مرور زمان ازدواج های به اصطلاح سنتی روز به روز کمرنگ تر شدند و بستر های لازم برای پیشرفت آمار ازدواج های سفید فراهم گشت. لازم به ذکر است که ازدواج های سفید نخست در آمریکا و فرانسه شکل گرفتند .

اکنون ممکن است این پرسش در ذهن شما شکل بگیرد که آیا کشور های اروپایی و غربی نیز مانند ایران حقوق یکسانی را برای فرزندان حاصل از این ازدواج تعیین کرده اند ؟  قطعا پاسخ این پرسش منفی است. زیرا در غرب اگر فرزندی از این ازدواج حاصل شود از تمامی حقوق اجتماعی یک انسان را دارا میباشد و برخلاف ایران تمایزی برای فرزندان ازدواج سفید و رسمی قائل نمیشوند.

 سخن آخر:

در این مقاله سعی کردیم پاسخ به سوالات رایج درباره ی ازدواج سفید را برایتان تشریح کنیم. در نگاه کلی ازدواج سفید از لحاظ شرعی و قانونی امری به دور از منطق است و روانشناسان نیز این نوع ازدواج را تحت هیچ شرایطی هرگز توصیه نکرده اند. همانطور که اشاره شد ازدواج سفید اثرات مخربی بر جامعه میگذارد که یکی از مهم ترین آنها کاهش آمار ازدواج های رسمی و بروز مشکلات اجتماعی به خصوص بر بانوان است.  بی شک بررسی دقیق اثرات روانی این موضوع تخصص مشاوران کاربلد می باشد . مجموعه ی ( آوای مشاور ) با داشتن مشاوران متخصص به درمان افرادی که از این معضل اجتماعی آسیب دیده اند کمک شایانی کند .به شما توصیه میکنیم برای مشاوره و درمان مشکل خود را با ما در میان بگذارید. با سپاس فراوان از همراهی شما عزیزان.

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *